مدیر پارک ملی گلستان خبر داد

مرگ ۲۲۶۶ جانور در پارک ملی گلستان براثر تصادف در مدت ۲۰ سال

مدیر پارک ملی گلستان گفت: در ۲۰ سال گذشته ۲۲۶۶ جانور در این پارک براثر تصادف با خودروها از بین رفته‌اند.

خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به‌مناسبت شصت و هفتمین سالروز پارک ملی گلستان، اظهار کرد: پارک ملی گلستان آبروی محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی ایران در مجامع بین‌المللی است. این پارک اولین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور است و حفاظت به معنای نوین در این پارک از ۱۹ مرداد ماه ۱۳۳۶ آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه پارک کلی گلستان مجموعه‌ای از اولین‌هاست، ادامه داد: پارک ملی گلستان اولین منطقه‌ای است که مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید و اولین عنوان پارک ملی گلستان را دارد، اولین منطقه در کشور که به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسید پارک ملی گلستان است. همچنین تنها منطقه جنگلی در تمام کشور که به‌عنوان سایت ذخیره‌گاه جنگل‌های هیرکانی به ثبت رسیده، پارک ملی گلستان است.

خیرآبادی یادآوری کرد: پارک ملی گلستان در حوزه استحفاظی سه استان و شش شهرستان قرار دارد و تنها منطقه‌ای است که سند مالکیت دارد و سند آن به نام سازمان محیط زیست است.

وی با تاکید بر اینکه پارک ملی گلستان، منطقه‌ای منحصربه‌فرد است، بیان کرد: در این منطقه، پنج گونه علفخوار بزرگ جثه ایران شامل مرال، شوکا، قوچ، میش، کل، بز و آهو فقط در فاصله ۵۰ کیلومتر مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، ۱۴۱۰ گونه گیاهی در این پارک وجود دارد که ۳۰ گونه از گونه‌های منحصربه‌فرد پارک ملی گلستان است. گونه‌ای به نام میخک به‌تازگی در این پارک شناسایی شده است که جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند.

مدیر پارک ملی گلستان گفت: در حال حاضر اولین، دومین و سومین دغدغه مدیریتی در این پارک منابع انسانی است. در پارک ملی گلستان ۱۱۸ دریف پستی قرار دارد که دو سوم آن خالی است. تعداد نیروهای این پارک ۴۰ نفر است که باید به ۱۱۸ نفر برسد. در سال‌های گذشته، تعدادی از این نیروها بازنشسته شده‌اند و موفق به گرفتن مجوز استخدامی نشدیم و مجبور شدیم با رویکرد مدیریت مشارکتی از ظرفیت جوامع محلی استفاده کنیم و ۳۶ نفر را به‌عنوان همیار محیط بانی به کار گیریم.

وی به دیگر دغدغه مهم این پارک پرداخت و اظهار کرد: عبور جاده میان‌گذر از این پارک از دیگر دغدغه‌هاست که سبب بروز تصادف خودروها با حیات وحش شده است و در ۲۰ سال گذشته، ۲۲۶۶ جانور بر اثر تصادف در این پارک از بین رفته‌اند. علاوه بر آن، وجود این جاده تاثیر مستقیمی بر بروز آتش‌سوزی‌های نزدیک جاده داشته داشته، به‌طوری که ۲۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این پارک در مدت ۲۰ سال گذشته طعمه حریق شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403052114097
  • خبرنگار : 50046