مدیر آموزش و پرورش بافق در گفت‌وگو با ایسنا:

۲۰۰ معلم کم داریم/۶۰۰ میلیون تومان بابت یک مدرسه بدهی داریم

مدیر آموزش و پرورش بافق با اشاره به کمبودهای زیرساختی و نیروی انسانی در آموزش و پرورش این شهرستان، خواستار حمایت قانون‌گذاران و دولتمردان و نیز اقدام صنایع و معادن در قبال مسئولیت اجتماعی خود به این حوزه شد.

«محمود خواجه‌ای» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهمترین اولویت دستگاه تعلیم و تربیت، تغییر رویکرد فعالیت مدارس و حرکت در مسیر تحول است و در این راستا تقویت مدارس دولتی و توانمندسازی معلمان را به جدّ دنبال می‌کنیم.

وی پاسداشت جایگاه رفیع دانش و معرفت را وظیفه همگانی دانست و افزود: همه آحاد جامعه به نوعی وام‌دار و مدیون قشر فرهیخته فرهنگی بوده و خواهند بود چرا که تحصیل علم و تربیت حاصل شده، مرهون نگاه بلند و زحمات مشفقانه و مهر معلمان است.

این مسئول معلمان را افسران جنگ ترکیبی امروز برشمرد و تاکید کرد: دشمن سعی دارد در مدارس رخنه کند و باید توجه داشت که حساسیت در انتخاب معلمان برای موفقیت در این جنگ بسیار مؤثر است.

وی گفت: کل کشور بر مبنای تربیت انسان‌هایی که در همین نظام آموزشی حضور پیدا می‌کنند، شکل می‌گیرد و اگر قرار باشد فرزندان ما متناسب با پیچیدگی‌های جهان امروز آماده شوند و به مسیر پیشرفتی که در نگاه راهبردی و کلان جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده، رسیده و به آن سرعت ببخشیم، براساس سند چشم‌انداز نیازمند توجه جدی به حوزه‌های مختلف همچون  منابع انسانی، عدالت معیشتی، ساخت و ساز نیروهای انسانی و غیره در بعد آموزش و پرورش هستیم.

خواجه‌ای با تاکید بر این که کمبود معلم بیش از یک دهه مبتنی بر سیاست خلاف تحول سند بنیادین نیاز به نقشه راه و جبران دارد، گفت: نمی‌خواهیم دامن پاک آموزش و پرورش را آلوده به سیاست کنیم اما کم و کاستی‌های امروز نتیجه ترک فعل‌های گذشته است.

وی با بیان این که جذب معلم به صورت خارج از برنامه و از طریق روش‌هایی مانند خرید خدمات، حجمی و سایر روش‌ها و کم توجهی به دانشگاه فرهنگیان اشتباه بوده است، افزود: ۶۵ درصد نیروهای مقطع متوسطه در شهرستان از بازنشستگان هستند و در سند تحول بنیادین مطرح شده بود که دانشگاه فرهنگیان باید مجددا به نسبت نیروهای بازنشسته، نیرو بگیرد اما متاسفانه این مقوله مغفول مانده و معادل خروجی بازنشستگی، ورودی نداشته‌ایم.

وی افزود: علی رغم این که بالاترین تراکم دانش‌آموزی استان یزد مربوط به شهرستان بافق است اما متاسفانه با کمبود ۲۰۰ معلم به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه هستیم و با این حال، متاسفانه از ۵۳۰ نفر شرکت‌کننده آزمون استخدامی در استان نیز تنها پنج مرد بافقی شرکت کردند.

خواجه‌ای به کمبود مشاور و نیروی تخصصی به عنوان دیگر مشکلات آموزش و پرورش بافق اشاره و تصریح کرد: در حوزه پرورشی و مشاوره, تنها یک مشاور آقا و سه مشاور خانم در سطح شهرستان داریم و با توجه به این کمبود، سهمیه‌ای برای شهرستان در نظر گرفته نشده است. هم اکنون ۱۲ پست اداری در این اداره به دلیل نبود نیروی متخصص و کارآمد فاقد متصدی است.

وی گفت: با هدف تبیین وضعیت موجود و ترسیم نقشه راه در راستای تغییر شاخص‌ها، سند توسعه شاخص‌های آموزشی، تربیتی، فضاها، تجهیزات و نیروی انسانی در شهرستان تدوین و پس از تصویب شورای آموزش و پرورش استان، در دستور کار حوزه های مختلف قرار گرفت.

به گفته وی، در سال تحصیلی گذشته بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان از سوی فرمانداری بافق به آموزش و پرورش شهرستان کمک شد که این مبلغ برای خرید تجهیزات هزینه شده است اما این کمک‌ها باز هم نیاز آموزش و پرورش شهرستان را برطرف نمی‌کند چرا که به عنوان نمونه جهت خرید یک باب مدرسه  ۶۰۰ میلیون تومان به اداره اوقاف بدهی داریم.

مدیر آموزش و پرورش بافق در پایان با اشاره به کمک ۵۵ میلیارد تومانی اداره کل نوسازی مدارس استان به بافق، خواستار عمل به صنایع و معادن شهرستان به ویژه شرکت سنگ آهن مرکزی و شرکت‌های اقماری آن به مسئولیت اجتماعی خود در قبال آموزش و پرورش شد و در این باره تاکید کرد: آلودگی‌ها فقط به آلودگی محیط زیست و سلامت محدود نمی‌شود بلکه آلودگی فرهنگی نیز موضوع مهمی است که آموزش و پرورش و دانش‌آموزان بافقی را تهدید می‌کند و صنایع و معادن شهرستان باید به وظیفه خطیر خود در مورد آینده‌سازان این مملکت عمل کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403052717882
  • خبرنگار : 50647