/گزارش/

خدمت‌رسانی ‌عاشقانه‌ امدادگران اربعین در این سو و آن سوی مرزها

روایت خدمت‌رسانی مشتاقانه امدادگران در گوشه و کنار کشور و داخل و خارج مرزها همیشه به گوش می‌رسید اما شاید کمتر کسی با چشم می‌دید که امدادگران این گونه برای خدمت کردن به زائران حسینی در این سو و آن‌سوی مرزها، در صف انتظار بمانند.

به گزاش ایسنا، هر ساله با فرا رسیدن ایام اربعین، امدادگران اورژانس و هلال احمر برای خدمت کردن به زائران اباعبدالله الحسین(ع) کمر همت می‌بندند و به راه‌ها و مرزهای داخلی و حتی آن سوی مرزها می‌روند.

بعضی امدادگران برای اینکه بتوانند در این راه خدمت کنند با هم رقابت می‌کنند و در صف قرعه‌کشی می‌مانند تا اگر شانس یارشان باشد، بیایند و در دمای بالای ۵۰ درجه، به زائران خدمت کنند؛ این است جلوه خدمت به عاشقان امام حسین (ع).

امدادگران به عشق زائران آمده‌اند

مجتبی نوح‌پیشه از نیروهای اوژانس استان فارس است که دو سال است در ایام اربعین در خوزستان به زائران خدمت می‌کند.

او از ۲۰ مردادماه در مرز شلمچه مستقر شده است و تا ۱۰ شهریورماه همچنان به زائران خدمت می‌کند.

نوح‌پیشه در خصوص چگونگی اعزام به شلمچه برای ایام اربعین گفت: از ماه‌ها قبل برای خدمت در اربعین اطلاع‌رسانی می‌شود و متقاضیان هم زیاد هستند ولی ما بر اساس سهمیه اعزام می‌شویم. در استان فارس قرعه‌کشی کردند و این شانس نصیب من شد.

وی افزود: بسیاری از امدادگران از مناطق سردسیر به خوزستان آمده‌اند؛ بنابراین همه کسانی که اینجا آمده‌اند مخصوصا کسانی که سال‌های قبل هم سختی و شرایط دمایی منطقه را دیده‌اند، قطعا به عشق زائران آمده‌اند.

نوح‌پیشه بیان کرد: زائران از اقشار مختلف از دکتر و مهندس گرفته تا قشر ضعیف هستند اما اینجا همه به عشق امام حسین(ع) یکی شده‌اند و رنج سفر را به جان خریده‌اند تا به زیارت بروند.

او ادامه داد: هر چند توفیق زیارت نصیب نشده است اما حال و هوای کربلا را در مرزها در بین مردم می‌بینیم و توفیق استفاده از حال و هوای معنوی زائران را پیدا کرده‌ایم. این افتخاری برای ما است.

این کارشناس اورژانس بیان کرد: سختی کار کردن در این شرایط و با تیم‌های جدید و متفاوت هم قشنگ و لذت‌بخش است چون هدف همه ما خدمت به زائران است. ما اینجا در کانکس با هوای خنک نشسته‌ایم و یک دفعه وقتی برای امدادرسانی از کانکس بیرون می‌آییم هوا بسیار گرم است و وقتی دوباره به کانکس برمی‌گردیم سردردهای میگرنی، کمر درد، از خواب پریدن‌های شب را داریم اما کسی که با خواهش و التماس خود را به این منطقه رسانده است، می‌داند که قرار است این سختی‌ها را بکشد.

گرمای هوا را فراموش کنیم

ناصر حردانی مسئول مرکز اورژانس و مدیریت حوادث دشت‌آزادگان است که از سال ۱۳۹۵ در حال ارائه خدمت به زائران در مرز چذابه است. امسال هم از ۱۸ مردادماه خدمت به زائران را آغاز کرده است.

او گفت: شرایط کار کردن در این روزها خیلی سخت است اما عشق به شهدا و امام حسین(ع) باعث شده است گرمای هوا را فراموش کنیم. نمی‌دانم این راه چه چیزی در آدم ایجاد می‌کند که این گونه دوست داریم به زائران اربعین خدمت کنیم.

حردانی بیان کرد: ما حتی خادمان سه چهار ساله را می‌بینیم که بین زائران ابا عبدالله الحسین(ع) آب توزیع می‌کنند. از کودک گرفته تا جوان و پیر همه در مسیر طریق الحسین(ع) بدون یک لحظه خستگی و زیر آفتاب سوزان به زائران خدمت می‌کنند و زن‌هایی که در این مسیر و خودجوش برای زائران نان گرم می‌پزند.

