مدیرکل هواشناسی استان:

۹۰ درصد از مساحت استان اردبیل درگیر خشکسالی است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به تشدید خشکسالی در سطح استان، بیان کرد: کماکان ۹۰ درصد از مساحت استان اردبیل درگیر خشکسالی بسیار شدید تا شدید است.

مجید کوهی با حضور در خبرگزاری ایسنا منطقه اردبیل ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی کشوری ۱ روز بالای ۹۵ درصد گزارش شده که صحت پیش‌بینی ۳ تا ۵ روز هواشناسی استان اردبیل نیز ۸۵ درصد است.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی متفاوت در سطح استان اردبیل، افزود: در یک روز استان اردبیل ۲۰ درجه اختلاف دما ثبت می‌شود که در نوع خود برای یک استان بی‌نظیر است.کوهی در خصوص بارش‌های مطلوب سال آبی جاری در سطح استان، اذعان کرد: میزان بارش‌های استان اردبیل طی سال آبی جاری که از یک مهر ۱۴۰۲ شروع و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تداوم دارد ۳۵۰ میلی‌متر ثبت شده است که نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۱۶ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به تشدید خشکسالی در سطح استان، بیان کرد: کماکان ۹۰ درصد از مساحت استان اردبیل درگیر خشکسالی بسیار شدید تا شدید است و علی‌رغم افزایش میانگین بارش در سطح استان در شهرستان‌های نیر و کوثر به ترتیب ۱ و ۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم و با توجه به اینکه شهرستان کوثر محل تأمین آب شرب شهر اردبیل است دچار کاهش بارندگی شده و ذخایر آبی با چالش مواجه شده است.

وی بیان کرد: اثرات خشکسالی بلندمدت هیدرولوژیکی (اثرات خشکسالی بر منابع آبی زیرزمینی) در سطح استان محسوس بوده و در حال حاضر شاهد تغییرات اقلیمی گسترده در سطح استان هستیم به‌طوری که از میزان دمای هوا در فصل گرم کاسته شده و به میزان دمای هوا در فصل‌های سرد سال از جمله زمستان افزوده شده است و همین موضوع سبب شده تا میزان بارش برف در فصل سرد سال به حداقل برسد، این در حالی است که عمده نیاز جایگزین آب‌های زیرزمینی بارش برف است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403051811944
  • خبرنگار :