یک کارشناس مذهبی پاسخ داد

چرا آگاهی‌بخشی در خصوص حماسه امام حسین(ع) ضرورت دارد؟

یک کارشناس مذهبی گفت: ضرورت نمایش حماسه حسینی همان ضرورت علم و آگاهی برای بشریت است که باید همواره آگاهی‌ها تجدید شده و ارزش‌ها در ذهن بشریت غبارروبی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چرایی نمایش حماسه حسینی در عزاداری‌ها اظهار کرد: اینجا یک سوال مطرح است که چرا روشنگری و آگاهی بخشی در خصوص حماسه امام حسین(ع) ضرورت دارد و در واقع علت نمایش حماسه حسینی در عزاداری‌ها آگاهی‌بخشی است.

وی ادامه داد: همیشه باید انسان‌ها با جهل و ظلم مبارزه و از عدل و مظلوم حمایت کنند، لذا از آنجا که امام حسین(ع) الگوی الهی برای بشریت هستند، بنابراین نمایش حماسه حسینی در جایگاه تبیین، تفسیر و بیان که اقدام الهی حضرت سیدالشهداء(ع) است باید در قالب کلام، نوشتار و نمایش آنقدر تکرار شود تا همواره در یاد انسان‌ها بوده و بشریت برای همیشه این الگوی الهی را در مقابل چشم داشته باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بر این اساس ضرورت نمایش حماسه حسینی همان ضرورت علم و آگاهی برای بشریت است که باید همواره آگاهی‌ها تجدید شده و ارزش‌ها در ذهن بشریت غبارروبی شود تا انسان‌ها رو به رشد باشند و مبتلا به رکود و توقف نشوند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً؛ شهادت امام حسین(ع) داغی بر دل‌های مؤمنان گذاشته که هیچ‌گاه سرد نخواهد شد»، بر این اساس اندوه این مصیبت امر الهی در دل مومنان است و باید همواره زنده نگاه داشته شود.

عدالتیان اضافه کرد: این حقیقت را هر انسانی درک می‌کند که افرادی که داغ عزیزان را می‌بینند پس از گذشت مدتی آرام می‌شوند و پس از گذشت زمانی در نهایت یادی از درگذشتگان می‌کنند و هدایای معنوی برای آنان می‌فرستند، اما در خصوص امام حسین(ع) این امر متفاوت بود؛ هر ساله سوز و گداز عزاداری درخشش پیدا می‌کند و آن غم و اندوه مانند هر سال ظاهر شده و اشک و آه بروز می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این سوز و گداز در واقع نشانگر آن است که امر امام حسین(ع) یک امر الهی است و با بقیه موارد متفاوت بوده و حکمت آن نیز این است که امام حسین(ع) الگوی الهی برای مبارزه با ظلم و ستم در طول تاریخ هستند.

وی گفت: بر اساس آنچه گفته شد خداوند اینگونه مقدر فرموده تا یاد امام حسین(ع) و سوز و گداز عزای ایشان همواره در طول تاریخ زنده باشد تا انسان‌ها را همواره در مسیر حق ثابت قدم و پا برجا نگاه دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051509739
  • خبرنگار : 50549