محمد کاظم کرمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه این است که گروههای کوچک، با توجه به گران بودن بیمههای درمانی نمیتوانند بیمه درمان تکمیلی بگیرند و درمان انفرادی هم خیلی کم در صنعت بیمه مورد توجه قرار گرفته است، اما این موارد نیاز جامعه امروز و مطالبه مردمی است.
وی افزود: در حوزه بازاریابی این اعتقاد جدید وجود دارد که باید متناسب با نیازهای جامعه هدف، محصولات مختلف در حوزه کار و خدمات طراحی کرده و به نیازهای بازار پاسخ داد. در حوزه و در صنعت بیمه کشور یک خلاء بیمهای وجود دارد و این خلاء این است که عموما گروههای زیر ۵۰ نفر بیمه نامه درمان تکمیلی نمیشوند. بنابراین سازمانها و شرکتهای کوچک یا بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط معمولا محروم از بیمه نامه درمان تکمیلی هستند.
کرمی ادامه داد: این درحالی است که هزینههای درمان و خدمات تشخیصی و درمانی در سالهای اخیر به شدت گران شده است و از طرفی مردم هم در وضعیت معیشتی خوبی قرار ندارند. بنابراین نیاز است که شرکتهای بیمه با طراحی محصولاتی به این نیاز بازار در حوزه بنگاههای کوچک و همچنین درمان انفرادی برای افراد پاسخ دهند.
این کارشناس بیمه اظهار کرد: با آگاهی از این شرایط خوشبختانه برخی از شرکتهای بیمهای این رویکرد و نگاه را ایجاد کرده و هدف خود را این بنگاهای کوچک قرار داده و درمان انفرادی را هم مدنظر قرار دادهاند. عموما این محصولات در برخی شرکتهای بیمهای برای این گروهها، در تیپهای مختلفی ارائه میشود، یعنی افراد و گروهها متناسب با نیازشان میتوانند تیپ قراردادی مدنظرشان را انتخاب کنند.
وی درباره اینکه چه ضرورتی برای اینگونه پوششهای بیمهای وجود دارد، گفت: در این مورد هم آیین نامه ۹۹ بیمه مرکزی که ناظر به صدور بیمه نامههای درمان است اجرا میشود، یعنی افراد محدودیت سنی ندارند و محدودیت نفر در بیمه نامههای گروهی تا ۱۵ نفر است. در بیمه نامههای درمانی انفرادی فقط سقف سنی ۷۰ سال بوده و در بنگاههای اقتصادی کوچک مطابق آیین نامه ۹۹ بیمه نامه مرکزی، افراد بالای ۶۵ سال نسبت به دیگران حق بیمه مازاد پرداخت میکنند.
وی خاطرنشان کرد: گرانی و تورمی که امروزه در حوزه درمان و خدمات تشخیصی و درمانی وجود دارد از یک طرف و افزایش قابل توجه و قابل فهم بیماریها و نیاز مردم به خدمات تشخیصی و درمانی از سوی دیگر، ضرورت توجه به ارائه بیمه نامههای درمان تکمیلی با مازاد بیمههای پایه را برای همه اقشار و گروهها و طبقهها بالا برده است خصوصا این امر در سنین بالا توجه بیشتری را میطلبد.
کرمی ادامه داد: درحالی که در بازار بیمه، شرکتهای بیمه به صورت عمومی زیر ۵۰ نفر را بیمه نمیکنند یا فقط تعداد محدودی از شرکتهای بیمه هستند که بیمه نامه درمان انفرادی صادر میکنند. از جمله خدمات این شرکتهای محدود و فعال خصوصی این است که طی دو سال اخیر برای گروههای زیر ۵۰ نفر تا ۱۵ نفر را بیمه میکنند و در قالب بیمه درمان انفرادی، گروهی و خانوادگی هم فعالیت میکنند. یعنی پاسخگوی بخشی از نیازهای بازار و افرادی که استخدام نیستند یا در جایی کار میکنند که گروههای اجتماعی کمی هستند، بوده و این خلاء بازار را پوشش داده اند. برای همین این نوع بیمه با استقبال مردم هم مواجه شده است.
انتهای پیام