آمادگی آموزش و پرورش برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت در استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با تاکید بر لزوم اجرای طرح سربازمهارت ویژه دانش‌آموزان هنرستانی، از آمادگی این اداره کل برای راه‌اندازی و ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت خبر داد.

سیدجمال وزیری امروز (۲۴ مرداد ماه) در نشست هم‌اندیشی راه‌اندازی هنرستان جوار صنعت که با حضور علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس مجمع خیرین استان و نمایندگانی از اداره‌های کل صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی در اداره‌ کل آموزش و پرورش سمنان برگزار شد، با اشاره به بی‌توجهی به دو موضوع مطالعه و پژوهش در کشور، اظهار کرد: باید دانش‌آموزان را که سرمایه ملی هستند، حفظ کنیم.

وی به اهمیت هنرستان‌ها و نقش آنها در اشتغال آینده کشور پرداخت و گفت: امروزه صنعت به تخصص و مهارت هنرستانی‌ها نیاز دارد.

وزیری با بیان این‌که باید از ظرفیت صداوسیما برای معرفی و شناساندن رشته‌های هنرستان‌ها استفاده شود، ادامه داد: یکی از مشکلات کارخانه‌ها با وجود نیروی کار زیاد، به‌کارگیری نشدن نیروی متخصص است و آموزش و پرورش باید نیروی متخصص تربیت کند.

وی گفت: صنعت به هر شکلی که آمادگی خود را در زمینه ایجاد هنرستان‌های جوار اعلام کند آموزش و پرورش استان آمادگی دارد که این بستر را برای رشد و شکوفایی دانش‌آموزان فراهم کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار کرد: هدف از ایجاد هنرستان جوار این است که دانش‌آموزان دست به آچار شوند و هم‌پای کارگر تخصصی و استادکار آموزش ببینند و به‌ نوعی کار در خط تولید را تجربه کنند.

وزیری پیشنهاد کرد که طرح سربازمهارت برای دانش‌آموزان هنرستانی که در دوران تحصیل خود، کار در صنایع را تجربه می‌کنند مانند سربازمعلم یا سربازصنعت اجرا شود.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی ماهر وظیفه آموزش و پرورش است، اظهار کرد: پتانسیل و ظرفیت استان سمنان به خوبی معرفی نشده است.

او افزود: استان سمنان دارای مردمی نجیب و با اخلاق، معلمانی صبور و پرتلاش و دانش‌آموزانی نخبه، توانمند و خلاق است. راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت برای توانمندسازی و مهارت‌آموزی نیروی کار ضرورت دارد و نیاز است صنایع در این زمینه با آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند.

علی عبدالله‌زاده، رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه استان سمنان نیز در بخشی از این نشست با اشاره به برنامه هفتم توسعه در راستای حمایت از کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای هدایت تحصیلی ۵۰ درصد دانش‌آموزان به سمت شاخه‌های فنی و هنرستانی، اظهار کرد: مدیریت و ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت برعهده آموزش و پرورش است و دستگاه‌های اجرایی یا بخش خصوصی به تناسب شرح وظایف و بستری که در آن‌ها فراهم است، شرایط گذراندن واحدهای تخصصی را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهداف توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال، شاهد افزایش متقاضی تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها هستیم؛ اما کمبود فضای آموزشی در این رشته‌ها یکی از چالش‌های پیش‌ِ رو است که تشکیل و راه‌اندازی هنرستان‌های وابسته و جوار صنعت می‌تواند کمک حال دانش‌آموزان و آموزش و پرورش در این زمینه باشد.

عبدالله‌زاده با تأکید بر بهبود فضای آموزشی در راستای تأسیس و فعال‌سازی هنرستان‌های جوار صنعت، تأکید کرد: ایجاد فرصت شغلی و تربیت نیروی انسانی ماهر از مهم‌ترین اهداف ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه است و بی‌شک فرآیند یادگیری و یاددهی در محیطی واقعی مانند کارخانه می‌تواند به مهارت حل مسائل واقعی در محیط صنعتی توسط هنرجویان رشته‌های مختلف منجر شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس مجمع خیرین استان و نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز اظهار کرد: دانش‌آموز به محض قدم‌ گذاشتن در کارخانه، خودش به تولید خلاقانه خواهد پرداخت و آموزش و پرورش می‌تواند با هدف بهره‌مندی از ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز دانش‌آموزان که در مدارس موجود نیست در صنایع کوچک و بزرگ دیگر استان غیر از صنایع پلیمری ورود کند. اداره‌ کل صمت این آمادگی را نیز دارد که دو ساعت کارگاه مهارت برای دانش‌آموزان برگزار کند.

وی بر لزوم احصای رشته‌های تحصیلی مورد نظر دانش‌آموزان و برآورد هزینه از سوی آموزش و پرورش، تأکید و اضافه کرد: دوره‌های مهارت در دو بخش همجوار به‌صورت مستقل و بین کارگاهی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند از ظرفیت حاضر بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403052416417
  • خبرنگار :