اعزام مبلغین اربعین بر اساس نیازسنجی زائران انجام می‌شود

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور گفت: در اربعین اگر زیارت را مبنا می‌دانیم کار تبلیغی نیز یک وظیفه بر عهده طلاب است، سال قبل ۸ هزار مبلغ داشتیم که امسال از جهت کمی نیاز به حضور مبلغین بیشتری داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسقامت، مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور در نشست خبری با موضوع کارکرد روحانیت و حضور مبلغین در اربعین که امروز ۱۴ مردادماه در ساختمان خاتم قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزای حسینی، اظهار کرد: اربعین امام حسین(ع) سفر کاملا زیارتی است نه سیاحتی، در سفر زیارتی اطعام ایاب و ذهاب حمل و نقل و بهداشت ابزاری برای زیارت مطلوب زائر است.

وی ادامه داد: زائر باید اول به مقام امام آگاهی پیدا کند و به زیارت برود، بر مبنای سنت اهل بیت است و زیارت اربعین یکی از ۵ نشانه مومنین است؛ در سال‌های پس از سقوط صدام، پیاده‌روی اربعین به نحو مطلوب در حال انجام است.

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور افزود: رسیدن خدمت سیدالشهدا(ع) با پای پیاده از کشورهای دنیا در حال انجام است و مواکب نیز در این راستا خدمت‌رسانی می‌کنند. سال قبل نزدیک به ۴ میلیون نفر ایرانی به پیاده‌روی اربعین مشرف شدند. 

استقامت بیان کرد: در اربعین اگر زیارت را مبنا می‌دانیم کار تبلیغی نیز یک وظیفه بر عهده طلاب است، از کل کشور ظرفیت‌های مبلغین از حوزه علمیه خراسان، اصفهان و قم احصا شده و طبق بررسی‌های به عمل آمده به نیاز مخاطبین مانند بیان احکام، برگزاری نماز جماعت، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، پاسخ‌گویی به شبهات، برگزاری روضه‌خوانی و روایتگری آداب، مناسک و موضوعات مورد نیاز زائر قبل، حین و بعد از اربعین انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: دانستن آگاهی قبل از سفر سبب انجام صحیح اعمال برای زیارت اربعین می‌شود، در ایام اربعین از ۵ صفر تا ۲۲ صفر بحث کاروان‌های مردمی مورد توجه است که در قالب غیرسازمانی از کانون‌های مساجد، مساجد، هیئات مذهبی و خویشاوندان انجام می‌شود و بهترین روش تربیتی و تبلیغی در اربعین در ایامی است که روحانی به صورت کاروانی همراه آنان است.

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور اضافه کرد: حضور مبلغین در مواکب خدمت‌رسانی موضوع دیگری است که ما به آن توجه داریم که ۳ هزار موکب در ایام اربعین داریم که نیازهای اولیه زائرین را برگزاری می‌کند؛ مواکب فرهنگی نیز پرسش و پاسخ و اقدامات فرهنگی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: مبلغین در مرزهای هوایی و زمینی حضور پیدا کرده و مرز مهران یکی از میادین اصلی تبلیغی است، کارویژه‌های تبلیغی شامل کودک و نوجوان، خانواده، تبلیغ سیار، روایتگری و پرده‌خوانی است.

استقامت گفت: ما یک وحدت رویه در بین سازمان‌ها و مجموعه‌های غیر سازمانی و مردمی فعال در عرصه سه‌گانه فعالان عرصه اعزام مبلغ، تولیدات محتوایی و آموزشی مورد نیاز مبلغین و تولیدات محصولات فرهنگی مورد نیاز مبلغین داریم که برای تقویت کار و هم‌افزایی بیشتر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سال قبل ۸ هزار مبلغ داشتیم که امسال از جهت کمی نیاز به حضور مبلغین بیشتری داریم، طلبه زائر کسی است که به همراه خانواده و گروهی با لباس روحانیت با توجه به نیاز مردم پاسخ زائران می‌دهند، اما مبلغ پس از ثبت نام و جذب و آموزش دیدن کار او در مواقف تبلیغی انجام می‌شود و سپس رصد و ارزیابی می‌شود.

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور بیان کرد: یکی از قسمت‌های اصلی تبلیغ ما مبلغین بین‌الملل و زبان‌دان هستند که استفاده از این ظرفیت برای هم‌افزایی با سایر کشورهای مسلمانان به ایجاد ارتباط بین کشورها کمک می‌کند.

استقامت خطاب به زائران اربعین گفت: بر مبنای زیارت و سفر زیارتی، آموزش‌ها و نیازمندی‌های محتوایی را دنبال کنند، سفر خود را کوتاه کنند و از ۱۰ صفر سفر زیارتی خویش را آغاز کنند؛ ضروریات سفر مبلغ را برای خدمت بیشتر فراهم کنیم، بهره‌وری او برای زائر بیشتر است.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403051409417
  • خبرنگار : 50455