قاسم عسگرینسب امروز در بازدید از طرح توسعه بندر چابهار اظهار کرد: بندر چابهار بندری مهم، راهبُردی و اقیانوسی کشور به شمار میرود که میتواند پذیرای کشتیهای پهن پیکر باشد.
وی بیان کرد: هر بندری نمیتواند پذیرای کشتیهای پهنپیکر باشد و امروزه ما در بندر شهید بهشتی چابهار پذیرای کشتیهای ۱۲۰ هزار تنی کالا هستیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار نزدیکترین نقطه کشور برای دسترسی به کشورهایی نظیر هند و چین است که کانون جمعیتی دنیا به شمار میروند و به طور مثال با چین فاصله ۱۲ روزه داریم و این مزیت ویژه چابهار برای جابهجایی کالا و کانتینر به شمار میرود و مدت زمان انتقال بار را کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه بندر چابهار در نقطه محوری کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب قرار دارد، عنوان کرد: بندر چابهار در نقطه ژئوپلیتیکی قرار دارد و با توجه به وجود سواحل مَکُران و ظرفیت بالقوه این سواحل، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور به ظرفیت این بندر در راستای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور توجه ویژه دارد.
عسگرینسب با بیان اینکه در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پروژهها در حال تکمیل است، اظهار کرد: در فاز دوم توسعه بندر چابهار، نگاه و هدفگذاری به پذیرش کشتیهای ۲۲ هزار TEU کانتینر است که امیدواریم از سوی بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد تا با آبخور ۱۹ متری، پذیرای این کشتیها در بندر چابهار باشیم.
وی با تاکید بر اینکه افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری یکی از مهمترین اهداف بندر چابهار در سال ۱۴۰۳ است، گفت: سال ۱۴۰۲ هدفگذاری صورت گرفته در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری ۳۰ هزار TEU بود که خوشبختانه در پایان سال به عدد ۶۶ هزار TEU دست یافتیم و شاهد رشد ۱۵۵ درصدی در این بخش بودیم و جایگاه نخست را در بین بنادر کشور، کسب کردیم و در سال ۱۴۰۳ هدفگذاری ۱۰۰ هزار TEU را مدنظر قرار داده ایم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه توسعه گردشگری دریایی با توجه به مغفول ماندن ظرفیتهای سواحل مَکُران از مهمترین برنامههای دریایی این استان در سالجاری است، خاطرنشان کرد: در حال انجام مقدمات فعالیتها هستیم و امیدواریم بتوانیم شاهد حضور شناورهای گردشگری و مسافری دریایی باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه واگذاری پایانههای لجستیکی به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد، گفت: همچنین ایجاد پایانههای لجستیک خدمات کانتینری در حوزه شرکتهای داخلی و عملیاتی کردن تفاهم نامهها با کشورهای محصور در خشکی برای احداث پایانههای لجستیکی مدنظر قرار دارد.
انتهای پیام