رضا علیزاده ۲۵ مرداد در سفر به شهرستان خواف بازدید از پهنه معدنی صنعتی سنگان اظهار کرد: نیاز است برای آینده این شهرستان فکری شود نه اینکه صرفاً برداشت منابع داشته باشیم.
وی بیان کرد: بدون شک در سالهای آتی منابع معدنی سنگان خواف به پایان میرسد و با پایان یافتن این منابع، برای کارگرانی که بیکار میشوند و خساراتی که به منطقه وارد شده باید فکر و ایدهای جهت آینده حیات مردم منطقه داشت.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: برای توسعه اشتغال و پایداری آن در منطقه خواف باید به صنایع پاییندستی هم فکر کرد.
وی پیرامون تأمین برخی زیرساختهای مورد نیاز شرکتهای معدنی گفت: شرکتها منتظر فروش نفت و پول دولت برای تأمین زیرساختهای مورد نیازشان نباشند، با این همه درآمدی که دارند خودشان در توسعه راههای آسفالته و ریلی مشارکت کنند.
علیزاده گفت: چنانچه شرکتهای صنعتی و معدنی در ساخت خطوط ریلی مشارکت کنند هم نیازشان را تأمین خواهند کرد و هم ظرف چند سال، برگشت سرمایه خواهند داشت.
وی با انتقاد از برخی سرمایهداران که تحت عنوان سرمایهگذاری منابع، محدودههای معدنی را به نام خود کرده و از سویی اقدام و فعالیتی ندارند و فقط منابع معدنی را بلوکه و قفل کردند، از شورای عالی معادن کشور خواست تا به ورود به این موارد، محدودههای منابع معدنی بلوکه شده را شناسایی و با خلع ید آنها را به سرمایهگذاران جدید واگذار کنند.
نماینده مردم خواف و رشتخوار نیز در این نشست با بیان اینکه ذخایر معدنی سنگآهن سنگان در حد و قواره بینالمللی است، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با نقشآفرینی در این پهنه معدنی به حمایت از سرمایهگذاران و مردم منطقه خواهد پرداخت.
امیر توکلی رودی از رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواست تا برای تخصیص ۱۰۰ درصدی، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن که از سوی سرمایهگذاران به خزانه پرداخت میشود برای سرمایهگذاری در منطقه محل استقرار معدن بر پایه مکانیزم تعریف شده قانون، کمک کنند.
وی پیرامون طرح چهار بانده شدن جاده مواصلاتی سنگان ـ خواف ـ رشتخوار به تربتحیدریه اعلام کرد در جدیدترین طرح ارائه شده، این مسیر مواصلاتی به قطعات ۱۰ گانه تقسیم و هزینه ساخت هر قطعه به یک شرکت معدنی و صنعتی واگذار شد.
ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی معادن افزود: شرکتهای فولاد سنگان، ایمیدرو، اپال پارسیان سنگان، فولاد خراسان، سیمیدکو و فولاد شرق کاوه در ساخت طرح چهار بانده شدن جاده مواصلاتی سنگان ـ خواف ـ رشتخوار به تربتحیدریه مشارکت میکنند.
مدیر مجتمع سنگآهن سنگان در ادامه گفت: ۳۰ درصد سنگآهن مورد نیاز زنجیره فولاد کشور در پهنه معدنی سنگآهن سنگان خواف است.
علی رسولیان افزود: توسعه و تکمیل برنامه اکتشافی، تشکیل شورای سرمایهگذاری، مسائل حمل و نقل زمینی و هوایی و تأمین زیرساختهای مورد نیاز همچون گاز، برق، آب و حمل و نقل جزو برنامههای راهبردی مجتمع سنگآهن سنگان است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگان هم در این نشست گفت: در خصوص توسعه جادهها، ما خلف وعده نکردیم و پول دادیم اما وزارت راه و شهرسازی در تأمین اعتبارات این طرح، خلف وعده کرد.
علی امرایی اعلام کرد: هم اینک ظرفیت حمل بار از طریق ریل حدود ۸ میلیون تن فراهم است اما نیاز به ظرفیت ۱۵ میلیون تنی داریم با این حال اولویت شرکت رجا، حمل مواد سوختی، ترانزیتی و مسافری است و ما آمادگی سرمایهگذاری و فاینانس در رفع چالش ریلی را داریم.
وی پیشنهاد داد چالش تأمین گاز مورد نیاز شرکتهای صنعتی و معدنی سنگان خواف در فصل زمستان، با خرید گاز از ترکمنستان حل شود.
امرایی قیمتگذاری دستوری در بورس، فرآیند فروش، صادرات و بازرگانی فرآوردههای معدنی سنگآهن، واگذاری پهنههای معدنی به برخی سرمایهگذاران که اهلیت آن را ندارد و میزان سقف ارز تخصیصی را جزو چالشهای پیش روی سرمایهگذاران در پهنه معدنی سنگآهن سنگان خواف برشمرد.
محمد مدنی فر مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی اپال پارسان سنگان هم در این نشست گفت: ناترازی در انرژی و تأمین مواد اولیه سنگآهن را میتوان برطرف کرد اما ناترازی در تصمیم گیریها مهمترین چالش ما است.
در این نشست از سند برنامه راهبردی مجتمع سنگآهن سنگان که با ۶ هدف کلان و ۱۰۶ راهبرد و برنامه تدوین شده بود، رونمایی شد.
پهنه معدنی سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگآهن در جهان و تأمین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن سنگآهن در ایران است.
شهرستان خواف با ۴ بخش، ۶ شهر، ۸۵ روستا، ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد.
انتهای پیام