صندلی ماشین کودک برای چه سنی است

همانطور که میدانید صندلی ماشین کودک یکی از مهمترین لوازمی است که باید در سبد خرید سیسمونی نوزاد قرار دهید. این محصول بهترین گزینه برای حفظ و بالا بردن ایمنی و سلامت کودکان در مسافت های داخل شهری و مسافرت های جاده ای است.

به گزارش ایسنا به نقل از پیکو تویز، ممکن است این سوال مطرح شود که صندلی ماشین کودک از چه سنی قابل استفاده است؟ و یا اینکه صندلی ماشین کودک تا چند سالگی استفاده می‌شود؟ به طور کلی طبق قوانین بین المللی، کودکان از بدو تولد تا ۱۲ سالگی باید در صندلی ماشین قرار بگیرند؛ اما آیا هر مدل صندلی ماشینی مناسب کودک شماست؟ در این مقاله سعی شده تا نکات کلیدی در خصوص خرید صندلی ماشین کودک مناسب و مطابق با نیازها و اولویت‌های کودک، در اختیار شما قرار بگیرد.

سن مناسب استفاده از صندلی ماشین کودک [زمان مناسب برای خرید]

همانطور که گفته شد کودکان از بدو تولد باید در صندلی ماشین کودک قرار بگیرند؛ حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته بدون صندلی ماشین کودک به والدین اجازه ترخیص کودک از بیمارستان داده نمی شود و برای کودکانی که در صندلی ماشین کودک قرار نمی گیرند جریمه های سخت در نظر گرفته شده است. این امر به دلیل آسیب پذیری بالای کودک در حین تصادفات است؛ کودکانی که در صندلی ماشین کودک قرار نمی گیرند در حین تصادفات و ضربه های شدید، بیشتر در معرض خطر مرگ و آسیب های جدی و جبران ناپذیری قرار می گیرند.

خوب است به این مورد اشاره کنیم که مهم ترین نکته ای که در خرید صندلی ماشین کودک باید به آن دقت کنید، گروه سنی کودک و همچنین بودجه ای است که در اختیار دارید. اگر همچنان در خرید صندلی ماشین کودک تردید دارید و به دلیل تنوعی که در برند و مدل هایی که امروزه در بازار وجود دارد نمی دانید که کدام صندلی ماشین کودک مناسب کودک شماست، با مراجعه به فروشگاه آنلاین پیکوتویز و با مشاوره رایگان کارشناسان پیکوتویز می توانید خرید مطمئن و لذت بخشی برای کودک خود داشته باشید. پیکوتویز نمایندگی فروش محصولات معتبر اروپایی مثل کیکابو و مکسی کوزی با ضمانت سلامت کالا است که متنوع ترین و در عین حال باکیفیت ترین صندلی ماشین کودک را با قیمت مناسب در وب سایت خود موجود دارد. به خاطر داشته با خرید صندلی ماشین کودک استاندارد و با کیفیت که متناسب سن، قد و جثه کودک شماست، ایمنی و سلامت کودک در طول سفر و یا مسافت داخل شهر حفظ می شود.

انواع صندلی ماشین کودک بر اساس سن کودک

بر اساس مطالعه ‌های انجام شده، صندلی‌های ماشین کودک به ۴ دسته تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم.

کریر کودک و صندلی ماشین کودک گروه ۰+

مناسب کودکان از بدو تولد است و یکی از ایمن ترین صندلی ماشین کودک برای این گروه سنی است که بر اساس جثه نوزادان طراحی شده است و مطابق استاندارد بین المللی، ارگونومی مناسبی دارد و از گردن و بدن کودک محافظت می کند.

این صندلی ماشین تا ۱۲ ماهگی (وزن ۱۳ کیلوگرم با قد ۹۰ سانتی متر) قابل استفاده است. برای افزایش ایمنی بیشتر کودک باید در حالت پشت به راننده قرار بگیرد (rear facing car seat)؛ در این حالت کودک در ایمن ترین شکل ممکن قرار می گیرد. همچنین زاویه خواب آن برای نوزادان تازه متولد شده بسیار ایده آل است و معمولا دارای هد ساپورت و بالشتک هایی است که ضربات احتمالی را تعدیل می کند.

تفاوتی بین کریرها و صندلی ماشین گروه صفر وجود دارد؛ کریرها، صندلی ماشین کودک قابل حمل هستند که می توان آن را روی کالسکه و یا توسط دست حمل کرد اما صندلی ماشین کودک با کمک کمربند ماشین و یا ایزوفیکس به خودرو متصل می شود و به دلیل وزنی که دارد قابلیت جابجایی ندارد؛ برخی از آنها حالت ارگونومی و خواب مشابه کریر ندارند این در حالیست که  صندلی ماشین کودک گروه صفر مدت زمان بیشتری نسبت به کریر قابل استفاده است.

