رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان:

«اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق اصفهان» راه‌اندازی شد

«طرح جامع گردشگری استان اصفهان»، «سند جامع صنایع دستی استان»، «سند توسعه روستایی استان»، راه‌اندازیِ «اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق»، «سند آینده پژوهی جمعیت استان اصفهان» و نیز تخصیص طرح علمی پژوهشی «جامپ»، به‌عنوان برخی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی اصفهان معرفی شدند.  

در آستانه چهل و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، نشست خبری با حضور زاهد شفیعی، رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان، محمد حسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان و ابوذر مدنی پور، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی به همراه اصحاب رسانه در جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد.

در این نشست، زاهد شفیعی، رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است، اظهار کرد: این نهاد زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی است و با ساختاری پویا برای کمک کردن به بازوی علمی حاکمیت و نیز یاری رساندن به عرصه‌های حکمرانی طراحی شده است.

وی ادامه داد: اصفهان تنها استانی است که سه مجموعه در جهاد دانشگاهی آن به صورت پویا مشغول به فعالیت هستند. در اصفهان این سه مجموعه فرصت تلقی می‌شوند، چرا که هر سه ماموریت مشخصی دارند و با تکیه بر تفکر علمی و جهادی در حوزه تخصصی خود مشغول به فعالیت هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به اهمیت مزیت‌های رقابتی در شهر اصفهان گفت: در ماموریت‌های جهاد، ما بر گونه‌هایی که می‌توانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم، تمرکز کرده‌ایم.  

وی از «طرح جامع گردشگری استان اصفهان» به‌عنوان دستاور و موفقیتی در جهاد دانشگاهی اصفهان یاد کرد و در این خصوص توضیح داد: از جمله اتفاقات ارزشمند که سال گذشته در جهاد دانشگاهی رخ  داد، می‌توان به اتمام فاز عملیاتی پروژه «طرح جامع گردشگری استان» اشاره کرد. این پروژه به شکلی نقشه راه توسعه گردشگری استان را طراحی می‌کند. گردشگری به مثابه یک علم و صنعت است. در واقع، این طرح جامع، یک نگاه عالمانه به حوزه گردشگری که علم دوم دنیا است، دارد.

شفیعی اضافه کرد: این طرح جامع، جایگاه شهرستان‌ها را در اکوسیستم توسعه گردشگری در نظر گرفته است. اکنون فاز اول این پروژه تمام شده و وارد فاز سرمایه‌گذاری شده‌ایم و قرار است مدیریت و تسهیل گری این پروژه‌ها توسط جهاد دانشگاهی انجام شود.  

وی به یکی دیگر از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی اصفهان اشاره کرد و در این رابطه بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر «سند جامع صنایع دستی استان» است که در جهاد دانشگاهی آغاز شده. اصفهان شهر اول صنایع دستی است. این شهر به نوعی هم شهر خلاق صنایع دستی است و هم به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی توسط WWC شناخته و معرفی شده است. این موضوع را که چگونه قرار است صنایع دستی را تجاری کنیم برای اولین بار با حرکتی ماموریت‌گرا در این سند به آن خواهیم پرداخت. ما نگاهمان این است که جهاد دانشگاهی اصفهان در این حوزه‌ها به‌صورت ماموریت گرا حرکت کند.  

شفیعی یادآور شد: «سند توسعه روستایی استان» در جهاد دانشگاهی اصفهان نیز به پایان رسیده و همین سند نقشه راه توسعه روستایی است. این سند با رویکرد تسهیل گری و توانمند سازی به‌نوعی به سمت ایجاد یک سری اکوسیستم‌های کارآفرینی در روستاها می‌رود. ما معتقدیم این سند به‌عنوان یک کار فکری و مطالعاتی، کاری ارزشمند است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان همچنین عنوان کرد: ما «اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق» را در جهاد دانشگاهی اصفهان راه اندازی کردیم و در جامعه اندیشکده‌های کشور آن را به ثبت رساندیم.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای ارزشمند صورت گرفته، تمرکز بر حوزه هنر است که من از آن به عنوان «دپارتمان جهاد هنر» یاد می‌کنم، یعنی بر روی آن صنایعی که می‌توانند برای اصفهان مزیت رقابتی ایجاد کنند، تمرکز کردیم. از این‌رو ما بر روی هنر تمرکز کردیم و علیرغم اینکه تنها چند ماه است که در این حوزه وارد شده‌ایم، توفیقات بسیاری به دست آورده‌ایم.  

شفیعی با بیان اینکه دانشگاه هنر اصفهان مرجعیت علمی بالایی دارد، افزود: ما تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه هنر منعقد کردیم تا بر اساس آن در زمینه اقتصادی کردن هنر، با این دانشگاه همکاری کنیم.  

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان به طرحی با نام «سند آینده پژوهی جمعیت استان اصفهان» اشاره کرد و تصریح کرد: در جهاد دانشگاهی «سند آینده پژوهی جمعیت استان اصفهان» نیز انجام گرفته است. همچنین، گرنت پژوهشی جامپ (جایزه ایده ممتاز پژوهشی)، به­ عنوان اولین گرنت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، تلاش می‌کند تا با حمایت و تشویق دانشجویان و اساتید دانشگاه­ها و موسسات پژوهشی کشور، در راستای خلق و بالندگی ایده‌های پژوهشی نوآورانه گام بردارد.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403051509650
  • خبرنگار : 50587