آغاز مرحله نخست تزریق واکسن پنوموکوک به نوزادان در خراسان شمالی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از آغاز تزریق واکسن پنوموکوک به نوزادان خبر داد.

جواد شاهین‌فر امروز (۱۳ مرداد ماه) در آیین آغاز تزریق این واکسن به نوزادان در مرکز استان، اظهار کرد: مرحله نخست تزریق واکسن پنوموکوک به نوزادان استان از امروز آغاز شد و در آن ۱۸۰۰ دز واکسن همزمان با سراسر کشور به نوزادان استان خراسان شمالی تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه این واکسن در چارچوب برنامه جدید واکسیناسیون کودکان اجرا می‌شود، گفت: تزریق این واکسن قرار است در سه نوبت دو، چهار و دوازده ماهگی به نوزادان انجام شود.

وی بیان کرد: پیش از این، واکسن پنوموکوک در موارد خاص تزریق می‌شد؛ اما اکنون این واکسن بخشی از برنامه جدید واکسیناسیون کودکان دو ماهه است که با هدف پیشگیری از عفونت‌های شدید میکروبی پنوموکوکی، عفونت‌های ریوی و مغزی اجرا می‌شود. با اجرای این طرح شاهد کاهش موارد عفونت‌های شدید در کودکان و کاهش بستری‌های بیمارستانی ناشی از این عفونت‌ها خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: این میکروب می‌تواند از طریق قطراتی که هنگام صحبت از دهان فرد بیمار به بیرون پرت می‌شود، از فرد آلوده و بدون علامت و همچنین از طریق لمس اشیای آلوده به این میکروب به افراد منتقل شود.

وی افزود: نوزادان و کودکان دارای نقص سیستم ایمنی، سوءتغذیه، نوزادان در معرض دود سیگار و نوزادانی که شیر مادر نمی‌خورند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403051308144
  • خبرنگار : 50444