توصیه‌های طب سنتی برای انجام پیاده‌روی اربعین

کارشناس طب سنتی، توصیه‌هایی را برای شرکت‌کنندگان در پیاده روی اربعین ارائه کرد.

جمال پورفرج در گفت‌وگو با ایسنا، به پیاده‌روی زائران در ساعات خنک روز تاکید کرد و افزود: اولین مرحله برای جلوگیری از گرمازدگی، پیاده روی زائران در ساعتهای خنک شبانه روز بوده و بهتر است در ساعات گرم روز استراحت کنند.

وی نسبت به نوشیدن آب یخ هنگام پیاده‌روی هشدار داد و گفت: زائران نباید هنگام پیاده‌روی و استراحت از آب‌یخ برای نوشیدن استفاده کنند چون موجب وارد شدن آسیب شدید به کبد، ایست قلبی، گرفتگی گلو و سرماخوردگی می‌شود.

وی بر لزوم استفاده از غذاهای آبکی تاکید کرد و ادامه داد: راهپیمایی‌کنندگان باید از غذاهای آبکی استفاده کنند و در غیر اینصورت هنگام استفاده از غذاهای خشک و چرب باید از روغن زیتون، انجیر و خرما برای تعدیل معده بهره ببرند.

پورفرج توصیه هایی برای رعایت بهداشت فردی کرد و ادامه داد: زائران باید هنگام استراحت جوراب های خود را برای تهویه مناسب کفش و عدم خستگی تعویض کنند و در صورت امکان آنها را شست‌وشو دهند و حتما قبل از صرف وعده های غذایی دستهای خود را با آب‌وصابون بشویند.

وی تصریح کرد: پیادروی کنندگان باید در طول روز پاهای خود را در سطح بالاتری از بدن برای رفع خستگی و گردش مناسب خون در بدن قرار دهند.

وی به انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی تاکید کرد و ادامه داد: کفش مناسب از کمر درد، پادرد، سردرد و خستگی جلوگیری می‌کند.

کارشناس طب سنتی، شربت خاکشیر را بهترین دارو برای جلوگیری از گرمازدگی دانست و گفت: عرق های گیاهی پونه، آویشن، بارهنگ، نوشیدنی های گیاهی خاکشیر، تخم ریحان، سکتجبین، تخم‌شربتی و شربت های طبع سرد همچون آلبالو برای جلوگیری از گرمازدگی و کم‌آبی بدن بسیار مفید و تاثیرگذار است‌ و در حد امکان این گیاهان را باید صورت دمنوش استفاده کنند.

وی به استفاده از کرم های سنتی برای جلوگیری از گرمازدگی تاکید کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از گرمازدگی و عرق سوختگی از کرم های کالاندولا و همیشه بهار  قبل از شروع به پیاده‌روی حتما باید استفاده شود.

وی به راهکار های درمان گرمازدگی در مسیر پیاده‌روی اشاره کرد و گفت: دراز کشیدن در سایه و استفاده از ملافه‌ای خنک و مرطوب، دوش آب ولرم برای بهبود وضعیت بدن و شربت آبلیمو برای درمان گرمازدگی بهترین راهکار است و همچنین مصرف میوه های تابستانی و هندوانه برای تامین آب بدن توصیه می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403052416209
  • خبرنگار : 50627