آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در مازندران

همزمان در سراسر کشور واکسیناسیون پنوموکوک (در گروه هدف شیرخواران دو ماهه) در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز، ۱۴ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: واکسن پنوموکوک به برنامه ایمن‌سازی کودکان اضافه شده است.

دکتر رضا صفری افزود: تزریق واکسن پنوموکوک از روز شنبه مورخ ۱۳ مردادماه در سطح استان مازندران همزمان با سراسر کشور برای کودکان دو ماهه شروع و در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی به نوزادان تزریق می‌شود. کودکان زیر یکسال در استان می‌توانند از مزایای واکسن پنوموکوک بهره‌مند شوند.

وی در خصوص اهمیت این واکسن گفت: واکسن های روتاویروس و پنوموکوک دو مورد از واکسنهایی هستند که از بیماری های شایع در کودکان پیشگیری می‌کنند.

دکتر صفری بادآور شد: پنومونی پنوموکوکی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان است لذا با تزریق این واکسن می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های جدی و بستری شدن کودکان در بیمارستان جلوگیری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: واکسیناسیون یکی از موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار است و با واکسیناسیون می‌توان از ابتلای کودکان به بیماری‌های خطرناک جلوگیری کرده و سلامت جامعه را بهبود بخشید.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون موجب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف در مراکز درمانی استان و کشور می‌شود و همچنین آموزش های لازم برای ادغام این واکسن در سیستم‌های بهداشتی به همراه دستورالعمل در دستور کار قرار گرفته و به همه شبکه‌های بهداشتی ارائه شده است.

صفری گفت: میکروب پنوموکوک باعث بیماری‌هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی (سینه پهلو یا ذات الریه) و عفونت خون شده و موجب بستری شدن کودک و ایجاد عوارض در کودک و یا مرگ او می‌شود.

وی ادامه داد: واکسن پنوموکوک کونژوکه پلی ساکاریدی ۱۰ظرفیتی تولید موسسه سرم انستیتو با نام تجاری پنوموسیل penumosil است.

این واکسن تزریقی بوده و مقدار ۵/۰ سی سی داخل عضله و به صورت عمیق در ناحیه قدامی و خارجی ران راست و در سه نوبت ۲- ۴- ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۳۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051409471
  • خبرنگار :