پیش‌بینی برداشت ۲۱ هزار تُن سیر از مزارع بهار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از پیش‌بینی برداشت ۲۱ هزار تُن سیر از سطح مزارع این شهرستان خبر داد.

حسن اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌جاری ۱۷۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان توسط ۷۱۱ نفر از سیرکاران بهاری به کشت سیر اختصاص دارد که بر اساس پیش‌بینی از این میزان سطح حدود ۲۱ هزار تُن محصول سیر قابل برداشت خواهد بود.

وی میانگین عملکرد هر هکتار از سطح زیر کشت سیر را ۱۲ تن برشمرد و افزود: از ۲۱ هزار تُن سیر تولید شده شهرستان بهار ۶۰۰۰ تُن آن برای مصرف تازه‌خوری ، ۱۱ هزار تُن برای نگهداری در انبارها و ۴۰۰۰ تُن آن برای واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری اختصاص خواهد داشت.

اصلانی با اشاره به وجود ۲۰ واحد کارخانه ترشی و شوریجات در شهرستان بهار، تصریح کرد: در حال حاضر نبود سردخانه سیر در شهرستان بهار یکی از مهمترین مشکلات سیرکاران این شهرستان بوده که جذب سرمایه‌گذار در این رابطه به‌منظور احداث سردخانه سیر برای رفع دغدغه سیرکاران بهاری ضرورت دارد.

وی بیان کرد: برداشت سیر از سطح مزارع این شهرستان به‌صورت فصلی برای ۸۵۰۰ نفر اشتغال به‌همراه دارد که در این رابطه متوسط اشتغال فصلی هر هکتار سطح زیر کشت سیر پنج نفر است.

اصلانی با اشاره به کشت سیر در شهرستان بهار، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک این منطقه، سیر تولیدی شهرستان بهار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به اینکه محصول سیر از لحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات سبزی و صیفی و سایر محصولات پر آب‌بر است، می‌‍تواند به عنوان یک محصول با مصرف آب کمتر در تناوب زراعی سایر محصولات قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، سیر علاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه، سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد که به عنوان یک گیاه دارویی مؤثر در بیماری‌هایی همچون فشارخون، بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول خون و خواص ضدانگلی، ضدمیکروبی و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403050804476
  • خبرنگار : 50037