مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

۱۷ اثر مرکز لرستان با ثبت جهانی دره خرم‌آباد در لیست یونسکو قرار می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: با ثبت جهانی دره خرم آباد به یک باره ۱۷ اثر مرکز استان در لیست یونسکو قرار می‌گیرد.

عطا حسن پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ثبت جهانی دره خرم آباد با مسائل فرهنگی گره خورده زیرا مسائل فرهنگی عامل و محرک جذب توریست جهانی است، با اشاره به بحث تایید و ثبت جهانی دره خرم آباد اظهار کرد: دره خرم آباد از غار کلدر در شمالی ترین نقطه شهر آغاز و به غار یافته درغربی ترین نقطه شهر ختم می شود و این دره به شکل U شکل است.

وی افزود: هفت غار و پناهگاه صخره ای، ۳ پل، یک قلعه، یک باغ تاریخی، یک رودخانه و چهار بناء جمعا ۱۷ اثر در این مجموعه وجود دارد.

او  اظهار کرد: البته کاروان سرای چمشک و راه آهن لرستان ۲ اثر ثبت شده هستند که ثبت زنجیره ای جهانی بوده اما این ۲ اثر به نام لرستان ثبت نشده و در فهرست کاروانسراهای ایران و راه آهن سراسری کشور به ثبت رسیده‌اند.

این مسئول اضافه کرد: با ثبت جهانی دره خرم آباد به یک باره ۱۷ اثر مرکز استان در لیست یونسکو قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با ثبت دره خرم آباد، ۱۷ اثر در نقشه یونسکو قرار می‌گیرد و  یونسکو مبلغ و مروج تبلیغات آثار لرستان می شود تا دره خرم آباد در مقابل چشمان توریست های خارجی قرار گیرد.

حسن پور با بیان این که با ثبت جهانی دره خرم‌آباد، دیپلماسی فرهنگی تقویت می‌شود، افزود: با این رویداد تاریخی بزرگ از این پس مردم خرم آباد و استان با زبان مشترک جهانی با توریست ها صحبت می کنند و ارزش‌های جهانی خود را به رخ دنیا می‌کشند.

وی ادامه داد: پس از ثبت دره، شهر خرم آباد از حمایت های بین المللی برخوردار خواهد شد، همچنین برای حفظ و صیانت، آثار فرهنگی و تاریخی از حمایت های مالی ارزی برخوردار می شوند و یونسکو برای پایش ماهانه آثار هزینه می‌کند.

حسن‌پور تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت های ثبت جهانی دره خرم آباد، رونق اقتصادی گردشگری و تقویت صنعت نوپا و نونهال گردشگری استان است‌ که با ورود گردشگران خارجی، یک ردیف اعتبار ارزی در یونسکو برای استان گشوده می‌شود.

این مسئول با اشاره به این که یونسکو یک سازمان مردم نهاد و غیر دولتی است گفت: نقش مردم و تشکل های مردمی در این میان بسیار ‌مهم و حائز اهمیت است. 

او افزود: در زمان حضور ارزیاب های یونسکو؛ جلسه اختصاصی با انجمن های مردم نهاد برگزار خواهد شد تا در جریان استقبال و حمایت جریان های مردم نهاد از ثبت جهانی دره خرم آباد قرار گیرند.

این مسئول اظهار کرد: ثبت جهانی دره خرم آباد می‌تواند در رونق زندگی مردم نقش محوری و اساسی داشته باشد و همه مردم از کسبه و بازاری و فرهنگی و اصحاب رسانه و... در این رویداد جهانی بهره مند می‌شوند. 

وی گفت: در حال حاضر باید موانع پیش رو را تا قبل از حضور ارزیابان یونسکو برطرف کرد، چرا که با برداشتن موانع، چهره شهر زیباتر از قبل می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به غارهای داخل طرح نیز اظهار داشت: هیچکدام از این غارها راه دسترسی یا زیرساخت گردشگری نداشته اند و از یک ماه قبل؛ کارهای خوبی برای تمام غارها از قیبل راه دسترسی، پلکان ورودی، نصب نشانک گذاری های مسیر در قالب های بتنی به طول ۵۰۰ متر به سمت غارها در دو طرف راه دسترسی، نصب درب فلزی ورودی غارها، ایجاد نورپرداری غارها، نصب پالت چوبی در کف غارها به خاطر آسیب نرسیدن به نهشته های باستان شناسی سطحی، نصب تابلوهای راهنما  اطلاعات تاریخی و باستان شناسی غارها و تاریخچه کاوش های باستان شناسی صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403052416123
  • خبرنگار : 50176