خسارات قطع برق بر صنعت در فریمان

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان فریمان گفت: به علت قطعی برق روزانه ۸ هزار میلیارد تومان به صنعت استان ضرر و زیان وارد می‌شود.

وحید تعقیبی در تور بازدید خبرنگاران از صنایع که امروز یکشنبه بیست‌ویکم مرداد ماه در شهرک صنعتی کاویان فریمان برگزار شد، اظهار کرد: شهرک صنعتی کاویان در فاصله ۴۵ کیلومتری مشهد و فریمان قرار دارد و به لحاظ اداری زیرمجموعه شهرستان فریمان است. این شهرستان، دو شهرک صنعتی و یک پارک صنعتی دارد. شهرک صنعتی کاویان به لحاظ وسعت یکی از بزرگترین شهرک‌های استان است که عمده فعالیت در آن مربوط به صنایع فلزی، نساجی و شیمیایی است، همچنین واحدهای صنایع غذایی و دیگر صنایع در این شهرک فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه معافیت مالیاتی ۱۳ ساله شرکت‌ها در شهرک‌ باعث متمایز شدن شهرک کاویان شده است، ادامه داد: دسترسی به راه‌آهنی که زیرسازی‌های آن انجام شده و شکل‌گیری ایستگاهی به نام شهرک کاویان در آینده این منطقه که به راه آهن سراسری وصل خواهد شد، همچنین دسترسی بسیار راحت‌تر جاده‌ای نسبت به محور غرب و ترافیک کمتر در محور شرق از دیگر مزایای این شهرک است. 

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان فریمان با تاکید بر اینکه تمام ظرفیت مکانی شهرک کاویان برای واگذاری زمین به صنعتگران پر شده است، بیان کرد: در این شهرک، تعداد ۳۳۹ واحد صنعتی مستقر و در حال فعالیت هستند و تنها ۱۰ واحد غیرفعال وجود دارد. آب، برق و گاز این واحدها که خود مشکلات مختلفی برای فعالیت دارند تا زمان راه‌اندازی خط تولید قطع و به دیگر صنایع داده‌ می‌شود، همچنین ۵۶ واحد صنعتی در حال ساخت هستند. در تلاشیم با کمک شرکت شهرک‌ها حدود ۱۵۰۰ هکتار زمین در قالب طرح توسعه به شهرک اضافه کنیم تا شهرک کاویان جز سه شهرک بزرگ کشور نام‌گذاری شود.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۹۱ عنوان شد که شهرک‌های صنعتی با توانایی خودگردانی که می‌توانند مستقل از دولت فعالیت کنند در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود و با توجه به هزینه‌های بالای تامین زیرساخت‌ها، یک شرکت خصوصی _ دولتی تشکیل شد. شهرک‌ها زمین را خریداری و زیر ساخت‌ها را آماده کرده و از آن پس در اختیار شرکت‌ها گذاشته می‌شود. درنتیجه زیرساخت‌ها توسط دولت ایجاد و هزینه‌های جاری شهرک از طریق بخش خصوصی تامین شود. 

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان ادامه داد: مدیر عامل در این شهرک مسئول مدیریت بخش‌های خدماتی مانند فضای سبز، تاسیسات، مرکز بهداشت، تصفیه‌خانه و آتش‌نشانی است که در شهرک‌های صنعتی تمام مسئولیت‌های مختلف بر عهده مدیر شهرک بوده و در واقع حجم کار سنگین و سخت است، خوش‌بختانه با تعاملی که با شرکت شهرک‌ها ایجاد شده، ۵ شهرک بزرگ استان بدون مشکلی در این باره مشغول به فعالیت هستند. 

تعقیبی بیان کرد: اکثر شهرک‌های استان از لحاظ سنی، قدمت زیادی دارند. همین امر باعث فرسودگی زیرساخت‌های این شهرک‌ها شده است، درنتیجه برای بازسازی زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی هستیم. پیشنهاد صنایع که مورد تایید نیز قرار گرفته شامل برگشت یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که حدود ۳ درصد در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، در حالی‌که شهرک‌ها هیچ خدماتی از شهرداری نمی‌گیرند. پیشنهاد بازگشت این یک درصد برای بازسازی زیرساخت‌ها به شهرک‌های صنعتی به مجلس مطرح شده و موافقت‌هایی در این‌باره اتفاق افتاده، ولی متاسفانه این فرآیند پیش نرفته است.

وی افزود: برگشت مبلغ یک درصدی تعلق گرفته به شهرداری‌ها شاید زیاد نباشد، ولی برای شهرک‌ها و به روزرسانی زیرساخت‌ها بسیار موثر است.

ارتباط اشتغال با کاهش پرونده‌های جرائم

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان گفت: در فریمان جرائم و افراد زندانی‌ بسیار کم و تعداد ۷۶ نفر  است. به گفته دادستانی فریمان هر چه میزان اشتغال در این شهرک‌ها زیاد باشد، پرونده‌های حقوقی و قضایی کمتر می‌شود. این موضوع نشان دهنده اهمیت وجود دو شهرک صنعتی در شهرستان فریمان است.

