توسط پژوهشگران دانشگاه شریف محقق شد

صرفه‌جویی چندمیلیون یورویی با بومی‌سازی اولین یخچال ۴ کلوین سیکل بسته ایرانی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان موفق به راه اندازی سیستم یخچال کرایوژنیک ۴ کلوین ایرانی در آزمایشگاه ترابرد کوانتومی دانشکده فیزیک شدند. این یخچال‌ها در حوزه ابررساناها، آشکارسازهای فوق حساس و محاسبات کوانتومی بسیار با اهمیت هستند.

به گزارش ایسنا؛ از دهه‌های قبل تا به امروز در فیزیک ماده چگال، اندازه‌گیری در دمای فوق سرد چند کلوین و یا حتی میلی‌کلوین، اهمیت ویژه‌ای برای درک و فهم سازوکار ترابرد حامل‌های بار در مواد و ادوات نانومتری داشته است. در حال حاضر نیز با ظهور محاسبات کوانتومی که اغلب در دمای کنترل شده چند میلی‌کلوین و یا نهایتا چند کلوین انجام می‌شود، اهمیت راهبردی و کاربردی حوزه یخچال‌های سردساز (کرایو استات) که نمونه را تا چنین محدوده دمایی سرد می‌کنند به‌شدت نمایان شده است. بنابراین؛ هم از منظر کاربردی و هم از منظر پژوهش‌های بنیادی، این یخچال‌ها در حوزه ابررساناها، آشکارسازهای فوق حساس و نهایتا محاسبات کوانتومی بسیار با اهمیت هستند. این یخچال‌های کرایوژنیک در دو نوع یخچال‌های با هلیوم مایع و یا سیکل بسته با گاز هلیوم کار می‌کنند.

از آنجایی که بودجه مورد نیاز این سیستم‌ها حدود چند میلیون یورو است و همچنین پشتیبانی فنی خود یخچال، تامین و خرید هلیوم مایع در کشور امری چالشی بوده است، پژوهشگران آزمایشگاه تربراد کوانتومی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری یک شرکت دانش بنیان،‌ اولین یخچال ۴ کلوین سیکل بسته ایرانی را بومی‌سازی و راه‌اندازی کرده‌اند.

صحت سنجی سیستم باآزمون‌های کالیبراسیون بسیار دقیق و دستگاه مشابه خارجی و نیز اندازه‌گیری گذار ابررسانایی (دمای گذار  5/0 ±۹ کلوین با پهنای گذار کمتر از نیم کلوین) یک نمونه لایه نازک نیوبیوم انجام شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403052012986
  • خبرنگار : 71567

برچسب‌ها