یادبود قربانیان بمباران اتمی ناگازاکی بدون حضور سفیران آمریکا و غرب

ناگازاکی یادبود هفتاد و نهمین سالگرد بمباران اتمی این شهر در پایان جنگ جهانی دوم را در مراسمی که روز جمعه با غیبت سفیر آمریکا و دیگر نمایندگان غربی در واکنش به امتناع این شهر ژاپنی از دعوت از تل‌آویو، تحت الشعاع قرار گرفت، برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، شهردار شیرو سوزوکی، در سخنرانی در پارک صلح ناگازاکی، از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کشورهایی که زیر چتر هسته‌ای آنها هستند، از جمله ژاپن، خواست این سلاح‌ها را کنار بگذارند.

سوزوکی گفت: «شما باید با این واقعیت روبرو شوید که وجود سلاح‌های هسته‌ای یک تهدید فزاینده برای نوع بشر است و باید حرکتی شجاعانه به سمت کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای انجام دهید».

او هشدار داد که جهان به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و تسریع درگیری‌ها در خاورمیانه با "وضعیت بحرانی" روبرو است.

بمب اتمی که توسط ایالات متحده در ۹ اوت ۱۹۴۵ در ناگازاکی پرتاب شد، ۷۰۰۰۰ نفر را کشت، سه روز پس از بمباران هیروشیما که باعث کشته شدن ۱۴۰۰۰۰ نفر شد. ژاپن در ۱۵ اوت ۱۹۴۵ تسلیم شد و به جنگ جهانی دوم و تقریبا نیم قرن تجاوزگری آن در سراسر آسیا پایان داد.

نخست وزیر فومیو کیشیدا طی سخنانی در مراسم روز جمعه بر تعهد خود برای پیگیری جهانی عاری از سلاح هسته‌ای تاکید کرد. منتقدان او که بسیاری از آنها بازماندگان بمب اتمی یا هیباکوشا هستند، می‌گویند که این یک وعده توخالی است زیرا ژاپن در حین ایجاد ارتش خود به چتر هسته‌ای ایالات متحده متکی است.

کیشیدا

در ساعت ۱۱:۰۲ صبح، لحظه‌ای که بمب پلوتونیومی بر فراز شهر جنوبی ژاپن منفجر شد، شرکت کنندگان با نواخته شدن زنگ صلح یک لحظه سکوت کردند. بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمله نمایندگانی از ۱۰۰ کشور جهان در مراسم روز جمعه شرکت کردند. اما سفرای ایالات متحده و پنج کشور دیگر گروه هفت - کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا - و اتحادیه اروپا غایب بودند. دولت‌های آن‌ها در واکنش به تصمیم سوزوکی برای دعوت نکردن از اسرائیل، نمایندگان رده پایین‌تری را فرستادند. آنها گفتند که رفتار با اسرائیل مانند روسیه و بلاروس که آنها نیز دعوت نشده بودند، گمراه کننده است.

رام امانوئل، سفیر ایالات متحده، در عوض در مراسمی در معبد بودایی در توکیو برای گرامیداشت قربانیان بمباران اتمی ناگازاکی شرکت کرد و همتایان صهیونیست و بریتانیایی وی، گیلاد کوهن و جولیا لانگ باتم، به آنها پیوستند.

رام امانوئل، سفیر آمریکا

امانوئل گفت: «ما بدیهی است که در توکیو هستیم، اما این بدان معنا نیست که ما مسئولیتی برای فکر کردن، تأمل و یادآوری آنچه ۷۹ سال پیش در ناگازاکی و هیروشیما رخ داد، نداریم.» سوزوکی سیاسی بودن تصمیم خود برای حذف رژیم صهیونیستی را رد کرد و گفت که می‌ترسد "وضعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی" احتمالی مانند اعتراضات خشونت آمیز به دلیل جنگ در غزه باعث اختلال در مراسم شود. سوزوکی، که والدینش هیباکوشا هستند، گفت که سالگرد ۹ اوت مهم‌ترین روز برای ناگازاکی است و باید در محیطی آرام و باشکوه گرامی داشت. امانوئل اما به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم با توجه به حضور نخست‌وزیر، این یک تصمیم سیاسی بود، نه تصمیمی مبتنی بر امنیت».

این سالگرد اندکی پس از آن برگزار شد که ایالات متحده و ژاپن بر تعهد واشنگتن برای ارائه "بازدارندگی گسترده" زیر چتر هسته‌ای خود برای ژاپن در بحبوحه تنش‌های فزاینده در منطقه تاکید کردند. این تغییری است از عدم تمایل قبلی ژاپن به بحث آشکار درباره حفاظت از خود در زیر چتر هسته‌ای به عنوان تنها کشوری که در جهان متحمل حملات اتمی شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052012862
  • خبرنگار : 90057