به گزارش ایسنا، علیرضا منادی در اولین جشنواره ملی آفرینو گفت: برگزاری جشنواره آفرینو اقدام مناسبی در راستای سند تحول بنیادین و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است چرا که رهبری به تسری خلاقیت برخی مدارس غیردولتی به دیگر مدارس تاکید کرده بودند.
وی با اشاره به مشکلات و چالشهای پیش روی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش نیازمند طبیب است و این مشکل با اطبای حاذق مرتفع خواهد شد.
رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه برخی می گویند هیچ گاه آموزش و پرورش اولویت دولتها نبوده، بیان کرد: به جرات و با صراحت میگویم در تنها دورهای که بودجه وزارت آموزش و پرورش رشد ویژهای کرده است در سال قبل و همین دوره بوده است، در سال گذشته بودجه این وزارتخانه رشد ۱۵ درصدی داشته آن هم به دلیل رتبه بندی معلمان بوده است.
منادی با بیان اینکه ۱۴ قانون در مجلس برای آموزش و پرورش مصوب شده است که یکی از آنها مربوط به رتبهبندی معلمان بوده گفت: هرچند مقاومتهای زیادی در این زمینه انجام شد ولی نهایتا با حمایت و هدایت به سرانجام مطلوب رسید.
وی با بیان اینکه این اقدام تنها سطری از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده افزود: اقدامات تحولی بسیار سخت و زمان بر است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس با بیان این که نظام آموزش و پرورش کشور باید بر اساس علم روز و دانشبنیانها به روز شود ادامه داد: نظام آموزشی ایران مربوط به صد سال گذشته بوده است و باید در محتواها و شیوههای آموزشی با دنیای امروز حرکت و رقابت کند.
منادی با بیان اینکه نمیتوان مدارس غیردولتی را ندیده گرفت گفت: این مدارس سرمایههای آموزش و پرورش هستند و باید کاری کنیم که اقتصاد آنها بچرخد، بر همین اساس است که می توان انتظار داشت با رشد کیفیت آموزشی و تربیتی مواجه شویم.
وی به ضرورت حمایت از مدارس غیردولتی اشاره و عنوان کرد: تلاش میکنیم صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی را حمایت ویژه کنیم هر چند در این مسیر عتاب شویم.
رییس کمیسیون آموزش مجلس به برنامههای مورد نیاز آموزش و پرورش در دولت جدید اشاره کرد وگفت : به اقای پزشکیان پیشنهاد دادم که برای این وزارتخانه نیز مانند دیگر وزارتخانههای مهم و کاربردی قرارگاهی جهادی تشکیل شود تا از این طریق مشکلات این وزارتخانه احصاء و پایش شود، ما در مجلس آمادگی داریم که از ایدههای خلاقانه حمایت کرده و نیازها و مسیر آن را مرتفع کنیم .
مدارس غیردولتی امکان نوآوری بیشتر دارند
در ادامه غلامعلی حداد عادل عضو شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی نیز با بیان اینکه مدارس غیردولتی امکان نوآوری بیشتر دارند گفت: نوآوری مستلزم سه شرط است و کسی میتواند نوآوری کند که اندیشه داشته باشد زیرا هر نوآوری مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه نوآوری مستلزم اعتماد به نفس است افزود: آزادی گزینه دیگر اعتماد به نفس است زیرا ممکن است کسی اهل تفکر باشد ولی اجازه نوآوری نداشته باشد.
عضو شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه در مدارس غیردولتی ، ابتکار عمل بیش از مدارس دولتی وجود دارد و البته این مخصوص آموزش و پرورش نیست بلکه در بخش خصوصی هم عینیت دارد ادامه داد: رهبری ( مدظله العالی ) در سال گذشته و در دیدار با معلمان تلویحا به مخالفان مدارس غیردولتی فرمودند که مدارس غیردولتی را تهدید نکنید بلکه ببنید چه ابتکاراتی دارند و آن را به باقی مدارس تسری دهید.
به گفته وی؛ این مدارس میتوانند پیشران تحول باشند زیرا وقتی در مدارس غیردولتی نوآوری صورت میگیرد این اقدام سبب رقابتی سازنده میان مدارس دولتی و غیردولتی خواهد شد و سطح مدارس دولتی نیز بالاتر خواهد رفت.
حدادعادل اظهار کرد: از همه مدیران درخواست میکنیم به تربیت آموزشی دانشآموزان توجه ویژهای داشته باشند تا در آینده با مدیران توانمند روبرو باشیم.
انتهای پیام