بهانه‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی برای حمله به مدرسه تابعین

تاکنون رژیم صهیونیستی نشان داده نه به هیچ اصولی پایبند است و نه به هیچ قانونی تعهد دارد. از ابتدای جنگ غزه تاکنون، نقطه به نقطه نوار غزه را بارها مورد هدف قرار داده، مردم فلسطین را مجبور به کوچ اجباری کرده و برای رسیدن به امیالش حتی از مدارس، درمانگاه‌ها و پناهگاه‌ها نگذشته است. 

حمله موشکی سحرگاه روز شنبه به مدرسه تابعین در شمال نوار غزه از دیگر جنایات این رژیم در طول جنگ غزه بود که در چشم بر هم زدنی بیش از ۱۰۰ فلسطینی را به شهادت رساند و موجب مجروح شدن بسیاری شد. این حمله به قدری شدید بود که بدن نمازگزاران تکه تکه شده و مجروحین نیز مجبور به قطع عضو شده‌اند. 

بنابر گزارشی که سازمان ملل ارائه داده، ۴۷۷ ساختمان از ۵۶۴ مدرسه در غزه تا ششم ژوئیه مورد هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و از این تاریخ به بعد، به ۱۲ ساختمان دیگر حمله شده است. همچنین حمله به مدرسه تابعین در شرایطی صورت گرفته که بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن حضور داشتند و آوارگانی که به دستور نتانیاهو مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌ بودند، از بیت‌حانون به این مدرسه پناه برده بودند.

این جنایت با واکنش آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و ترکیه روبه‌رو شد و کشورهای متعددی مانند ایران، مصر، قطر، عراق، عمان، کانادا و فرانسه آن را محکوم کردند. کامالا هریس نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نیز با بیان اینکه باز هم تعداد زیادی غیرنظامی کشته شده‌اند، بر لزوم دستیابی هرچه سریع‌تر به آتش‌بس و مبادله اسرا تاکید کرد. 

به گزارش رسانه‌ آمریکایی CNN، در این حمله از سلاح «GBU-39» استفاده شده است. بنابر نظر کارشناسان تسلیحات، این سلاح با دقت بالا طراحی شده و برای حمله به اهداف نقطه‌ای مهم استراتژیک کاربرد دارد و باعث آتش‌سوزی، سوختگی و تکه‌تکه شدن بدن‌ها می‌شود.

اما در عین حال بنا بر شواهد، نتانیاهو طی اقدامی وقیحانه در پی حمله به مدرسه سعی دارد بر جنایتش سرپوش بگذارد. مقامات رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که غیر نظامیان هدف اصلی حمله نبوده‌اند، بلکه محوطه و مسجد داخل مدرسه مرکز نظامی و فعال حماس بوده است و در این عملیات نظامیانی که در مسجد مستقر در مدرسه التابعین مخفی شده بودند مورد هدف قرار گرفته‌اند. به ادعای چند مقام نظامی صهیونیستی این رژیم بر عملیات روز شنبه نظارت هوایی و اطلاعاتی داشته و از مهمات دقیق با کلاهک کوچک استفاده کرده است. این رژیم انگشت اتهام را به سوی حماس برده و گفته است آمارهایی که توسط مقامات غزه منتشر شده منطبق با خسارات و تلفاتی که این سلاح‌ها بر جای می‌گذارد، نیست. 

