«هنرستان‌های فنی»؛ از استقبال دانش‌آموزان تا مخالفت خانواده‌ها

انتخاب رشته تحصیلی برای پایه دهم، یکی از مهم‌­ترین چالش‌های دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها است که انتخاب درست آن می‌تواند بر مسیر تحصیلی و شغلی آینده آن‌ها نقش به سزایی داشته باشد. 

امین، یک دانش‌آموز کاشانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دیپلم ریاضی دارم و امسال در کنکور سراسری شرکت کرده‌ام، اما علاقه‌ای به این رشته نداشتم و به اجبار خانواده در رشته ریاضی ثبت‌نام کردم و درس‌ها را با نمره‌های متوسط قبول شدم.

وی افزود: من کارهای فنی و رشته الکترونیک را دوست داشتم و تابستان‌ها در یک مغازه تعمیر وسایل الکترونیک کار می‌کردم  و تابستان امسال هم در یک مرکز فنی، حرفه‌ای رشته طراحی فرش را آموزش می‌بینم تا با معادل‌سازی نمره‌ها، دیپلم فنی بگیرم و در دانشکده فنی تحصیل کنم.

این دانش‌آموز کاشانی، تصریح کرد: خانواده‌ها دوست دارند فرزندشان دکتر یا مهندس شود و آنها را وادار می‌کنند در رشته‌های تجربی یا ریاضی درس بخوانند در حالی که این خواسته آنها برخلاف علاقه و نظر دانش‌آموزان بوده و مانع موفقیت آنان می‌شود.

امین گفت: فرم هدایت تحصیلی، نمره و علاقه بسیاری از دانش‌آموزان، نشان‌دهنده موفقیت آنها در رشته‌های هنری و فنی است اما خانواده‌ها همچنان بر باور گذشته خود اصرار دارند و مانع ادامه تحصیل فرزندشان در هنرستان می‌شوند.

خانواده‌ها شرایط خود را بر فرزندان تحمیل می‌کنند

 یکی دیگر از دانش آموزان کاشانی به ایسنا، گفت: من به تنوع در کارهایم علاقه دارم و به نظر من رشته معماری این شرایط را دارد، اما خانواده‌ام می‌گویند که رشته ریاضی بخوان شاید به رشته‌های دیگری هم علاقه‌مند شوی.

فاطمه افزود: خانواده‌ها شرایط خود را بر فرزندان تحمیل می‌کنند در حالی که این اجبار به ضرر کل خانواده تمام می‌شود، زیرا پس از صرف هزینه، یا تغییر رشته می‌دهیم یا بعد از لیسانس دنبال علاقه خود می‌رویم.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها تصور می‌کنند سطح سواد دانش‌آموزان هنرستانی نسبت به دبیرستانی‌ها پایین‌تر است، در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان با معدل بالا که علاقه‌مند به بازار کار و درآمدزایی هستند، به هنرستان می‌روند تا فرصت بیشتری برای یادگیری موضوعات عملی داشته باشند.

فاطمه گفت: خانواده‌ها نباید فقط به فکر رشته‌های پزشکی و مهندسی باشند، بلکه باید اجازه بدهند تا فرزندشان به طرف استعدادهای خود بروند و با توجه به علاقه خود برای آینده شغلی خود تلاش کنند، که هنرستان‌ها زمینه مناسبی برای شکوفایی این استعدادها هستند.

خانواده‌ها از انتخاب رشته آگاهی ندارند

مادر یکی از دانش‌آموزان نیز گفت: من خودم لیسانس حقوق دارم و خانه‌دار هستم و بسیاری از مادرها همین وضعیت را دارند و نسبت به انتخاب رشته آگاهی نداشته و واقعاً نمی‌دانند در زمان هدایت تحصیلی چه رشته‌ای برای فرزندمان انتخاب کنند. فرزندان ما رشته‌ای را انتخاب می‌کنند که آینده روشنی ندارد.

سمانه افزود: رشته‌های فنی برای آینده شغلی بچه‌ها به خصوص دانش‌آموزان دختر خوب نیست، ولی رشته‌های نظری در زمان انتخاب رشته دانشگاه متنوع است و بچه‌ها می‌توانند ۱۵۰ رشته انتخاب کنند که موفقیت آنها را رقم می‌زند.

وی اظهار کرد: انتظار است که مدرسه در کلاس نهم بچه‌ها را با رشته‌های تحصیلی و شغلی آشنا کند، اما مدارس به علت هزینه‌های مالی و حجم درس‌ها فقط به دو جلسه سخنرانی قناعت می‌کنند و خانواده‌ها هم نمی‌دانند چطور به بچه‌ها کمک کنند.