درست در زمانی که سر کودک در قسمت بالاتر از صندلی ماشین کودک در بالاترین ارتفاع پشتی صندلی قرار گرفت و کمربند صندلی ماشین در قسمت مناسبی از شانه و سرشانه قرار نگرفت بهترین زمان تعویض صندلی ماشین است.

صندلی ماشین کودک گروه ۱

زمانی که کودک به سن ۱ سال رسید و  قصد دارید کریر و یا صندلی ماشین کودک خود را تعویض کنید، نوبت به صندلی ماشین کودک گروه ۱ می رسد که از ۹ ماه تا ۴ سال (وزن کودک از ۹ تا ۱۸ کیلوگرم و  قد ۷۰ تا ۱۰۵ سانتی متر) برای کودک قابل استفاده است. صندلی ماشین کودک در گروه ۱ معمولا در حالت رو به جلو هستند.

صندلی ماشین کودک گروه ۲ و ۳

برای کودکان در گروه سنی ۳.۵ تا ۱۲ سال (وزن کودک از ۱۵ تا ۳۶ کیلوگرم و قد ۱۰۰ تا ۱۳۵-۱۵۰ سانتی متر) که دوران نوزادی را گذراندند می توانند از صندلی ماشین این گروه که به آن بوستر صندلی کودک نیز می گویند استفاده کنند. بعضی از انواع صندلی ماشین کودک از یک سالگی تا زمانی که کودک نیاز به صندلی ماشین دارند (۱۲ سالگی) قابل استفاده هستند؛ به این صندلی ۳ in ۱ یا ۴ in ۱، تبدیل شونده (convartable) نیز گفته می شود که بخش وسیعی از گروه سنی را شامل می شود. این صندلی ماشین هم در حالت رو به عقب نصب می شود و هم با یک چرخش ۱۸۰ درجه یه حالت رو به جلو می شود و بعد از آنکه کودک به سن ۴ سال و وزن ۱۵ کیلوگرم رسید می توان بالشتک و محافظ آن را جدا کرد و به یک بوستر صندلی کودک با پشتی و بدون پشتی تبدیل کرد.

باید به این نکته توجه کرد که کودک را به حالت رو به عقب در قسمت سرنشین جلو که ایربگ فعال دارد قرار ندهید. بهترین و امن ترین موقعیت قرار گرفتن صندلی ماشین در قسمت عقب خودرو و در وسط ماشین و یا پشت راننده است.

کودک تا چه سنی باید از صندلی ماشین کودک استفاده کند؟

کمربند خودرو اصلی ترین ضامن ایمنی سرنشینان خودرو است. اما این کمربند برای کودکان استاندارد نیست و در جای درستی قرار نمی گیرد و همین امر ممکن است باعث بروز صدمات و خطرات جدی شود. کودکان حداقل باید به قد ۱۳۵ سانتیمتر برسند تا دیگر نیاز به صندلی ماشین و یا بوستر صندلی کودک نداشته باشند؛ در این حالت قسمت بالایی کمربند خودرو باید روی شانه و وسط قفسه سینه کودک قرار بگیرد؛ دقت کنید کمربند روی گردن، گلو و یا صورت کودک نباشد؛ محل درست قرار گرفتن قسمت پایین کمربند خودرو نیز در بالای ران کودک است و نباید روی شکم بیاید.

همچنین در تمام طول مسیر سفر، پشت کودک باید به طور کامل به پشتی صندلی خودرو برسد بدون اینکه پاهایشان در حالت صاف قرار بگیرد بلکه باید در قسمت زانو خم شود. این درست زمانیست که کودک دیگر نیاز به صندلی ماشین ندارد و میتواند حتی در قسمت سرنشین جلو بنشیند.

جمع‌بندی

کمربند ایمنی یکی از مهم ترین عوامل حفظ سلامت و ایمنی کودک در خودرو است اما استفاده آن به تنهایی نه تنها برای آنها مناسب نیست بلکه خطرناک است. برای بالا بردن ایمنی کودکان باید از بدو تولد تا ۱۲ سالگی و قد ۱۳۵ سانتیمتر و وزن ۳۶ کیلوگرم از صندلی ماشین کودک استفاده شود تا سن آنها به استفاده تنهایی از کمربند خودرو برسد. برای خرید یک صندلی ماشین کودک مناسب باید به سن، وزن و گروه سنی کودک دقت کرد و درست در زمان مناسب صندلی ماشین کودک را با صندلی ماشین کودک مناسب تر تعویض کرد. بهتر است قبل از خرید به برچسب های راهنمایی که روی آن درج می شود دقت کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • سه‌شنبه/ ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403050905903
  • خبرنگار :

برچسب‌ها