آتش زدن کاه و کلش روشی رایج، اما تهدیدی برای سلامت عمومی

آتش زدن بقایای گیاهی اراضی کشاورزی تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم بوده و سبب مرگ تدریجی اکوسیستم خاک می‌شود. آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب و با متخلفان براساس قانون برخورد می‌شود.

هشدار جدی محیط زیست به کشاورزان گیلانی

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان امروز ۱۴ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن به فصل برداشت برنج به کشاورزان هشدار داد: آتش زدن بقایای گیاهی اراضی کشاورزی تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم است.

حمزه عشوری از کشاورزان استان خواست تا از آتش زدن کاه و کلش و ضایعات کشاورزی اجتناب کنند و اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی یک رویه اشتباه بین کشاورزان بوده و اثرات منفی بسیاری روی خاک و محیط زیست دارد.

سوزاندن بقایای گیاهی عاملی برای نابودی مواد آلی خاک

وی افزود: سوزاندن بقایای گیاهی عاملی برای نابودی مواد آلی خاک، آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست و نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان تاکید کرد: سوزاندن بقایای گیاهی منجر به آزاد شدن باقی‌مانده سموم شیمیایی باقی‌مانده در بقایای گیاهی و آلودگی هوا می‌شود. 

عشوری افزود: با سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی، خاکستر و دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا در فضای مسکونی روستایی و یا شهری همجوار شده و مشکلات سلامتی و بهداشتی شامل بروز انواع حساسیت‌ها، مشکلات تنفسی و در نتیجه نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان روش‌های غیر مخرب را درباره مدیریت اصولی پسماندهای کشاورزی بکار گیرند، گفت: ضروری است همه کشاورزان و باغداران در اجرای قانون و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

استمرار گشت‌های نظارتی بر ممانعت از سوزاندن کاه و کلش

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با تاکید بر حساسیت این موضوع از برگزاری گشت‌های مشترک نظارتی مأموران اجرایی این اداره با نهادهای ذیربط خبر داد و از مردم خواست در صورت مشاهده سوزاندن کاه و کلش، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، پلیس ۱۱۰، بخشداری‌ها و دهیاری‌های محل خود اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403051408976
  • خبرنگار : 50646