برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان قزوین در اربیل

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان از ۱۰ تا ۱۳ مرداد ماه به‌مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اربیل برپا می‌شود که حدود ۴۰ واحد تولیدی بیش از ۳۰۰ نوع کالای صنعتی و کشاورزی را عرضه می‌کنند.

مهدی عبدیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مراودات تجاری با اقلیم کردستان و به خصوص استان اربیل عراق به عنوان قطب تجاری این کشور و از مهمترین نقاط صادراتی ایران و به ویژه استان قزوین اظهار کرد: با بررسی تعاملات تجاری در دهه اخیر در سطح استان قزوین یک نتیجه‌گیری قابل توجه وجود دارد و آن اینکه حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد صادرات استان به کشور عراق بوده و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار از گمرک استان به خارج صادرات کالا داشتیم که ۵۰ درصد از این مراودات به عراق بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین ادامه داد: از طرفی اعتماد دوطرفه بین استان قزوین و اربیل عراق در جریان است و رفت و آمد آن‌ها به ایران نیز راحت‌تر است، از طرف دیگر حدود یک سوم صادرات کالاهای استان به آن اقلیم صادر شده لذا این جغرافیا به عنوان قوی‌ترین بازار هدف صادرات استان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: پیدا کردن بازارهای صادراتی امن که نشان داده می‌توان مراودات پایدار با آن‌ها داشت برای ما مهم است و از همین رو اولویت‌های ما مناطقی چون اقلیم کردستان است. در نگاه صادراتی ما لازم است ابتدا بازار صادراتی پیدا کنیم و سپس دنبال کشورهای کوچک بگردیم، در آن اقلیم هم روال گردش پول و هم رفت و آمد تجار و هم تبادل کالا راحت‌تر است لذا منطق حکم می‌کند که مناسبات تجاری با اقلیم را توسعه بخشیم.

این فعال اقتصادی با بیان این موضوع که به منظور توسعه بازارهای صادراتی محصولات استان قزوین به دنبال شناسایی بازارهای اصلی هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا برای امسال بازارهای هند و پاکستان را در دستور شناسایی و حضور خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان قزوین در اربیل گفت: این امکان بهترین فرصت برای معرفی محصولات ایرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و تحقق چشم‌انداز صادرات یک میلیارد دلاری است، می‌توانیم مواد اولیه را از ایران به صورت فله وارد کرده و در اقلیم کردستان آن را تولید و یا بسته‌بندی کنیم و یا مواد غذایی و صنایع تبدیلی را به‌صورت خام آورده و بسته‌بندی کنیم که در این زمینه نیز مدت پنج سال از معافیت گمرکی مواد اولیه و ۱۰ سال از معافیت مالیاتی و زمین رایگان نیز برخوردار می‌شویم.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین بیان کرد: این نکته را هم باید در نظر داشت که به دلیل کمبود انرژی در عراق، بالطبع از استقرار واحدهای «های‌تک» که انرژی کمی مصرف می‌کنند، استقبال می‌شود و ما هم تلاش می‌کنیم کالاهایی با کمک سرمایه‌گذاران عراقی تولید کنیم که اقتصادی است.

عبدیان با اشاره به برنامه‌های جنبی در کنار این نمایشگاه خاطرنشان کرد: نشست‌های تخصصی در غرفه اتاق بازرگانی قزوین با تجار و مسئولان استان اربیل، پیگیری گردشگری به‌ویژه توریسم درمانی از جمله برنامه‌های ما در حاشیه نمایشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان از ۱۰ تا ۱۳ مرداد ماه به‌مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اربیل برپا می‌شود که حدود ۴۰ واحد تولیدی بیش از ۳۰۰ نوع کالای صنعتی و کشاورزی را عرضه می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین در پایان گفت: رسانه‌های اقلیم کردستان از این رویداد استقبال خوبی داشته‌اند و تا این لحظه شبکه بزرگ تلویزیونی اقلیم کردستان پوشش خبری خوبی داشتند که امیدواریم شاهد استقبال بازرگانان و مردم هم از این نمایشگاه باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403051006688
  • خبرنگار : 50657