افشای خود، در نمایشگاه «فاش»

خود بیانگری یا افشای خود، مهارتی است که هنرمندان واقعی می‌توانند از عهدهٔ آن برآیند و آثار سینمایی در مورد آن تولید کنند. اکنون نیز هنرمندان نوجوان اصفهانی، ‌مهارت خود را در خودبیانگری به اثبات رساندند.

با پیرمردی از ورودی عمارت سعدی همراه شدم. آهسته از پله‌های ورودی پایین آمد و به سختی از پله‌های عمارت بالا رفت تا شاهد آثار هنرمندان نسل زد باشد. گویی قرار بود ارتباطی عمیق با هنرمندان آینده برقرار کند. هم‌پای او آرام و قدم زنان وارد سالن شدم‌.

جوانان و کهنسالان و هنرمندان اصفهانی و خانواده‌ها برای بازدید از این نمایشگاه آمده بودند. رازهای نفس انسانی سن و سال نمی‌شناسد و همهٔ مخاطبان قابلیت برقراری ارتباط با آثار و درک محتوای آن را دارند. به همین جهت است که از این نمایشگاه استقبال شده و اهالی هنر زبان به تحصین هنرمندان و آثار آن گشودند. برخی از آثار به صورت کلاژ و برخی دیگر به صورت مجموعه ارائه شدند.

همگی آثار، رازهای نهفتۀ بشری را منعکس می‌کنند. رازهایی که شاید هیچ کدام ما جرئت فکر کردن به آنها را نداشته‌ایم. گاهی سخن لازم نیست که انسان را به تفکر وادار کند. گاهی یک تصویر، یا یک از ویدئوآرت می‌تواند کار هزاران مجلس درس را بکند. تفکر، امر مقدسی است و چیزی که انسان به تفکر وادار کند، حتماً یک اثر هنری خواهد بود.

در ادامه با مهسا مطیع، برگزارکنندۀ نمایشگاه «فاش» به گفت‌وگو پرداختیم.

مطیع به ایسنا گفت: مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه «فاش»، دانش‌آموزان کلاس‌های یازدهم و دروازهم رشتهٔ سینما هنرستان سوره هستند. من به عنوان دبیر درس فیلم‌سازی این مدرسه، تلاش کردم که آثار سینمایی در این نمایشگاه ارائه شود.

او در خصوص موضوع نمایشگاه تصریح کرد: محور اصلی برگزاری این نمایشگاه را عبارت «زخم‌هایم در ژرفای خواب» قرار دادم و قرار شد که دانش‌آموزان، بر اساس این محور، زخم‌های درون خود را در آثارشان متبلور کنند.
این برگزارکنندۀ نمایشگاه، با اشاره به اینکه طی سه ماه در جلسات متعدد با دانش‌آموزانش در مورد مفاهیمی چون زخم‌ها، ژرفا و خواب به گفت‌وگو پرداخته و آثار را بررسی کرده‌اند، افزود: گروه اولیه، شامل ۳۰ نفر از دانش‌آموزان بود و به مرور برخی آثار حذف یا اصلاح شد تا اینکه پس از سه ماه آثار عکس و ویدئوآرت و اینستالیشن ۱۵ دانش‌آموز انتخاب شد.

مطیع با تأکید بر اینکه آثار حاضر در نمایشگاه، با یکدیگر پیوند معنایی دارند، اضافه کرد: عنوان «فاش» را به این علت بر نمایشگاه گذاشتیم که هنرمندان جوان ما، رویاها، رازها، زخم‌ها و خواب‌های خود را در قالب مصادیق متعدد و در لفافه و پوشیده‌گویی فاش کردند. اجتناب از خودبیانگری در سنین بالاتر و به ویژه در متولدین دههٔ ۶۰ بسیار به چشم می‌خورد. لازم است بگویم که خودبیانگری نیازمند جرات و جسارت است و هنرمندان جوان این نمایشگاه از این سختی عبور کردند و در غالب عکس و ویدئوآرت به خودبیانگری پرداختند.

او در پایان خاطرنشان کرد: همان گونه که در بیانیۀ نمایشگاه «فاش» آمده است، مسیرمان از خواب‌ها و زخم‌ها و ژرفا آغاز شد. خواستم از عمق خواب‌هایشان بگویند، خواستم همراه هم شوند و صحنۀ دیده‌هایشان را به جهان و جادوی از دست رفته‌اش بگشایند. آنها از دشواری بیان کردن و شهامت بیان شدن گذشتند و برای آشکار کردن امر پنهان و عریان ساختن رازهایشان شروع به آفرینش کردند و حاصل؛ این نمایشگاه است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «فاش» می‌توانند تا امروز دوشنبه (۱۰ مردادماه) به حوزه هنری استان اصفهان مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403050804452
  • خبرنگار : 50624