او عنوان کرد: خدمت به زائران امام حسین(ع) نه ثروتمند و نه فقیر می‌شود. همه با هم آمده‌اند برای خدمت. امدادگران اورژانس هم با دیدن این صحنه‌ها و این همه عشق با جان و دل خدمت می‌کنند.

هیچ چیزی جلوی خدمت به امام حسین(ع) را نمی‌گیرد

جابر صداقتی مسئول درمانگاه مرز چذابه است. او هم گفت: گرما و باد و سختی کار، هیچ چیزی جلوی خدمت به امام حسین(ع) را نگرفته است. اینجا امدادگران برای خدمت از خود بی‌خود شده‌اند.

صداقتی گفت: شرایط کار کردن در مرز نسبت به شهر و جاهای دیگر خیلی متفاوت است اما همه با جان و دل کار می‌کنند. دو سه شب پیش یک بیمار دچار ایست قلبی بدون علائم حیاتی را به درمانگاه اعزام کردند اما آنقدر امدادگران و کادر درمان تلاش کردند که بیمار به زندگی برگشت و این شد که ما سختی خدمت در این راه را تحمل می‌کنیم.

وی بیان کرد: می‌بینیم که زائران با تمام وجود و فقط با هدف زیارت این راه را طی می‌کنند و گرما و گرسنگی و تشنگی را حس نمی‌کنند و این مایه مباهات است.

مسئول درمانگاه مرز چذابه گفت: هوا خیلی گرم است و از زائران می‌خواهیم در این شرایط تا حد امکان مایعات بیشتری مصرف کنند و زیر نور مستقیم آفتاب تردد نکنند و سعی کنند در ساعاتی که هوا خنک‌تر است مسیر خود را طی کنند تا در این راه کمتر سختی بکشند.

امدادگران بدون چشمداشت به زائران خدمت می‌کنند

علی محمدی از امدادگران جمعیت هلال احمر خوزستان در مرز شلمچه است که در کنار دیگر امدادگران در حال خدمت به زئران است. بنا به گفته او یکی از خدماتی که نیروهای هلال احمر ارائه می‌دهند رهاسازی و انتقال مصدومان حوادث است که این کار به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

محمدی با اشاره به اجرای طرح خادم‌یار بیان کرد: امدادگران جمعیت هلال احمر خدماتی زیادی می‌دهند و حتی از ورودی پایانه، سالمندانی که نیاز به کمک دارند را با ویلچر تا نقطه صفر رمزی راهی می‌کنند.

او گفت: علاوه بر این، در برنامه‌های فرهنگی و ایستگاه‌های صلواتی خدمات ارائه می‌دهند. حال و هوای خدمت به زائران ابا عبدالله الحسین(ع) قابل وصف نیست. نیروهای هلال احمر سال‌ها است که داوطلبانه و بدون چشمداشت در حال خدمت به زائران هستند و این کار برایشان خستگی ندارد. تنها عشق به اهل بیت (ع) را در آن‌ها می‌بینیم.

محمدی بیان کرد: ما آنچه انتظار داریم از مسئولان است. سال به سال کاستی‌ها در حال کمتر شدن است اما امیدواریم کاستی‌ها کاملا از بین ببرند. یکی از این کمبودها مسائل سرمایشی و سرویس‌های بهداشتی است که باید هر سال بهتر از این، کار شود تا زائران کمتر اذیت شوند.

خدمت کردن در اربعین حس و حال دیگری دارد

میلاد پورطرفی نیز از امدادگران جمعیت هلال احمر خوزستان در مرز چذابه است که از حدود ۱۰ روز پیش در مرز مستقر شده است و در کنار سایر عوامل خدمات به ویژه حمل و نقل مصدومان را ارائه می‌دهد.

او گفت: هر چند کار سخت است اما سختی کار در مقایسه با شیرینی خدمت، قابل تحمل است و همه با عشق خدمت می‌کنیم.

این امدادگر هلال احمر بیان کرد: همه با تمام وجود کار می‌کنند تا زائران بتوانند با راحتی بیشتری به زیارت بروند و سختی کمتری تحمل کنند.

او گفت: خدمت کردن در اربعین حس و حال دیگری دارد و خودمان هم دوست داریم در این مسیر برویم. حس و حال در ماموریت اربعین مانند هیچ ماموریت دیگری نیست و کسی نیست که که در مدت خدمت بگیرد دلش برای خانواده تنگ شده یا خسته شده است. خدمت به امام حسین(ع) فراتر از این است. 

به گزارش ایسنا، امدادگران در راه حسین(ع)، سر از پا نمی‌شناسند و همچنان با جان و دل خدمت می‌کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403052818960
  • خبرنگار : 50225