قطره قطره معجزه برای بیماران

حقیقتاً اهدای خون، اهدای زندگی است، به ویژه برای اهداکنندگان یکی از لذت بخش‌ترین کارها است، کسانی که با قطره قطره آن نجات‌دهنده جان بیماران هستند.

به گزارش ایسنا، اهدای خون یکی از کارهای شایسته‌ای است که مردم هر چند ماه یکبار برای کمک به بیماران نیازمند خون انجام می‌دهند، کار خالصانه‌ای که بدون مزد و منت انجام می‌شود.

در حقیقت اهداکنندگان مستمر خون، هر روز را روز اهدای خون و اهدای زندگی می‌نامند چراکه این امر را یک توفیق الهی، کار خیر و خالصانه می‌دانند و از آن به عنوان عبادت دلچسب و شیرین یاد می‌کنند.

آن‌ها عقیده دارند زمانی که قطره قطره خونشان در رگ‌های شخص نیازمندی جریان می‌یابد حس سبکی، طراوت و زندگی در ذره ذره وجودشان جاری می‌شود.

به بهانه ۹ مردادماه روز ملی اهدای خون، تصمیم بر آن شد تا در مورد جمله «اهدای خون، اهدای زندگی» بیشتر تامل کنیم و انگیزه اهداکنندگان مستمر خون در مورد بخشیدن این ماده ارزشمند را جویا شویم.

سمیه امیری ۳۵ ساله، اهداکننده مستمر خون در چهارمحال و بختیاری در خصوص هدف و انگیزه‌اش از اهدای خون، گفت: کمک به هم‌نوع و رضایت خدا مشوق من برای اهدای خون مستمر است.

این اهداکننده خون ادامه داد: خداوند به ما امر کرده که در راه او انفاق کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفتم به طور مستمر هر شش ماه یکبار برای رضای خدا با اهدای خون خود، به نیازمندان کمکی ناچیزی بکنم.

امیری با بیان اینکه باور غلطی در میان بعضی از خانم‌ها وجود دارد که اهدای خون، موجب کم‌خونی، ضعف و یا مشکلاتی برای زنان می‌شود، گفت: به لطف خداوند تاکنون اهدای خون برای من عارضه‌ای نداشته بلکه همیشه بعد از اهدای خون احساس سبکی، نشاط و شادی خاصی می‌کنم، به خانم‌ها توصیه می‌کنم که از اهدای خون هراس نداشته باشند و برای این امر اقدام کنند.

وحید طاهری ۴۳ ساله، دیگر اهداکننده مستمر خون با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰ بار خون اهدا کرده است، گفت: من هر سه ماه یکبار خون اهدا می‌کنم و تا به حال بعد از انجام فرآیند خونگیری در من ضعفی ایجاد نشده بلکه هر بار احساس می‌کنم از نظر سلامتی، در وضعیت بهتری قرار گرفته و شادابی و نشاط خاصی را تجربه می‌کنم.

وی افزود: لحظه اهدای خون برای من مانند شرایط روزه‌داری است که به لحظه افطار رسیده، همانقدر شیرین و دلچسب و یا مانند عبادت برایم امری معنوی و خاص است.

محمد قلی‌پور ۴۵ ساله دیگر اهداکننده مستمر خون نیز بیان کرد: من به عنوان اهداکننده مستمر خون به همه کسانی که شرایط اهدای خون دارند، توصیه می‌کنم که اینکار را انجام دهند چرا که نه تنها به سلامت خودشان کمک می‌کنند بلکه خداوند نیز از این امر راضی و خشنود می‌شود.

وی با بیان اینکه در لحظه اهدای خون حس می‌کنم، قطره قطره خون من مانند دانه‌های تسبیح ذکر «یا حی» را می‌گوید، ادامه داد: اهدای خون برای من بیشتر جنبه رضایت خداوند را به دنبال دارد و در مرحله بعد سلامتی‌ و حس سبکی.

در ۴ ماه نخست سال جاری تعداد مراجعه کنندگان به انتقال خون  ۹۵۰۰ نفر بوده است

حسین هاشمی مدیر کل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال جاری تعداد مراجعه کنندگان به انتقال خون  ۹۵۰۰ نفر بوده است که ۸۶۰۰ نفر از آن‌ها موفق به اهدای خون سالم شدند.

هاشمی با اشاره به استقبال بسیار خوب هم استانی‌های بزرگوار، ایثارگر و نوعدوست از سنت پسندیده اهدای خون، گفت: در حال حاضر ذخایر خون در استان در حد مطلوب است

وی ادامه داد: می‌طلبد که امر خداپسندانه اهدای خون به صورت مستمر و مداوم صورت پذیرد تا اینکه فراورده خون مناسب و مورد درخواست بیماران در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

هاشمی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان انتقال خون تهیه و تامین خون و فرآورده‌های خونی سالم و کافی برای بیماران است، خاطرنشان کرد: بر روی تمام خون‌های اهدایی آزمایشات خاص با استفاده از به روزترین روش‌ها و تکنیک‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد.

شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون

وی بیان کرد: اهدای خون هیچ گونه آسیبی به فرد اهداکننده وارد نکرده و میزان خون اهدا شده توسط فرد اهداکننده طی چند روز در بدن فرد جایگزین و حجم مایع اهدا شده نیز در طول ۲۴ ساعت و مصرف مایعات جبران می‌شود.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرآیند اهدای خون بسیار سریع بوده و کمتر از ۱۵ دقیقه زمان می‌برد، گفت: این عمل دردناک نبوده و تنها احساس گرمایی گذرا ایجاد می‌کند و در عین حال حس خوب و رضایت خرسندی از نجات دادن زندگی یک شخص را به ارمغان می‌آورد.

هاشمی با اشاره به شرایط اهدای خون، اضافه کرد: حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن ۶۰ سال، دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون است.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون سبب تحریک مغز استخوان و آغاز بازسازی سلول‌های خونی فرد اهداکننده می‌شود، تصریح کرد: اسفناج، تخم‌مرغ و گوشت قرمز منابع اصلی آهن محسوب می‌شوند، اگر این مواد را از دو هفته قبل از اهدای خون وارد رژیم غذایی خود کنند، سطح آهن خون به حد قابل قبولی می‌رسد، در این صورت اهدای خون آسان‌تر و پراستفاده‌تر خواهد بود.

هاشمی یادآور شد: ۱۰۰ درصد اهدای خون در استان به صورت داوطلبانه محض است، گرچه موظفیم سالم‌ترین خون به بیمار تقدیم شود، از طرفی بالاترین ضریب سلامت خون مربوط به خون‌های کشور بوده که این مساله به دلیل داوطلبانه بودن و انتخاب اهداکننده سالم است.

دلایل استقبال نکردن بانوان چهارمحال و بختیاری از اهدای خون

وی اظهار کرد: وجود برخی باورهای غیر علمی از جمله ترس از کم خونی، آنمی، نداشتن توانایی در اهدای خون، ارتفاع بالا از سطح دریا و کوهستانی بودن استان از جمله دلایل استقبال نکردن بانوان چهارمحال و بختیاری از اهدای خون است.

به گفته هاشمی، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اهدای خون بانوان هیچ مشکلی برای سلامت آن‌ها به دنبال ندارد و از نظر علمی و پزشکی نیز ثابت شده، همان‌طور که مردان هر سه ماه یک بار امکان اهدای خون دارند بانوان نیز می‌توانند هر چهار ماه یک بار اقدام به اهدای خون کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403050905307
  • خبرنگار : 50975