معاون فرماندار شهرستان خبر داد

وضعیت کیفیت هوای شهرستان خواف در حالت خطرناک

معاون فرماندار شهرستان خواف کیفیت هوای این شهرستان را در حالت خطرناک اعلام کرد.

احسان هنرخواه ۲۷ مرداد در کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار شهرستان خواف اظهار کرد: کاهش کیفیت هوا و افزایش ریزگردها موجب شد تمامی اعضا ستاد مدیریت بحران، اورژانس و هلال احمر شهرستان در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

وی از محدودیت ورزش‌های هوازی، فعالیت عمرانی و شهرسازی، فعالیت‌های آموزشی از امروز یکشنبه ۲۸ مرداد تا پایان رخداد در شهرستان خواف خبر داد و گفت: نظر به اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی مبنی بر هشدار نارنجی وقوع پدیده وزش باد، وقوع گرد و غبار به همراه افزایش دما، با افزایش ﺷدت وزش باد در نواحی بادخیز، همراه با گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و بروز خسارت در روزهای آتی در شهرستان خواف، مقرر شد اطلاع‌رسانی کامل در زمینه توصیه‌های بهداشتی و خود مراقبتی مرتبط با شرایط پیش رو به شهروندان صورت پذیرد.

معاون فرماندار شهرستان خواف خاطرنشان کرد: از ظهر امروز کیفیت هوای شهرستان خواف بر اساس داده‌های ایستگاه پایش شهرستان، مستقر در سنگان خواف به وضعیت خطرناک قرار گرفت.

وی بیان کرد: در همین راستا جلسه شرایط اضطرار هوای پاک برگزار شد که با پیش‌بینی تداوم شرایط برای یکشنبه ۲۸ مردادماه مقرر شد کلیه رؤسای ادارات مکلف در موضوع گرد و غبار با اخذ نظر و هماهنگی با مدیریت بحران تصمیمات لازم را طبق شیوه نامه شرایط اضطرار اتخاذ کنند.

هنرخواه اظهار کرد: در این راستا و بر اساس کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار شهرستان، اورژانس، بیمارستان و نیز هلال احمر به صورت آماده‌باش درآمده و با آمادگی کامل تا پایان رخداد به شهروندان خدمت‌رسانی خواهند کرد.

معاون فرماندار شهرستان خواف یادآور شد: با توجه به کاهش دید در محورهای درگیر پدیده گرد و غبار، پلیس راهور نیز با همکاری اداره راهداری، تمامی محورهای شهرستان را، از نظر ترافیکی مدیریت و به رانندگان هشدارهای لازم را اطلاع‌رسانی می‌کند. 

هنرخواه گفت: در زمان کاهش دید مطمئنه محدودیت ترافیکی متناسب در محورهای درگیر اعمال می‌شود. همچنین تردد با روشن کردن چراغ و فلاشر تا توقف کامل خودرو در زمان کاهش دید از جمله این هشدارهاست که لازم است رانندگان به آنها توجه کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: با عنایت به ضرورت سلامت شهروندان توصیه می‌شود، همشهریان از انجام تمامی فعالیت‌های ورزشی در محیط باز اجتناب کنند. همچنین بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت بحران هرگونه برنامه کویرنوردی، کوهنوردی و سایر برنامه‌های ورزشی فضای باز ممنوع است.

وی افزود: نسبت به عدم سم‌پاشی و محلول پاشی توسط کشاورزان تذکر داده شده است و هشدار شدید به کارفرمایان صنایع و معادن خواف به رعایت دقیق شیوه نامه‌های ایمنی کار در فعالیت‌های صنعتی و معدنی به خصوص واحدهای تولید شن و ماسه، دانه‌بندی سنگ آهن و معادن پلاسری داده شد.
معاون فرماندار شهرستان خواف افزود: همچنین تاکید شده است مسئولیت رعایت موارد ابلاغی با کارفرمایان است و متولیان ایمنی و بهداشت کار به اجرای مصوبات نظارت خواهند داشت.

هنرخواه گفت: جلوگیری از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده، مادران باردار و در سطح شهر توصیه می‌شود و باید فعالیت‌های بدنی، پیاده‌روی، ورزش، خرید و یا پیگیری سایر امور خود را به وقت دیگری موکول کنند.

معاون عمرانی فرمانداری خواف تاکید کرد: شهرداری‌ها و صاحبان طرح‌ها نیز به کنترل سازه‌های شهری، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها مکلف شدند.

همچنین هرگونه فعالیت عمرانی و شهرسازی که منجر به تشدید شرایط گرد و غبار شود در طول مدت رخداد در حریم شهر و روستاهای شهرستان خواف ممنوع است.

هنرخواه گفت: شرایط و میزان آلودگی هوا تا پایان رخداد به صورت ساعتی اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد و با عنایت به اهمیت خود مراقبتی در این رخداد از خبرنگاران و فعالین رسانه درخواست می‌شود در انعکاس هشدارها اقدام کنند.

وی گفت: گرچه در خصوص تعطیلی ادارات، نهادها و یا بانک‌های شهرستان متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد با این حال فعالیت‌های اوقات فراغت و آموزشی کودکان و خردسالان، مهدکودک‌ها در شهرستان تا پایان رخداد گرد و غبار تعطیل خواهد بود.

هنرخواه گفت: اعلام مصوبات کارگروه به منزله ابلاغ رسمی به کلیه دستگاه‌ها و نهادها و مخاطبین عنوان شده است. همچنین مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلف به اطلاع رسانی صحیح به مجموعه کارکنان و زیر مجموعه‌های مدیریتی و نظارت بر اجرای صحیح موضوع خواهند بود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052818693
  • خبرنگار : 30147