مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد

ضرورت معرفی ارقام جدید انگور در قطب تولید این محصول در شرق کشور

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد بر ضرورت معرفی ارقام جدید انگور این شهرستان به‌عنوان قطب تولید این محصول در شرق کشور تأکید کرد.

محمود شبان در حاشیه بازدید گروهی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد و تعدادی از اعضای این صنف از سایت الگویی ترویجی باغ انگور رقم موندراپ شهرستان خلیل‌آباد در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: این بازدید با هدف معرفی ارقام جدید انگور که دارای بازارپسندی بالا در عرضه بین‌المللی، مقاوم به کم‌آبی و سازگار با منطقه ماست، انجام‌شده است.

 وی بابیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد با بیش از ۵۷۰۰ هکتار باغ انگور قطب تولید انگور در شرق کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: خلیل‌آباد قطب تولید خشکبار استان به‌ ویژه کشمش است و امسال کیفیت کشمش تولیدی نسبت سال گذشته علیرغم خسارات وارده، باپشتکار و تلاش باغداران بهتر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: خاموشی چاه موتورهای کشاورزی با توجه به وارد آمدن تنش آبی به باغات انگور منجر به برداشت زودهنگام انگور شده است.

شبان افزود: قریب ۸۰ درصد محصول انگور شهرستان به کشمش تبدیل می‌شود که در خلیل‌آباد جهت تبدیل انگور به کشمش در حال حاضر بیش از ۱۵ کارگاه سورت و بسته‌بندی کشمش مشغول کار هستند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد نیز در حاشیه این بازدید طی سخنانی ضمن تقدیر از اقدام بسیار جدید و جالب جهاد کشاورزی جهت برگزاری این بازدید گروهی که با استقبال خوبی از سوی بازاریان (صنف آجیل و خشکبار مشهد مقدس) مواجه بوده است، گفت: در مشهد مقدس بیش از 8000 نفر به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم در صنف آجیل و خشکبار مشغول به کار هستند.

جمال حسینی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای شهرستان خلیل‌آباد در زمینه تولید کشمش و خشکبار، می‌توان با همکاری اتحادیه آجیل و خشکبار و تعامل اعضای صنف، امکان عرضه محصولات منطقه را به‌صورت مستقیم به مصرف‌کننده فراهم کرد.

وی با اشاره به بازدید از کارگاه سورت و بسته‌بندی کشمش در خلیل‌آباد ابراز کرد: بسته‌بندی‌ها کشمش باید استاندارد، کاربردی و تجاری‌سازی شده باشد و هر بسته‌بندی باید گرید کالا را نشان بدهد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: کشاورزانی که در طول سال زحمت زیادی برای تهیه کشمش می‌کشند روی بسته‌بندی‌ها هیچ هزینه‌ای نمی‌کنند و کشمش درجه ‌یک، دو یا سه همه در یک نوع بسته‌بندی به فروش می‌رسد.

حسینی گفت: امیدوارم با معرفی بهتر کشمش و خشکبار منطقه خلیل‌آباد باکیفیت مطلوب صادراتی دربسته مختلف با برند این شهرستان توفیق یابیم و از وضعیت زائرپذیری مشهد برای عرضه میزان قابل‌توجهی خشکبار در بازار داخلی مشهد و فروش به زائران و مجاوران بهره ببریم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052114212
  • خبرنگار : 50664