انتقاد نماینده استان البرز از ساخت شهر جدید در شهرستان نظرآباد

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ گفت: نصرت آباد در شهرستان نظرآباد را به عنوان شهر جدید معرفی می‌کنند در حالی که آنجا بیابان است و هیچ زیرساختی وجود ندارد. جای سوال است که در پی این طرح‌ها، مردم را به کجا می‌خواهیم ببریم.

علی حدادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از نکات مهم برای ساخت مسکن در روستاها توجه جدی به بافت روستایی است. اگر واقعا می‌خواهیم به عزیزانی که در روستا زندگی می‌کنند نگاهی درست، جامع و وسیع را داشته باشیم؛ باید اقداماتی که با هدف بهبود زندگی در روستاها صورت می‌گیرد، در ارتباط با پیوستی باشد که نیاز است میان تولید، بوم‌گردی و یا گردشگری روستایی برقرار شود.

وی افزود: از طرفی با توجه به مولد بودن فعالیت روستایی در بخش کشاورزی و دامپروری ضرورت دارد که در این بخش‌ها هم یک کمک و حمایت لازم انجام شود. نکته اصلی در بهبود سطح کمی و کیفی زندگی روستایی این است که ما بافت روستایی را درست پیش بینی کنیم، یعنی کارشناسان بنیاد مسکن در بررسی یا بازنگری بافت روستاها دقت لازم را داشته باشند.

 وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در سطح روستاها با آن مواجه هستیم این است که در احیاء و بازسازی، بافت روستاها درست پیش بینی نمی‌شود و به این دلیل محدودیت‌هایی برای روستا ایجاد می‌شود. جوانان روستایی نیاز به مسکن و برای ساخت مسکن نیاز به زمین دارند و این از مواردی است که داخل بافت پیش بینی نمی‌شود. در طرح هادی که برای آبادانی و احیاء و حفظ بافت روستاها طی ۱۰ سال زمانبندی شده است، باید برای هر اقدام خود پیش بینی ۱۰ سال آینده را داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایرادی که وجود دارد این است که امروز در قالب طرحی، تجدید و اصلاح بافت روستا مصوب شده و بعد ابلاغ می‌شود و یکسال بعد متوجه می‌شویم در روستا جوانان زمین برای ساخت ندارند. این نگاه درست نیست. ما اگر می‌خواهیم در بخش مسکن کمکی بکنیم، باید به بافت روستایی دقت شده و پیش بینی‌های درستی را در ارتباط با ساخت مسکن روستایی انجام شود.

حدادی گفت: در کنار این موارد اقدامات در روستا باید بر اساس نگاه تولید محور باشد و دامپروری و کشاورزی، تولیدات روستایی باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند. چرا که روستاییان ما در کشاورزی و باغات بهترین محصولات را تولید می‌کنند و زراعت ما بهترین زراعت در تولید گندم، کلزا و .. است و باید به این سرمایه‌ها توجه کرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نگاه درستی به روستا به ویژه در حوزه بحث بوم گردی‌ها، بخش گردشگری و رونق اقتصادی که همه متصل به بافت روستا است داشته باشیم، باید به تمام عملکردهای زمین در روستا توجه کرد. طی بازدیدی که به اتفاق مدیر کل محترم بنیاد مسکن استان از برخی روستاهای استان انجام شد، همه حرف و تاکید بر این موارد بود.

وی افزود: دولت طرح نهضت ملی مسکن را ابلاغ کرده و بعد تصمیم‌هایی گرفته شد. در بعضی از روستاها از ۱۰ تا ۲۰ هکتار پیش بینی شد که از منابع طبیعی در اختیار گذاشته و یا به روستاها الحاق شود. من موافق نیستم  به این دلیل که چرا باید از تعداد روستاهایی که وجود دارد فقط ۱۰ روستا را انتخاب کنیم. آیا از روستاهای دیگر در این روستاها سکونت پیدا می‌کنند یا خیر.

