با رأی اعضای شورای شهر تهران؛

لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران به دلیل نبود پیوستها برگشت داده شد

اعضای شورای شهر تهران به لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران به دلیل نبود پیوست های ساختار و شرح وظایف رأی مثبت ندادند و قرار شد این مهم بعد از در اختیار قرار دادن پیوست ها مورد رأی گیری قرار گیرد.

به گزارش ایسنا،‌ اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود بررسی لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار دادند و نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در تشریح جزییات این لایحه با بیان اینکه با تشکیل این مرکز جایگاه اداری بانوان در شهرداری تهران ارتقا می یابد، گفت: باید سطح زنان در شهرداری بالاتر رود و باید در همه معاونت ها به موضوع زنان حتی در اجرای مأموریت ها توجه شود و باید این اداره کل به مرکز تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید نسبت به تشکیل مرکز زنان و خانواده  اقدام کند و باید ظرف یک ماه از اجرای این مصوبه تشکیلات لازم را اجرایی کند، ادامه داد: تشکیل این مرکز برای ارتقاء جایگاه خانواده و زن لازم است.

در ادامه شمس احسان دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در دفاع از این لایحه در پاسخ به سوال چمران رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه تبدیل این اداره کل به مرکز چه فایده ای برای زنان دارد؟ گفت: اینکه اداره کل بانوان زیر مجموعه معاونت اجتماعی با ۲۰ نیرو باشد نمی توان در راستای منویات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در مورد بهبود وضعیت زنان و خانواده اقدامی موثر انجام داد و این اداره کل نمی‌تواند تحولی در شهر تهران ایجاد کند چراکه منابع و زیرساخت های محدودی دارد.

وی با بیان اینکه تشکیل مرکز زنان می‌تواند موجب ارتقاء وضعیت موجود شود، گفت: زیرساخت هایی که در دوره ۱۲ ساله شهردار اسبق ایجاد شد در کل استانها تکثیر شده و می‌خواهیم این مرکز زیر مجموعه شهردار تهران باشد نه زیر مجموعه معاونتی در شهرداری تهران.

مریم اردبیلی مدیرکل بانوان شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران در دفاع از این لایحه با بیان اینکه ما موضوع خانواده و خانواده محوری را در شهر دنبال می‌کنیم اما نواقصی در این راه وجود دارد، اظهار کرد: در طول این سه سال، فعالیت های بانوان به شدت افزایش یافته است و مدل‌های متفاوتی از کنش های زنانه و دخترانه در تهران اجرایی کردیم و توانستیم مشارکت بانوان تهرانی را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع زیرساخت مخصوص بانوان در تهران داریم، ادامه داد: برای نگهداری و توسعه این مراکز و اجرای پروژه‌های «تهران خانواده» که باید در همه معاونت های شهرداری تهران اجرایی شود نیازمند درجه‌ای از رابطه مستقل با واحدهای شهرداری تهران هستیم.

حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران در ادامه بررسی این لایحه با بیان اینکه چه کمبودی در اداره کل بانوان است که نمی‌توان با آن کاری کرد؟ گفت: واقع بین باشیم و ممکن است همه اداره کل ها بیایند برای ارتقاء خدمات درخواست مرکز شدن بدهند و جایگاه‌ها نباید مخدوش شود حالا یک لایحه آمده و ای کاش شهردار تهران و معاون مربوطه می آمد تا این برداشت نشود که جنسیتی تصمیم گیری می‌شود.

اقراریان نیز در مورد این لایحه با طرح این سوال که این ارتقاء سازمانی چه تاثیری بر ارتقاء جایگاه بانوان دارد؟ گفت: معتقدم جایگاه ارتقاء سازمان باید منتج به اثرگذاری بیشتر در سازمان شود و به نظرم مسئله ارتقاء جایگاه نیست؛ بلکه ارتقاء جایگاه بانوان است و مدیران آقا باید به این مسئله باور داشته باشند و ای کاش آقای زاکانی نیز به شورا می آمد چراکه قرار است این مرکز ذیل شخص شهردار به فعالیت بپردازند تا نشان دهد که به مسئله زنان اهتمام دارند.

وی با بیان اینکه جنس تذکری که الان می خواهم بدهم مانند تذکر به دو معاون شهردار است خطاب به مدیرکل امور زنان شهرداری، گفت: خانم اردبیلی کمتر از یکسال از این دوره مدیریت شهری باقی مانده است و اینکه مردم در سال آینده چه تصمیمی در مورد مدیریت شهری می گیرند باید واگذار کرد و خانم اردبیلی شما در این مدت باقی مانده وقت خود را برای ارتقاء جایگاه بانوان قرار می‌دهید و من نمیخواهم مسئله را باز کنم و من به شما تذکر می دهم باید متوجه شوید که تمرکز و انرژی خود را برای شهر تهران بگذارید.

نادعلی نیز با در دفاع از این لایحه با بیان اینکه اتفاقا اداره کل بانوان عملکرد موفقی داشته و این مورد تأیید بانوان فعال نیز قرار گرفته است، گفت: اداره کل بانوان در اجرای برنامه ها و مصوبات شورای شهر اهتمام ویژه داشته است.

ناصر امانی نیز در مورد این لایحه با تأکید بر اینکه این لایحه باز است، ادامه داد: شرح وظایف و ساختار سازمانی این مرکز حتی امروز هم که میخواهیم رأی گیری کنیم به صحن نیامده تا ما ببینیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. 

تشکری هاشمی نیز با طرح چند سوال گفت:  این ارتقاء ساختار چه بار مالی دارد؟ چه تاثیری دارد؟ بودجه اش چیست و کجاست؟ چرا دوستان ما از آخر ماجرا وارد شدند و فقط می‌خواهند مجوز بگیرند و در مورد ساختار و شرح وظایف و بودجه اصلا گزارشی به شورا ارائه نکردند؟ و درخواست برگشت لایحه را دارم تا لایحه را درست بیاورند.

محمد آخوندی نیز در دفاع از این لایحه با بیان اینکه شرح وظایف و ساختار و تعداد پست های سازمانی در جلسات تخصصی ارائه شد، گفت: این موارد قبلا ارائه شده و این طور نیست که این موارد مشخص نیست.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه همه پیشنهادات،‌ شرح وظایف و.... که می‌گویند در کمیسیون ارائه شده باید در اختیار همه اعضا قرار گیرد تا در جلسه بعدی  این مهم به رأی گیری گذاشته شود، اظهار کرد: اعضای شورای شهر باید بتوانند این موضوع را بررسی کنند و من خودم لایحه را دیدم و ساختار را ندیدم و اعلام می‌کنم که در جلسه رأی گیری معاون و یا اگر شهردار موافق باشد به این جلسه بیایند و توضیح دهند.

به گزارش ایسنا،‌ اعضای شورای شهر تهران در نهایت با رأی خود به پیشنهاد چمران رئیس شورای شهر تهران مبنی بر تعویق رأی گیری و برگشت به کمیسیون مربوطه برای این لایحه رأی مثبت دادند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403051610600
  • خبرنگار : 71368