پیش‌بینی برداشت ۱۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی از مزارع اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از پیش‌بینی تولید و برداشت ۱۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی از سطح مزارع این شهرستان خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی امسال شهرستان اسدآباد در سامانه پهنه‌بندی ۲۱۵ هکتار بوده که بر اساس پیش‌بینی به‌طور میانگین از هر هکتار سطح زیر کشت ۴۵ تا ۵۰ تُن محصول قابل برداشت خواهد بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۱۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی از سطح مزارع این شهرستان، افزود: امسال بیشترین پراکنش ثبت شده مزارع گوجه‌فرنگی اسدآباد در سامانه پهنه‌بندی به منطقه چهاردولی و حومه اسدآباد اختصاص دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: از ۲۱۵ هکتار سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی شهرستان اسدآباد، در حال حاضر ۱۳۰ هکتار از طریق سامانه نوار تیپ و مابقی از طریق جوی پشته‌ای آبیاری می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه شهرستان اسدآباد یکی از پیشگامان تولید گوجه‌فرنگی استان همدان به شمار می‌رود، ادامه داد: مرداد ماه تا اواخر شهریورماه زمان برداشت محصول از مزارع گوجه‌فرنگی اسدآباد بوده که بخشی برای خود مصرفی، بخشی برای ارسال به کارخانه رُب شهرستان و بخشی برای تولید رب خانگی و بخشی نیز برای ارسال به همدان و خارج از استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرادی با بیان اینکه مقدار کود تخصیصی به این محصول پایین است، خاطرنشان کرد: این امر یکی از جمله مشکلات گوجه‌کاران شهرستان به شمار می‌رود و این موضوع موجب شده برخی از گوجه کاران اسدآبادی رغبتی برای ثبت گوجه‌فرنگی خود در سامانه پهنه‌بندی نداشته باشند. 

وی همچنین گل جالیز را از دیگر مشکلات گوجه‌کاران منطقه دانست و یادآور شد: گل جالیز موجب آن شده که میزان عملکرد محصول در هر هکتار از حد متوسط پایین‌تر باشد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403050905264
  • خبرنگار : 50037