دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه رازی کرمانشاه راه اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه رازی از موافقت وزارت علوم با راه اندازی دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در این دانشگاه خبرداد.

  دکتر محمدنبی احمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، دانشگاه رازی موفق به اخذ موافقت قطعی وزارت علوم در زمینه تأسیس «دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی» شد.

وی افزود: اعطای مجوز تاسیس این دانشکده‌ها صرفاً به دانشگاه‌های منتخب شورای گسترش آموزش عالی و دانشگاه‌هایی که بر اساس گزارش موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) در تولید علم بومی و بین‌المللی کشور بیش از یک درصد مشارکت داشته‌اند، اعطا شده است. 

رییس دانشگاه رازی تاکید کرد: از آنجا که دانشگاه رازی بر اساس گزارش این موسسه حائز شرایط تولید بیش از یک درصد بوده، از جمله دانشگاه‌هایی است که مجوز تاسیس این دانشکده را دریافت کرده است.

وی در خصوص ویژگی‌های دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی گفت: منظور از علوم و فناوری راهبردی آن دسته از علوم و فناوری‌هایی هستند که ظرفیت اثرگذاری جدی بر ابعاد مختلف انسانی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در سطح ملی را دارند.

احمدی افزود: این دانشکده‌ها رویکردی فرادانشکده‌ای و بین رشته‌ای داشته و به منظور تعامل بین دو یا چند رشته و تلفیق دانش به منظور حل یک مسئله که رشته‌های موجود به تنهایی قادر به حل آنها نباشند، شکل گرفته‌اند.

وی برنامه محوری و ماموریت گرایی را از مهمترین ویژگی‌های این دانشکده‌ها دانست و گفت: در این دانشکده تمام برنامه‌های آینده دانشجویان، هیأت علمی، اهداف و... باید ذیل یک کلان برنامه و در راستای آن تعریف شود و ماموریت گرایی، داشتن رسالت و هدف علمی و تخصصی مشخص برای پاسخگویی به تقاضا، مطالبات و نیازهای معین کشور و داشتن مرزهای فعالیت شفاف با سایر موسسات (با ماموریت‌های مشترک یا غیرمشترک) از دیگر ویژگی‌های این دانشکده است.

 رئیس دانشگاه رازی در خصوص مهمترین اهداف ایجاد دانشکده علوم و فناوری راهبردی نیز عنوان کرد: کمک به دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه‌های اولویت‌دار علوم و فناوری راهبردی و نوظهور، شناسایی، پرورش، تربیت راهبری و اشتغال استعدادهای درخشان و نیروهای متخصص در کشور و جذب اعضای هیئت علمی در راستای پاسخ به نیازهای آینده، توسعه علوم و فناوری راهبردی و بین رشته‌ای با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت، ایجاد رشته‌های مورد نیاز کشور منطبق با آینده پیش رو و مشاغل نوین آینده، اصلاح و تغییر ساختارهای موجود در دانشگاه‌ها و تغییر رویکرد از گروه محوری به برنامه محوری، حل مسائل کشور در قالب برنامه علمی و تخصصی توسط جامعه علمی کشور، توسعه دیپلماسی علمی بین‌المللی و هدایت هدفمند برنامه‌ها و بودجه‌های آموزش عالی به سمت علوم و فنون نیاز محور راهبردی و به تدریج کاهش تصدیگری دولت در سایر حوزه‌های با اولویت کمتر و ایجاد انگیزه تحولی در دانشگاه‌ها و حرکت در مرزهای دانش و ایفای نقش موثر در پیشبرد علم جهان از جمله این اهداف است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه، احمدی در مورد نحوه پذیرش دانشجو در دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی نیز گفت: پذیرش دانشجو در این دانشکده صرفاً در رشته‌های راهبردی بین رشته‌ای و رشته‌های نوظهور و مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم زیستی انجام می‌شود. ضمن آنکه پذیرش دانشجو هم در چارچوب ضوابط مندرج در قانون سازمان ملی سنجش و پذیرش دانشجو و همچنین آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان و با روش استاد محوری بوده و در راستای انجام برنامه‌های مسئله محور خواهد بود.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403052315309
  • خبرنگار : 50184