مدیر اوقاف شهرستان گرگان عنوان کرد

وجود ۱۲۰موقوفه ارزشمند در بافت تاریخی گرگان

مدیر اوقاف شهرستان گرگان از وجود۱۲۰ موقوفه ارزشمند در بافت تاریخی گرگان خبر داد و گفت: اکثر این اماکن تاریخی موقوفه فرسوده شده و احیا این اماکن با مشارکت و کمک مردم امکان پذیر است.

امین قرائی امروز سه شنبه با حضور در جمع مدیر، دبیر و هیئت تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از وجود بالغ بر ۱۲۰ موقوفه فرسوده و نیمه فرسوده در بافت قدیم گرگان خبر داد و اظهار کرد: بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یکی از اقدامات در راستای احیای این امکان دعوت از اصحاب رسانه برای بررسی و ظرفیت این اماکن و اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم است.

وی با اشاره به اینکه این خانه‌ها ۱۲۰ سال پیش وقف امام حسین (ع) شده‌اند، توضیح داد: این موقوفه‌ها به دلیل فرسودگی از حیث انتفاع خارج شده است که برای احیا آن‌ها چند راه حل در نظر گرفته شده است.

مدیر اوقات شهرستان گرگان مشارکت مردم در ساخت بناهای فرسوده را به عنوان یکی از راه حل‌های احیا این اماکن دانست و ادامه داد: مردم می‌توانند با توجه به تسهیلاتی که شهرداری نسبت به بافت می‌دهد با اوقاف مشارکت کرده و بناهای یک طبقه و یا چند طبقه بسازند.

قرائی از مرمت به شرط استفاده بلندمدت و طولانی از این مکان‌ها به عنوان یک راهکار برای احیای این اماکن نام برد و گفت: افراد می‌تواند متناسب با هزینه‌ای که صرف مرمت و بازسازی این مکان‌ها کرده است به صورت رایگان در آن جا ساکن شود.

وی استفاده از این امکان را به عنوان فضای کارگاهی یا صنایع دستی را از دیگر راه حل‌های احیا این امکان فرسوده دانست و خبر داد: در این راستا می‌شود از وام‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز بهره برد.

مدیر اوقاف شهرستان گرگان با بیان اینکه مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به اوقاف به صورت‌های مختلف همکاری کنند، اذعان کرد: با همکاری و مشارکت امکان موقوفه فرسوده احیا و قابل استفاده می‌شود.

قرائی با اشاره به اینکه مسئول آرامستان‌ها شهرداری‌ها هستند، تصریح کرد: باید برای مردم آرامستان درست کرد نه اینکه امامزاده را تبدیل به آرامستان کرد؛ با این وجود در این حوزه همکاری می‌کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403052315544
  • خبرنگار : 50672