مدیر شبکه بهداشت و درمان فیروزه:

سایه‌ها هم دیگر محافظ پوست نیستند

مدیر شبکه بهداشت و درمان فیروزه گفت: هرچند برای جلوگیری از رسیدن آسیب به پوست بهتر است که از سایه استفاده کنید ولی به خاطر داشته باشید که حتی سایه‌ها هم محافظت کاملی را تأمین نمی‌کنند و شما هنوز در معرض UV ناشی از تشعشع پراکنده و باز تابش‌ها (انعکاس‌ها) هستید.

محبوبه مهماندوست در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به همت واحد بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان فیروزه ۲۳۸ نفر از شاغلین صنوف شهرستان آموزش نحوه مواجهه با پرتوهای فرابنفش UV را فرا گرفته‌اند، افزود: این افراد متصدیان مشاغل روبازمانند کشاورزی، بلوکه زنی، دامداری، معادن سطحی، زنبورداری، راه‌سازی و...که در فصول گرم سال در معرض پرتو UV بیشتری قرار می‌گیرند، بودند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه تحت پوشش شبکه فیروزه، ۲۲۵ کارگاه روباز وجود دارد، اظهار کرد: آموزش شاغلین این کارگاه‌ها در راستای نیل به هدف صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور و پیشگیری از بروز مشکلات جسمانی همچون انواع بیماری‌های ناشی از کار از اولویت‌های واحد بهداشت حرفه‌ای است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فیروزه بیان کرد: سرطان‌های پوست حدود ۱۵ درصد سرطان‌های کشور را تشکیل می‌دهند (در ایران سالیانه ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند)، آفتاب سوختگی پوست، پیر پوستی زودرس، آسیب‌های چشمی و ... از عوارض اشعه UV است.

وی افزود: با محافظت مناسب ۴ مورد از هر ۵ مورد سرطان پوست قابل پیشگیری است و اتخاذ اقدامات احتیاطی ساده  می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌ها مؤثر باشد.

مهماندوست با تأکید بر محدود کردن مواجهه با نور خورشید در ساعات ظهر (۱۰ صبح تا ۲ ظهر) به‌ویژه در ماه‌های بهار و تابستان گفت: هنگام حضور در فضای بیرون به شاخص UV دقت کنید. هرچه این شاخص بیشتر باشد احتمال آسیب به پوست و چشم بیشتر می‌شود.

وی افزود: هرچند توصیه می‌شود از سایه استفاده کنید ولی به خاطر داشته باشید که حتی سایه‌ها هم محافظت کاملی را تأمین نمی‌کنند و شما هنوز در معرض UV ناشی از تشعشع پراکنده و باز تابش‌ها (انعکاس‌ها) هستید به ویژه در مکان‌های برفی یا در مناطقی با سطوح روشن مانند آب، جاهای شنی یا ساختمان‌های سفید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فیروزه بر پوشیدن لباس با پوشش کامل و مناسب، استفاده از کلاه با لبه پهن، عینک آفتابی که حفاظت بالایی در برابر UVA و UVB دارد تأکید نمود.

وی خاطرنشان کرد: فاکتور حفاظتی کرم‌های ضد آفتاب برای استفاده نواحی پوستی که نمی‌توان با لباس پوشاند حداقل ۳۰ باشد و هر دو ساعت یک‌بار به‌ویژه پس از تعریق، شنا، بازی، ورزش یا کار در فضای باز تجدید نمایید.

مهماندوست استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده را برای پوست مضر دانست و افزود: مضرات آن‌ها بسیار بیشتر از اثراتشان از قبیل تولید ویتامین D است.

برخی از گیاهان و مواد شیمیایی نظیر برخی آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند تترا سایکلین، سولفانیازول)، برخی آرام‌بخش‌ها (مانند ایمی پرامین)، برخی از داروهای مدر، مواد آرایشی، داروهای بیماری‌های روانی، مشتقات قطران، برخی از رنگ‌ها و زغال‌سنگ باعث ایجاد حساسیت به UV می‌شوند پس احتیاط کنید.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052214776
  • خبرنگار : 30147