تعقیبی با اشاره به اینکه مشکل کشوری برق به واحدهای صنعتی بسیار فشار وارد کرده است، خاطر نشان کرد: طبق قانون واحدهای صنعتی باید آخرین هدف قطعی برق باشند، اما متاسفانه اولین قطعی برق برای صنعت است. در شهرک کاویان دو روز در هفته تعطیلی کامل به دلیل قطع برق را داریم. میزان خسارت قطعی برق بسیار بالا است و به علت قطعی برق روزانه ۸ هزار میلیارد تومان به صنعت استان ضرر و زیان وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هشت سال کمبود برق کمر صنعت را شکسته است، ادامه داد: بدون هماهنگی از سمت تهران، قطعی برقی در روز چهارشنبه داشتیم و واحدی که با تمام ظرفیت مشغول کار بوده، دستگاه‌هایش به یکباره خاموش شده و همین موضوع باعث سوختن یک کیت به ارزش ۲۰ میلیارد تومان شده است.

صنعتگران بر سر سفره خالی برق نشسته‌اند

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان خاطر بیان کرد: علی رغم افزایش نیروگاه‌های تولید برق، صنعتگران بر سر سفره خالی برق نشسته‌اند و ما افزایش تولید برق را احساس نمی‌کنیم. در دو سال گذشته یک روز تعطیلی در هفته داشته‌ایم که این میزان در سال جاری به دو روز در هفته افزایش یافته است. از ۱۲ ساعت به ۲۴ و سپس به ۴۸ ساعت رسیده و حتی قطعی کامل برق در بعد از ظهرها نیز ابلاغ شده است. 

تعقیبی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس در سال ۱۳۶۸ شهرک‌های صنعتی به وجود آمد تا نیازهای اولیه مانند آب، برق و گاز صنعتگران تا در ورودی واحد تامین شود. هزینه‌ خرید زمین در شهرک بسیار بالاتر از اطراف است، به طوری که در حال حاضر قیمت یک متر  زمین در شهرک ۸۰۰ هزار تومان و در کنار شهرک متری ۱۵ هزار تومان است که دریافت این مبلغ برای تامین نیازهای صنایع در شهرک است. 

وی افزود: در شهرک نیروگاه خورشیدی و سی‌اچ‌پی احداث شده درصورتی که قانون اعلام کرده، صنایع برق را تولید کنند، به شبکه بفروشند و سپس برق را از خود اداره برق بخرند. علاوه بر اینکه شرکت برق به مدت دو سال پول تولید برق صنعتگر را نداده‌ است، تضمینی برای برگشت سرمایه صنعتگر در حوزه تولید برق وجود ندارد، همچنین تضمینی برای قطع برق این صنایع وجود ندارد. مشکلی در تامین آب وجود ندارد، زیرا که در تصفیه‌خانه برای واحدهایی که نیازمند آب با کیفیت نیستند، پساب تولید شده است تا آب‌های زیرزمینی شهرک ذخیره شود. 

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان گفت: برای تامین آب طرح توسعه ۱۵۰۰ هکتاری که در سال آینده به شهرک اضافه خواهد شد، پساب مشهد با طی کردن ۷۵ کیلومتر مسیر از طریق لوله‌کشی تامین می‌شود و حدود ۱۱ میلیون متر مکعب  پساب‌ به شهرک منتقل خواهد شد. با اجرایی شدن این طرح، شهرک کاویان به عنوان‌ اولین شهرک پایه پساب‌ کار می‌کند. این طرح برای کاهش فرو نشست این دشت بسیار حائز اهمیت است. 

تعقیبی خاطر نشان کرد: ۸ هزار نفر نیرو در شهرک مشغول فعالیت هستند، همچنین برای حدود ۱.۵ تا ۲ نفر نیرو به صورت غیر مستقیم از طریق شهرک کاویان اشتغال‌زایی ایجاد شده است. عمده تولیدات شهرک صادراتی است و ارز آوری بسیار خوبی برای کشور دارد. در حوزه صادرات نیز معضلات بسیار زیادی بر سر راه صادرات کنندگان وجود دارد. شیشه‌ تولید شده در این شهرک به کشورهایی مانند چین، اسپانیا و ... صادر می‌شود. برداشت آب در کل شهرک، ۵۴ لیتر بر ثانیه از ۷ چاه است که این‌ میزان باعث اشتغال‌زایی  ۸ هزار نفر شده در صورتی که کشاورزی که ۷ چاه دارد با استخراج ۶۰ لیتر بر ثانیه تنها برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است و باید به سمت کشاورزی توسعه یافته قدم برداریم.

وی بیان کرد: با ایجاد ۵۷ واحدی که در حال ساخت هستند، ۱۲ هزار نیرو مشغول کار خواهند شد. زمینی به ابعاد ۲۰ هکتار برای تهیه ۲۲ هزار واحد مسکونی کارگری در کنار شهرک خریداری شده است که با کمک واحدهای صنعتی، ساخته می‌شود.  این طرح به عنوان‌ اولین مسکن کارگری در استان خراسان رضوی در حال ساخت هست.

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان خاطر نشان کرد: از ابتدای مهرماه فروشگاهی به وسعت حدودی ۴ هزار متر در ابتدای فاز یک شهرک ایجاد خواهد شد تا اقلام تولیدی مورد استفاده عموم مردم با قیمت کارخانه در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052214676
  • خبرنگار : 50972