به گزارش ایسنا، ایزد امجدی، دبیر شورای ادبی و مدیرکل دفتر پایش و شبکهسازی معاونت آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان در نخستین نشست شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان به بیان مبنای روش شناسایی و رشد استعدادهای برتر ادبی در رویدادها و نهادهای معتبر پرداخت و درباره وظایف شورا و نحوه اجرای شیوهنامه «شناسایی، رشد و تعالی مستعدان برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی» مطالبی را ارائه کرد.
سپس مجتبی حاذق، مدیر آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان، گفت: کودکان از هر سنی میتوانند وارد کانون پرورش فکری کودکان در شهر و استان خود شوند و فعالیتهای آموزشی خود را در زمینه ادبیات و شعر و نمایش آغاز کنند و به اصطلاح در کانون، کودکان میآموزند که چطور دست به قلم شوند.
حاذق در ادامه بیان کرد: حوزه فعالیت ما در کانون در دو حوزه شعر و ادبیات است که بسته به علاقه و استعداد کودکان و نوجوانان در هر کدام از حوزه ها استعدادها پرورش داده میشود.
فرصت مغتنم شناسایی مستعدان ادبی
محسن شاه رضایی، دیگر عضو شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان نیز در صحبتهای خود ضمن بیان اهمیت شناسایی و توانمندسازی مستعدان ادبی و سابقه این اقدام در بنیاد ملی نخبگان، فرصت پیش آمده انجام این مهم را مغتنم برشمرد و پیشنهادات خود را برای بهتر شدن فرایندهای شناسایی و پشتیبانی مستعدان ادبی در قالب چند نکته بیان کرد.
اهمیت ورود بنیاد ملی نخبگان به عرصه استعدادیابی در حوزه ادبیات
بهزاد دانشگر، نویسنده و عضو شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان نیز ضمن اشاره به اهمیت ورود بنیاد ملی نخبگان به عرصه استعدادیابی در حوزه ادبیات تاکید کرد: یک فرد با استعداد در مسیر غیر مناسب نمیتواند به موفقیت برسد، در حالی که یک فرد با استعداد متوسط در یک شرایط و مسیر خوب میتواند به موفقیت برسد و این موضوع اهمیت بسترآفرینی برای بروز استعدادها را مشخص میکند.
حفظ کودکان در مسیر کودکی
حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ کودکان در مسیر کودکی آنها، افزود: اساتیدی که در کنار کودکان و نوجوانان قرار میگیرند، باید کاملا با ارتباط گیری با کودک و نوجوان آشنا باشند و شاید بیش از اینکه نیاز باشد اینها در کنار اساتید برجسته حوزه ادبیات باشند، لازم است در کنار کسانی باشند که حوزه فعالیتشان در ارتباط با کودک و نوجوان است تا تعلیم و تربیت آنها با مشکل مواجه نشود.
این عضو شورای ادبی بنیاد گفت: بنیاد ملی نخبگان میتواند به عنوان یک نهاد حاکمیتی نقش مهمی در پیشبرد اهداف کانون داشته باشد و با ارائه تسهیلات خود به افزایش علاقهمندی بچهها به مقوله ادبیات کمک کند.
اهمیت هدف بنیاد ملی نخبگان پس از شناسایی استعدادهای برتر
در ادامه مهدی قزلی، رئیس خانه شعر و ادبیات نیز با اشاره به اهمیت هدف بنیاد ملی نخبگان پس از شناسایی استعدادهای برتر با اشاره به برنامهریزیهای پیشبینی شده برای آینده و نیز نقش بنیاد در مسیر پیشرفت این افراد، اظهار کرد: گاهی توجه بدون وجود ساختار منطقی و فکری مناسب، مانع رشد طبیعی صاحب استعداد میشود.
وی در ادامه با اشاره به آسیبهای رشد گلخانهای و مصنوعی، تاکید کرد: باید توجه داشت حوزه ادب و هنر با حوزه علم تفاوتهای اساسی دارد که در حین اجرا لازم است به این تفاوت ها توجه شود.
حوزههای ادب و هنر با حوزه علم متفاوت است
علی محمد مودب، شاعر و ترانه سرا نیز در این نشست با اشاره به این نکته که حوزه علم با حوزههای ادب و هنر متفاوت است، گفت: از آنجایی که بنیاد یک سازمان حاکمیتی است، وظیفه خود میداند استعدادهای برتر را شناسایی کنند و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار دهد و در این فرایند از ایشان پشتیبانی کند.
وی ضمن تاکید بر اهمیت پرداختن به این حوزه استعدادی، اضافه کرد: این تسهیلات میتواند علاقهمندی و اشتیاق در نسل جدید برای قدم گذاشتن در عرصه ادبیات را بیشتر کند.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، این نشست با اعطای احکام اعضای این شورا که به توشیح سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان رسیده بود، به پایان رسید.
انتهای پیام