صبح داغ تابستانی مردادماه است. شهروندان در میدان احمدآباد با دل پر و صورتهای درهم و گرفته، منتظر اتوبوساند! برای رسیدن به مقصد عجله دارند و زیر لب از اتوبوسهای شهری گلایه میکنند. یکی میگوید ۲۰ دقیقه بیشتر است که منتظریم. مسافرها میخواهند به سمت خواجه عمید بروند.
دو نفرشان بعد از چند دقیقه تاکسی و اسنپ میگیرند و بیخیال خدمات اتوبوسرانی میشوند! بقیه منتظر اتوبوس میمانند. اتوبوسی که همه میدانند مثل همیشه شلوغ است و تا مقصد جای نشستن ندارد! جمعیت زیادی باید دوشبهدوش هم ایستگاه به ایستگاه بایستند.
من هم مانند همشهریانم در این اتوبوس ایستادهام! درد این روزهای اتوبوس اصفهان فقط شلوغی نیست. بسیاری از اتوبوسها کولر هم ندارند. در همین اتوبوسی که ایستادهام یک نفر با صدای بلند از راننده میخواهد کولر را روشن کند. راننده میشنود، اما کولری نیست که روشن کند!
به دیگر ایستگاههای اتوبوس شهر هم سر میزنم. بقیه هم تعریفی ندارند! در یک ایستگاه دیگر منتظر اتوبوسهای تالار هستم. بازهم اصفهانیها گلایهمند، اما صبور منتظر میمانند تا اتوبوس برسد. هوا گرم است و مردم به ستوه آمدهاند.
زنی میانسال تلفن همراهش را برمیدارد تا این وضعیت نابسامان را به ۱۳۷ گزارش دهد. زن جوانی که میفهمد، واکنش نشان میدهد: «تماسگرفتن هیچ فایدهای ندارد. من چندین بار با ۱۳۷ تماس گرفتهام و گفتهام، اما هیچچیز تغییر نکرده است.»
این بار با تاکسی به یک نقطۀ دیگر شهر، یعنی زینبیه میروم. اینجا هم داد مردم درآمده است. با یکی از شهروندان دربارۀ اتوبوسها صحبت میکنم و اینطور میشنوم: «وقتی میخواهیم از باقوشخانه به دارک برویم، باید مدت زیادی را منتظر اتوبوس باشیم. وقتی اتوبوس میآید دو حق انتخاب داریم! یا باید فشار جمعیت داخل اتوبوس را تحمل کنیم یا باید پول بیشتری بدهیم و تاکسی بگیریم.»
حرف تاکسیگرفتن که میشود، مسافر بیشتر درددل میکند: «جمعیت این محله زیاد است، اما تعداد اتوبوسها متناسب با جمعیت نیست. شهروندان این منطقه اکثراً از نظر مالی ضعیف هستند. حتی برای تأمین خورد و خوراک خود دچار مشکل میشوند. بیشتر ما مجبوریم با همین اتوبوسها رفتوآمد کنیم.»
برخی از دیگر از مناطق شهر اصفهان نیز با این مشکل مواجه هستند، بهطوری که اهالی شهر بهارستان نیز نسبت به خرابیهای مکرر اتوبوسهای شهری و نداشتن کولر و حتی با تاخیر رسیدن اتوبوسها انتقاد و اعتراض دارند.
اتوبوسرانی اصفهان طلبکار وزارت کشور است
آنچه گذشت روایتی است که این روزها در اصفهان کم نمیبینیم. مخصوصاً خطوط ۴۷ و ۵۲ و ۵۷ بسیار شلوغاند. این موضوع را با داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه، در میان گذاشتیم. بحیرایی درخصوص اتوبوسهای بدون کولر در فصل تابستان به خبرنگار ایسنا توضیح داد: درمجموع، ۸۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داریم. از این میان، حدود ۱۵۰ اتوبوس فعال است که مدلشان قدیمی محسوب میشود، یعنی مدل ۸۱ تا ۸۴ هستند و اینها از ابتدای کار نیز کولر نداشتند.
او افزود: این ۱۵۰ دستگاه بدون کولر، در هر خطی که باشند روزانه دستکم ۲۰۰ نفر را سوار میکنند. همین مسئله است که احتمالاً سبب شده تا شهروندانی که از این اتوبوسها خدمات دریافت میکنند، گلهمند باشند. این ۱۵۰ اتوبوس بسیار قدیمی هستند. طبق قانون، اتوبوسهایی را که بالای ۱۵ سال دارند، نمیتوان بازسازی کرد و اصلاً قابلیت بازسازی هم ندارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه به تمهیدات اتوبوسرانی برای حل مشکلات نظر کرد و گفت: نزدیک به ۲ سال است که شهرداری اصفهان هزینۀ حدود ۴۴ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور واریز کرده است. ما از وزارت کشور طلبکار هستیم. امیدوارم وزارت کشور به تعهدات خود عمل کند و اتوبوسها را به ما تحویل دهد. زمانی که اتوبوسهای نو به ما تحویل داده شد، این اتوبوسهای فرسوده را از چرخۀ اتوبوسرانی خارج میکنیم.
بحیرایی یادآور شد: برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸متری نیز با شرکتی قرارداد بستهایم. این اتوبوسها نیز به زودی تحویل داده میشود. البته باید در نظر گرفت که سایر اتوبوسهای دارای کولر نیز ممکن است در مسیر کولرهایشان خراب شود. اما بهدلیل اینکه از خط خارج نشوند، مجبورند تا انتهای زمان سرویسدهی بدون کولر کار کنند. این اتوبوسها در پایان شب که به توقفگاه رسیدند، تعمیرات مورد نیازشان صورت میگیرد.
این مسئول اتوبوسرانی اصفهان دربارۀ انتظار طولانیمدت شهروندان برای رسیدن اتوبوسهای خط خواجه عمید توضیح داد: اتوبوس ماشین رهگذر نیست و برنامۀ مشخصی دارد. زمانی که کسی در مکانی سکونت دارد میداند که هر ۲۰ دقیقه اتوبوس خواهد آمد و نسبت به آن باید وقت خود را تنظیم کند.
او سپس بیان کرد: مقدورات ما اکنون همین است. شهرداری و شورای شهر اصفهان نیز کمکاری نکردهاند. طبق قراردادی که بستهاند هنوز موفق به دریافت اتوبوس نشدند. گاهی اوقات خدمات و اتفاق مثبتی نیست، چون هزینهای نشده است. اما ما تلاشمان را کردهایم، این دیگراناند که اتوبوسها را به ما تحویل ندادهاند.
گزارش از مریم نقیان
انتهای پیام