مدیر جهاد کشاورزی بجستان مطرح کرد

خشکسالی و ضرورت توسعه کاشت گیاهان کم آب طلب در بجستان

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: با توجه به خشکسالی سالهای اخیر و کاهش بارش‌ها توسعه کاشت گیاهان کم آب طلب در شهرستان ضروری است.

حجت حسن نیا در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پیرو سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر کشت محصولات کم آب بر خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها شهرستان به سمت کشت محصولات کم آب بر حرکت نموده که آنغوزه و زیره سبز نیز از آن جمله هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۳۸۰ هکتار زیره سبز و ۵۸ هکتار آنغوزه در سطح شهرستان کشت شده است، بیان کرد: سیاست بر این است تا گلخانه‌های کوچک مقیاس را در روستاها برای استفاده فعال کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان احداث گلخانه‌ها را در افزایش میزان اشتغال قابل توجه دانست و ادامه داد: برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز ۴ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که ۱۲۵ درصد و بیشتر از اعتبار در نظر گرفته شده نیز جذب شد.

وی در ادامه از لایروبی و مرمت ۶۷ رشته قنات با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد  و افزود: طی یک سال اخیر ۵ کیلومتر کانال بتونی انتقال آب نیز با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در شهرستان احداث شده است.

حسن نیا با بیان اینکه طی ۸ ماه گذشته ۷ مورد رویداد ترویجی در شهرستان برگزار شده که جشنواره انار، نعناع و آنغوزه از آن جمله بوده است، تصریح کرد: برای ارتقاء سطح علمی کشاورزان حدود ۱۲۰۶ نفر ساعت آموزش ترویج کشاورزی نیز در شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره اینکه سال گذشته ۱۷۱ هکتار گندم در شهرستان کشت شد، اذعان کرد: گرچه سطح زیر کشت نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته اما میزان تولید نیز در واحد سطح افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان با اشاره به تحویل بالغ بر ۳۰۰ تن گندمی که تاکنون تحویل سیلوها شده است، گفت: انتظار می رود این میزان به ۵۰۰ تن نیز افزایش یابد.

وی همچنین از کشت جو در سطح ۹۸۰ هکتار در شهرستان خبر داد و افزود: کود ازته، پتاسه و فسفاته مورد نیاز کشاورزان تأمین و توزیع شده است.

حسن نیا وجود ۶۱ واحد مرغداری در شهرستان را از دیگر مزیت‌های شهرستان بجستان دانست و افزود: ۶۰ واحد از این تعداد نیز با ظرفیت ۴ میلیون ۷۰ هزار قطعه در سال فعال هستند.

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر بالغ بر ۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت سفید در شهرستان تولید شده است، اذعان کرد: همچنین در شهرستان ۶۴۰۰ رأس دام سبک وجود دارد که توان تولید۱۴۰۰ تن گوشت قرمز را دارند.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان ادامه داد: همچنین طی یک سال اخیر ۶۰۰ تن جو و ۱۵۰ تن ذرت نهاده دامی نیز تأمین و توزیع شد، ضمن اینکه ۳۰۰ تن خوراک پرواری تأمین و در اختیار  دامداران گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بجستان ۴ میز محصولی شامل پسته، غلات، مرغ آرین و زیره سبز ایجاد نموده‌ایم، گفت: برای هرکدام از این محصولات همایش‌ها و گردهمایی‌هایی را داشته‌ایم که از باغداران انتظار می رود برای تولید بهتر به نکاتی که توسط کارشناسان ارائه می‌شود عمل کنند.

حسن نیا با بیان اینکه در واحد امور اراضی بجستان بالغ بر ۹۱ پلاک را در شهرستان داریم که طی یک سال اخیر ۲۰ پلاک نیز رفع تداخل شده و ۴۵ پلاک دیگر نیز به زودی رفع تداخل می‌شود، گفت: بالغ بر ۵۷ هکتار از اراضی به کشاورزان و بهره برداران واگذار شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050804875
  • خبرنگار : 30147