مادر یکی از دانش‌آموزان، تأکید کرد: آموزش و پرورش باید حجم درس‌های کلاس نهم را کم کند و کلاس‌های مشاوره و اردوهایی برگزار کند تا بچه‌ها با رشته‌های تحصیلی و آینده شغلی آن در مراکز کاریابی و دانشگاه‌ها آشنا شوند.

خانواده‌ها بر اساس یک تفکر سنتی، با هنرستان مخالف هستند

مدیر یک هنرستان فنی نیز به ایسنا گفت: با توجه به اهمیت اشتغال بعد از تحصیل، لازم است توجه ویژه‌ای به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شود و خانواده‌ها نیز در سال نهم، در کارگاه‌های آموزش خانواده‌ها با رشته‌های فنی و حرفه‌ای آشنا شوند.

علی‌اکبر مقنی، اظهار کرد: ساخت هنرستان‌ها در کنار شهرک‌های صنعتی می‌تواند به آموزش در کنار کار تجربی کمک کند و هم دانش‌آموز و هم خانواده‌ها آنها با شرایط تحصیل و آینده شغلی و تحصیلی هنرجویان رشته‌های فنی، بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به تحصیل خود در هنرستان تا تدریس در دانشگاه، افزود: خانواده‌ها بر اساس یک تفکر سنتی، با تحصیل فرزندشان در هنرستان مخالف هستند زیرا گمان می‌کنند که دانش‌آموزان با نمره ضعیف به هنرستان‌ها وارد می‌شوند در حالی که امروز مسیر موفقیت بیشتری برای هنرجویان هنرستان‌ها هموار است.

این مدیر هنرستان فنی، تصریح کرد: برخی خانواده‌ها نیز بر این باور هستند که فعالیت‌های فنی، یک مقوله ذاتی است و نیازی به علم و تحصیل ندارد و به همین علت مایل نیستند که فرزندشان به فراگیری رشته‌های فنی بپردازند و معتقدند که مهارت فنی را در خارج از مدرسه می‌توانند یاد بگیرند.

مقنی، گفت: معرفی رشته‌های فنی و نقش آن در موفقیت شغلی دانش آموزان، می‌تواند تا حد زیادی در اصلاح طرز تفکر خانواده‌ها اثرگذار باشد بنابراین برپایی نمایشگاهی از آثار هنرجویان یا موفقیت آنها در سطح شهرها می‌تواند زمینه آشنایی دانش آموزان و خانواده‌هایشان با این رشته‌ها را فراهم کند.

 وی افزود: آموزش و پرورش باید با تنوع بخشی به رشته‌های تحصیلی در هنرستان‌ها، دانش آموزان را به سمت رشته‌های دلخواه و مورد علاقه‌شان هدایت کند تا  بتوانند نقش خود را در جامعه پیدا کنند و مشاوران مدارس متوسطه اول باید زمینه  آگاهی خانواده را فراهم کنند.

جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی است

همچنین معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان به ایسنا، گفت: جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی است و برای تحقق آن باید بستر لازم آماده شود که یکی از این بسترها برگزاری هفته مشاغل در اردیبهشت و برپایی نمایشگاه‌ها آثار دانش آموزان در برخی مناسبت‌ها است که یک نگاه تحولی به رشته‌های فنی است.

ماشاالله مشکینی، افزود: فعالیت صنایع مختلف، منطقه کاشان را به یک منطقه صنعتی تبدیل کرده است و دانش‌آموختگان هنرستان‌ها، نیروی تکنیسین بازار کار هستند ضمن اینکه پذیرش نیروی کار متخصص، بیشتر از تعداد جویندگان شغل است.

وی تصریح کرد: استقبال دانش آموزان از رشته‌های فنی افزایش یافته است و جذب و پذیرش دانش‌آموز در هنرستان‌های کاشان در سال تحصیلی جاری به ۴۳ درصد رسید که بنا به گزارش‌های رسمی از میانگین کشوری بیشتر است و در برنامه توسعه باید این رقم به ۵۰ درصد برسد.

معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان، افزود: در منطقه کاشان بنا بر آمار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های نظری با تورم بیکاری روبرو هستند در حالی که نیروی کار با تحصیلات پایین‌تر، به راحتی صاحب شغل در صنایع می‌شوند.

وی تصریح کرد: هنرستان‌های شهرستان کاشان در سال جاری، ۴۵۶۱ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم را پذیرش کرد که ۲۶۴۳ نفر در هنرستان‌های پسرانه و بقیه نیز در هنرستان‌های دختران شاغل به تحصیل بودند.

مشکینی تأکید کرد: مهارت‌آموزی دانش آموزان، یکی از وظایف نظام آموزشی است و تلاش می‌کنیم فرصت بیشتری را برای یادگیری مهارت‌ و حرفه‌آموزی برای بچه‌ها ایجاد کنیم. 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403050905557
  • خبرنگار : 50260