حدادی اظهار کرد: اگر از نقاط مختلف برداریم و در روستاها سکونت دهیم، ناهمگونی جمعیت ایجاد می‌شود و متاسفانه ناهنجاری‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت و مشکلات جدی را هم برای روستاها ایجاد می‌کند. اگر از روستاهای دیگر و نقاط دیگر به روستاهای احیاء شده و مد نظر توسعه بیایند، ممکن است تجربیاتی که در گذشته داشته‌ایم تکرار شوند. همانطور که اکنون در شهرها هم همین آسیب و بارگذاری جمعیت جدی شده است.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ بیان کرد: اگر شهر جدیدی تعریف می‌شود، بلافاصله از نقاط مختلف در آن سکونت می‌گیرند و این ناهمگونی جمعیتی و ناهنجاری‌ها و مشکلات فراوانی ایجاد کرده و پاسخ لازم هم برای آن داده نمی‌شود. اگر امروز زمین در اختیار جوان قرار داده و تسهیلات بدهیم، خودشان و مردم مسکن مورد نیازشان را احداث می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این است که کار کارشناسی در بخش مسکن چه در روستاها و چه در شهرها معطل مانده است. در این مورد منتقد جدی هستم و این موضوع باید انعکاس پیدا کند.

وی ادامه داد: یک تجربه احداث شهر جدید مهستان را داریم که در سال ۱۳۷۰ معرفی شد و در حال حاضر که در سال ۱۴۰۳ هستیم هنوز هم از آن با عنوان شهر جدید نام برده می‌شود. هنوز هم عمران شهر جدید مستقر است و شهر مدیریت دوگانه دارد. در حالی که زیرساخت‌های این شهر انجام نشده است.

حدادی بیان کرد: متاسفانه امروز هم به راحتی ساخت یک شهر جدید را تعریف می‌کنند. منطقه نصرت آباد در شهرستان نظرآباد را به عنوان شهر جدید معرفی می‌کنند در حالی که آنجا بیابان است و هیچ زیرساختی وجود ندارد. جای سوال است که در پی این طرح‌ها، مردم را به کجا می‌خواهیم ببریم و چه کاری می‌خواهیم بکنیم.

وی در ادامه گفت: اینگونه اقدامات در ۱۰ سال آینده یک پشیمانی کامل خواهد بود و این مکان یابی درست نیست. ما زمانی می‌توانیم ساخت و توسعه مسکن داشته باشیم که زیر ساخت‌های لازم برای آن انجام شده باشد. در توسعه روستاها باید به بافت روستایی توجه شود و در شهرها هم در بخش‌های مهم اگر می‌خواهیم مسکن را کمک کنیم باید توجه کرد که ساخت مسکن در قیمت مسکن قطعا موثر است. لذا باید فضاهای فرسوده را هم بازسازی کنند و مجورهای رایگان بدهند.

منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: می‌توان در مناطق فرسوده مجوز داد تا بازسازی کرده و به مراتب ایجاد مسکن شود و یا زمین‌های رایگان در اختیار جوانان و متقاضیان واجد شرایط بگذارند. این موارد می‌تواند ایجاد مسکن کند. اما متاسفانه راه درست و سبک و سیاق زندگی ایرانی اسلامی را کنار می‌گذاریم و به سراغ آپارتمان سازی می‌رویم. متاسفانه مسکن مهر هنوز در شهر جدید مهستان کاملا تحویل نشده است، چون همین ایرادات در کار وجود دارد. طرح‌های مسکن به انبوه سازان داده می‌شود و بخشی را انجام می‌دهند، در حالی که زیرساخت‌ها انجام نمی‌شود و به این دلیل پس از بارگذاری جمعیت مشکل کمبود فضاهای ورزشی، آموزشی، خدمات درمانی و عمومی پیدا می‌کنیم.

حدادی افزود: این مواردی است که فکر می‌کنم طی بازدیدی که با مدیر کل بنیاد مسکن استان از روستاهای چهارباغ، نظرآباد و ساوجبلاغ انجام شد قابل بررسی است. البته یک بخشی از اقدامات قابل قبول است اما اینکه بیاییم به عنوان مثال به یک روستای دور دستی چندین هکتار زمین به عنوان منابع طبیعی الحاق کنیم، باید جوانب کار و سکونت جمعیت در آن بیشتر بررسی شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403052214594
  • خبرنگار : 50622

برچسب‌ها