معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

تلاش برای راه اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری در همه استان‌ها بزودی

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می‌شود در آینده نزدیک در همه استان‌های کشور اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری افتتاح شود تا بتوان از این ظرفیت عمیق در استان‌های مختلف بهره‌مند شد.

بهروز طهماسب‌کاظمی ۱۶ مردادماه در آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی و قاون‌گذاری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در زمان انقلاب اسلامی در تاریخ مجلس شورای اسلامی زمانی که فرایند قانون‌گذاری در کشور شکل می‌گیرد، برای وضع قانون نیاز به یک پشتبان قوی و علمی بوده تا بتوان بهترین قوانین را با جامعیت بهتر برای کشور به تصویب رساند.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس تجربه‌های متععدی را برای استفاده از پشتوانه علمی دانشگاه‎ها، اساتید و صاحب نظران دوره‌های مختلف پیش گرفته است، به طوری‌که در سال ۷۴ با مشورت‌ها و پیگیری‌های انچجام شده قرار شد نهادی شبیه سازمان‌های اندیشکده‌ای بزرگ دنیا به عنوان جمع‌کننده و تولید کاربست دانش موجود در مشورت برای پشتیبانی به موقع از تصمیماتی که در کمیسون‌های تخصصی نمایندگان و صحن مجلس برعهده دارند ایجاد شود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاسیس شد.

طهماسب‌کاظمی گفت: عموما مرکز پژوهش‌ها از ظرفیت اساتید و دانشگاه‌های تهران استفاده می‌کرده و همواره یکی از اشکالاتی که از سوی نمایندگان گزارش می‌شد این بود که ظرفیت عظیمی که می‌تواند پشتوانه علمی را برای نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور ایجاد کند در هر استان وجود دارد و باید در شبکه تصمیم‌سازی مجلس شورای اسلامی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی محل رفت و آمد نخبگان است، تصریح کرد: پس از بحث و گفت‌وگوهایی که صورت گرفت مقرر شد سازمان اندیشکده‌ای مشابه آنچه در هویت مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدا شکل گرفته در استان‌ها نیز ایجاد شود، کما اینکه قرار بر این بود که تا پایان سال ۱۴۰۲ اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری در همه استان‌ها راه‌اندازی شوند اما به دلیل شرایط کشور و برگزاری انتخابات به تعوبق افتاد و امروز شاهد افتتاح بیست و دومین اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری در چهارمحال و بختیاری هستیم.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: تلاش می‌شود در آینده نزدیک در همه استان‌های کشور اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری افتتاح شود تا بتوان از این ظرفیت عمیق در استان‌های مختلف بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از صادرکنندگان بزرگ نخبگان کشور است که در مرکز پژوهش‌ها نیز از این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: هر دانشگاهی مملو از نخبگان این استان است که این مساله ظرفیت استان را نشان می‌دهد.

طهماسب‌کاظمی در ادامه تاکید کرد: وظیفه ما نظارت بر خوب اجرا شدن قانون است، راه میانبر فرصتی برای مرکز پژوهش‌ها ایجاد کرده که از طریق اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری تسریع و تقویت شود و بتوان سریع‌تر به نتیجه رسید.

وی گفت: نخبگان در مجموعه اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری در برش استانی قوانینی همچون قوانین هفتم توسعه، قوانین بودجه و ... که در مرکز پیگیری می‌شود را می‌توانند به ما مشورت دهند تا تصمیمات درستی در حوزه‌های مختلف اتخاذ شود.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شناسایی مسائل، موقعیت‌های استراتزیک استان و مزیت های رقابتی که در استان وجود دارد ما را مصمم می‌کند که آن‌ها را به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: تفاوت میان اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهشهای مجلس با سایر اندیشکده‌ها در این است که به شاه لوله تصمیم‌گیری کشور که مجلس بوده به سرعت وصل می‌شود، به طوری‌که سال گذشته در مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۳۸۰۰ نشست تخصصی برگزار شد.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید است باتوجه به ظرفیت کم نظیری که در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و به عنوان سرآمدان بزرگ کشور به شمار می‌‎رود بتوان از این ظرفیت بسیار بزرگ در استان استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403051610613
  • خبرنگار : 50123