مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد

ضرورت تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان ۲ ماهه

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر ضرورت تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان دو ماهه تاکید کرد.

دکتر سیمین خیاط‌ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: واکسن پنوموکوک چند سال قبل نیز در سیستم بهداشت موجود بود و در کشورهای خارجی به‌صورت روتین تزریق می‌شد، اما تزریق آن برای افراد پرخطر که دارای بیماری زمینه‌ای بودند انجام می‌شد.

وی با اشاره به آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در آذربایجان شرقی ادامه داد: بیماری‌های عفونی تنفسی که براثر میکروب پنوموکوک به‌وجود می‌آیند بیشتر در کودکان زیر پنج سال اتفاق می‌افتند که در برخی مواقع به بستری شدن در بیمارستان نیز منجر می‌شود و در صورت وجود بیماری زمینه‌ای در کودک، منجر به فوت خواهد شد.

خیاط زاده با بیان اینکه با واکسیناسیون، فوت ناشی از بسیاری از بیماری‌ها در کودکان مثل سرخک، سرخجه، فلج اطفال، دیفتری و کزاز کاهش یافته است، گفت: اکنون سیستم بهداشتی تصمیم گرفته است با اضافه کردن این واکسن به واکسیناسیون روتین کودکان عوارض ناشی از این بیماری، بستری و فوت کودکان را کنترل کند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: دُز اول این واکسن در دو ماهگی کودکان، دُز دوم در چهار ماهگی و دُز سوم در ۱۲ ماهگی تزریق خواهد شد.

وی به عوارض بیماری ناشی از میکروب پنوموکوک اشاره کرد و گفت: تنگی نفس، تب، بدحالی و نیاز به بستری در بیمارستان از عوارض این میکروب است که با تزریق واکسن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: تزریق این واکسن موجب تب، بی‌قراری و کم‌اشتهایی در شیر خوردن کودکان می‌شود که با خوردن چند قطره استامینوفن قابل کنترل است.

خیاط زاده با بیان اینکه این واکسن در تمام مراکز بهداشت شهرستان‌های استان در حال توزیع است، اظهار کرد: درباره کودکانی که به واکسن‌های دیگر حساسیت دارند این واکسن با مشاوره همکاران متخصص تزریق می‌شود.

وی از توزیع واکسن روتاویروس در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: این واکسن مانند واکسن فلج اطفال خوراکی است که در دو، چهار و شش ماهگی کودک تزریق خواهد شد.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403051711324
  • خبرنگار : 50536