فعالیت ۴۰ تعاونی و تشکل مردم‌نهاد در حوزه منابع طبیعی استان سمنان

مسئول آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از فعالیت ۴۰ تعاونی و تشکل مردم‌نهاد در حوزه منابع طبیعی در این استان خبر داد.

علیرضا رهایی امروز (۲۲ مرداد ماه) همزمان با روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، اظهار کرد: اکنون ۲۵ تشکل مردم‌نهاد و ۱۵ تعاونی فعال در این حوزه در استان فعال است. 

وی با اشاره به لزوم توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: این تشکل‌ها توانسته‌اند تا حدی در تحقق سیاست مردمی کردن حفاظت از منابع طبیعی ایفای نقش کنند. بدون شک سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند از طریق ترویج فرهنگ منابع طبیعی، آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم، نقش اساسی در توسعه پایدار ایفا کنند. 

این دوستدار طبیعت بیان کرد: اکنون حدود ۵۰۰۰ نفر در تشکل‌ها و تعاونی‌های مرتبط با منابع طبیعی این استان عضویت دارند. 

 رئیس آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی استان با اشاره به فعالیت‌ تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه فرهنگسازی، گفت: در این حوزه بیشترین تمرکز بر آموزش دانش‌آموزان و حضور در مدارس استان بوده، چراکه دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشورند و می‌توانند آینده روشنی را برای کشور رقم بزنند. 

رهایی ادامه داد: امسال با مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد استان، طرح شهید عنایت‌الله مرادی «هر مدرسه، یک نهالستان» را در مدارس استان سمنان اجرایی کردیم. در قالب این طرح، افزون بر ۴۰ هزار بذر اقاقیا، ارغوان، نارنج و بادام‌ وحشی و ... بین دانش‌آموزان توزیع شد. 

او با اشاره به برپایی دوره‌های آموزشی متعدد در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، اظهار کرد: در قالب این طرح دانش‌آموزان، مراحل عملی کاشت بذر، جوانه زدن و چگونگی نگهداری از آنها را آموختند. 

وی بیان کرد: بیش از ۱۱هزار دانش‌آموز هم‌استانی در ۲۰۰ مدرسه استان سمنان، ضمن آشنایی با منابع‌ طبیعی و محیط زیست جغرافیای اطراف خود در قالب طرح «هر مدرسه، یک نهالستان» با گونه‌های گیاهی مختلف مناطق بومی خود آشنا شدند. 

رهایی از راه‌اندازی نهالستان‌های کوچک در مدارس به‌عنوان یک طرح موفق نام برد و گفت: در مدارسی که از فضای فیزیکی مناسبی برخوردارند با کمک دانش‌آموزان و اعضای تشکل‌ها اقدام به تولید نهال و احداث نهالستان و اهدای نهال‌ها به مدارس کردیم که این طرح نوعی فرهنگسازی درباره کاشت نهال و گونه‌های گیاهی در مدارس بود. 

وی افزود: برای عضوگیری و مشارکت‌دهی مردم در تشکل با سختی‌هایی مواجهیم، اینکه بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم باید زمان و صبر زیادی به کار گرفت. از سوی دیگر، نیازمند حمایت و همراهی بخش‌های دولتی هستیم و این همراهی در برخی موارد هنوز به خوبی شکل نگرفته است. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403052214798
  • خبرنگار :