گلستان مقصد گردشگری؛

سرزمین اسب‌های زیبای ترکمن پرچمدار جذب گردشگر/ بومگردی‌های کلاله کولاک کردند

مردم خوش ذوق و مهمان نواز کلاله با احداث ده‌ها خانه بومگردی زیبا پای گردشگر را به شهرستان کلاله باز کردند و نشان دادند روستاهای کوچک نیز می‌توانند با زیباترین شهرهای دنیا در جذب گردشگر رقابت کنند به شرط آنکه از ظرفیت‌ها بهره گرفته و قواعد بازی را بلد باشند.

 قرار گرفتن کلاله در جوار پارک ملی گلستان و وجود دیوار تاریخی گرگان، پارک جنگلی آقسو و مراتع و جنگل‌های همجوار با مجموعه تفریحی چشمه زاو، زیارتگاه خالد نبی و قبرستان باستانی، دره پنج شیر، کارگاه کاوشگری قره دیب، آتشکده یاساقلیق و تپه‌های باستانی، تالاب سولوک لی و ارتفاعات بیلی‌کوه، جنگل‌های طبیعی خدر اولیا، مرقد امام‌زاده عبدالله، سدهای بوستان و چمران، پارک لاله و مجموعه‌های پرورش اسب روستای صوفیان از جمله ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این شهرستان ۱۳۰ هزار نفری است که همه ساله پای گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به این شهرستان باز می‌کند.

شهرستان کلاله در سال‌های اخیر توفیق قابل توجهی در جذب گردشگر داشته است و خانه های بومگردی زیبای روستایی نقش مهمی در این موفقیت داشتند. بیش از ۴۱ خانه بومگردی فعال روستایی در شهرستان کلاله وجود دارد و به گفته فرماندار کلاله ۲۰ خانه بومگردی دیگر نیز در دست ساخت است که به زودی شروع به فعالیت خواهند کرد.

خبرنگار ایسنا در خصوص علت موفقیت شهرستان کلاله در جذب گردشگر و رشد خانه های بومگردی با فرماندار کلاله گفت‌وگو داشته که در ادامه می‌خوانید.

فرماندار کلاله در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  شهرستان کلاله را مهد و جایگاه اسب اصیل ترکمن دانست و اظهار کرد: هر ساله و در فصل بهار، جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی و زیبایی اسب اصیل ترکمن در روستای صوفیان برگزار می شود که مورد استقبال ۱۴ استان قرار می گیرد.

کلاله مهد اسب اصیل ترکمن

فرهاد شیبک با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت پرورش و نگهداری اسب در این شهرستان موجب اشتغال و تولید ثروت می شود، ادامه داد: یکی از ظرفیت هایی که در کلاله وجود دارد پرورش، نگهداری و حفظ اسب اصیل ترکمن است که در روستاهای تمران، صوفیان، تمر قره قوزی، دهنه و روستاهای پیرامون آن مورد توجه مردم محلی قرار گرفته است که همین امر  نقش مهمی در  توسعه گردشگری در این شهرستان دارد.

وی بیان کرد: شهرستان کلاله به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی توریستی و گردشگری، از جمله بقعه خالد نبی و دره های زیبا هزار دره و گورستان تاریخی و مناطق جنگلی آق سو و زاو کوه هرساله میزبان مسافران و گردشگران بسیار زیادی در سطح منطقه است و خانه‌های بومگردی مورد توجه ویژه گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

کلاله موفق ترین شهر گلستان در حوزه بومگردی

شیبک شهرستان کلاله را موفق ترین شهر استان گلستان در حوزه بوم گردی‌ها برشمرد و افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ خانه بومگردی در شهرستان فعال بود و در حال حاضر این رقم به ۴۱ بومگردی رسیده که هشت بومگردی آن در اطراف منطقه خالد نبی و روستاهای پیرامون آن ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۲۰ بومگردی در  شهرستان کلاله درحال احداث است و سه بومگردی در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: این بومگردی ها ظرفیت بسیار خوبی را در سطح منطقه ایجاد کردند و باعث جذب مسافر و گردشگر در سطح منطقه شده اند.

فرماندار شهرستان کلاله با بیان اینکه تمام خانه‌های بومگردی در مناطق روستایی شهرستان کلاله است، بیان کرد: بومگردی‌های شهرستان تلفیقی از خانه‌های گِلی، چوبی و سازه‌های آلاچیقی است که مبتنی بر آداب و رسوم و فرهنگ منطقه ساخته شده است.

شیبک استفاده از فضای مجازی در معرفی ظرفیت های گردشگری کلاله را  به عنوان یکی از موارد مهم در توفیق این شهرستان در جذب گردشگر نام برد و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی باعث شد که خیلی از افراد در دنیا نسبت به این منطقه شناخت پیدا کنند و پای بسیاری از سفرا و یا کاردان‌های سفارتخانه‌هایی که در ایران مستقر هستند به این منطقه باز شود.

حضور گردشگرانی از سراسر دنیا در کلاله

فرماندار شهرستان کلاله وجود گردشگرانی از سراسر دنیا در کلاله را نشان از اهمیت بالا و ظرفیت عظیم گردشگری این منطقه زیبا دانست و افزود: برای توسعه گردشگری و حفظ گردشگران در کلاله باید به توسعه زیرساخت های گردشگری توجه ویژه ای شود.

وی تغییر ذائقه مردم در جهت علاقه‌مندی به حضور در روستا نسبت به شهر و حمایت دولت از احداث بوم گردی با استفاده از تخصیص تسهیلات در بخش روستایی و حذف کاغذبازی ها در صدور مجوز را از عوامل مهم توسعه بومگردی ها در کلاله دانست و اضافه کرد: علاقه‌مندان فعالیت در صنعت بوم گردی با تکمیل یک سری مدارک و مستندات ظرف کمتر از یک هفته می توانند موافقت اصولی آن را دریافت کنند و همین امر موجب استقبال بیشتر مردم برای سرمایه گذاری در این بخش است.

شیبک با بیان اینکه در ابتدا مخالفت هایی برای احداث بوم گردی از سوی مردم محلی  و روستاها وجود داشت، بیان کرد: دلیل مخالفت مردم این بود که  گمان می کردند احداث بومگردی باعث از بین رفتن فرهنگ، فضای بومی و محلی و کاهش امنیت خواهد شد اما بعد از مدتی که توسعه و وجود بومگردی باعث رشد و توسعه اقتصادی در منطقه شد افراد زیادی علاقه‌مند به احداث بومگردی در منطقه شدند.

احداث موزه باز در محوطه گورستان تاریخی خالد نبی موجب جذب بیشتر گردشگر خواهد شد

فرماندار شهرستان کلاله با بیان اینکه توجه ویژه به فضای باستانی گورستان تاریخی خالد نبی  و احداث موزه باز موجب استفاده بیشتر از ظرفیت این شهرستان می شود، ادامه داد:  درخواست احداث موزه باز در محوطه گورستان تاریخی خالد نبی در سفر اول رئیس جمهور مطرح و با اداره میراث فرهنگی مکاتبه شد اما متاسفانه تا امروز پیگیری جدی در این رابطه صورت نگرفت.

وی یکی از بزرگترین ظرفیت های استان گلستان را دیوار تاریخی گرگان برشمرد و افزود: ۲۰۰ کیلومتر از دیوار تاریخی گرگان شناسایی شده که از کلاله است شروع می شود و از شهرستان‌های گنبد، آق قلا، گمیشان نیز می گذرد و در نهایت به دریای خزر می رسد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403052517074
  • خبرنگار : 50604