از آنجایی که حمله به مدارس توسط رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است و تاکنون آمار چشمگیری از شهدا و مجروحین را بر جای گذاشته و از سوی دیگر رژیم برای تداوم جنایات خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و با وجود بسیاری از اعتراضات داخلی و خارجی جنگ را به ماه یازدهم کشانده و تعداد شهدای فلسطینی را تا نزدیک به ۴۰ هزار تن افزایش داده، این سوال به ذهن متبادر می‌شود که چرا رژیمی که مقید به هیچ اصول و قانونی نیست، باید بر جنایتش سرپوش بگذارد؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: اتخاذ این سیاست‌ و بیان ادعاهایی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات انجام‌شده، دستاویزی برای گول زدن افکار عمومی داخلی و خارجی است. جنگ‌طلبان زمانی که جنایاتشان به اوج خود می‌رسد، دست به چنین اقدامی می‌زنند. اما این سرپوش گذاشتن بر جنایت‌ها و توضیح دروغین از وقایع در هیچ منطقی غیر از توجیه کردن پاکسازی‌های نژادی نمی‌گنجد. صهیونیست‌ها برای ساکت کردن هیات‌های آمریکایی به آوردن چنین توجیهاتی متوسل می‌شوند. خاموش کردن مخالفان داخلی و انتقادات هیات‌های آمریکایی‌ که به منطقه رفت‌وآمد دارند، هدف این توجیهات است. قبلا رژیم هیتلر هم چنین سیاستی را به کار می‌گرفت. این روش تاکتیکی است و مانعی برای استراتژی اصلی رژیم صهیونیستی محسوب نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه هیچ حکومتی نمی‌تواند وقایع را به طور کامل بپوشاند، اضافه کرد: این نوع سرپوش گذاشتن بر جنایات حتی اگر برای تحریف تاریخ هم باشد، باید گفت تاریخ کار خود را خواهد کرد. هیچ حکومتی نمی‌تواند وقایع را به طور کامل بپوشاند. تاریخ درباره عملکرد فاجعه‌بار رژیم صهیونیستی نظر خودش را خواهد گفت و همه اتفاقات مستندسازی و ثبت خواهد شد. نتانیاهو هم خودش می‌داند از او جز نقطه تاریکی در تاریخ باقی نخواهد ماند. ولی آوردن این توجیهات خوراک روزانه‌ای برای آرام‌سازی محیط داخلی رژیم و کشورهایی است که به منظور متوقف کردن جنگ بر نتانیاهو فشار می‌آورند. او همیشه حتی در برابر فشار متحدان خودش مثل آمریکا گفته عملیات‌ها جهت دفاع از اسرائیل و مقابله با احتمال وجود نیروهای مقاومت در مکان‌های مورد هدف است. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درخصوص اهداف رژیم صهیونیستی از انجام عملیات در مدارس، گفت: یکی از اهداف نتانیاهو کوچاندن مردم غزه است. اگر مردم مقاومت کنند و در اماکن خودشان بمانند، موجب هجمه عملی و نابودی‌شان خواهد شد. اتفاقا درصد بالایی از مردم غزه این را تجربه کرده‌اند و از مناطق مختلف فلسطین به غزه کوچ کرده و پناه آورده بودند. اما با توجه به تکرار عملیات کوچاندن، قدرت ایستادگی و مقاومت مردم بیشتر شده و خودشان بر ماندن و مقاومت در برابر این روش‌های جنایتکارانه تاکید می‌کنند. 

زنگنه در پاسخ به اینکه چرا با وجود محکوم کردن این نوع جنایات توسط کشورها، ریختن مردم به خیابان‌ها به نشانه اعتراض و پیگیری قانونی از طریق نهادها و مراجع بین‌المللی و کیفری مجددا شاهد تکرار هدف قرار گرفتن مکان‌های غیرنظامی و خصوصا مدارس توسط رژیم صهیونیستی هستیم، عنوان کرد: حمله به اماکن پرتجمع فلسطینی- لبنانی خاصیت رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیسش تاکنون بوده، این سیاست استراتژیک رژیم صهیونیستی بوده و هست. تا حالا هم دنیا نتوانسته در برابر آن اقدام قاطع و موثری انجام دهد. 

وی افزود: این رژیم عملا به همه قطعنامه‌هایی که در محکومیت جنایاتش صادر شده، پشت کرده و بی‌توجه بوده است. حمله به قانا در لبنان یکی از شواهد مشهود جنایات رژیم صهیونیستی در زمینه حمله به مدارس است. حمله این رژیم به مدارس غزه از استراتژی‌های اوست و هدف اصلی‌اش نیز پاکسازی نژادی است. جهان تاکنون گام عملی در ممانعت از این اقدامات نداشته و حمایت آمریکا این رژیم را تشویق به ادامه سیاست‌هایش کرده است‌. تنها راهی که مانده، این است که مردم فلسطین به مقاومت خودشان ادامه دهند و با ایستادگی در برابر ظلم‌هایی که به آن‌ها روا شده رژیم را مجازات کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052315829
  • خبرنگار : 50558