کاظم دهقان دره شیری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه ذائقه و فرهنگ غذایی مردم تغییر کرده و به دنبال متداول شدن رژیمهای خاص و افزایش دانش غذایی مردم، مصرف فست فودها و غذاهای گریل شده که بیشتر حاوی مرغ و گوشت بوده و یا کمتر سرخ شده هستند، طرفداران بیشتری دارد. با این حال غذاهایی مثل پیتزا و همبرگر با وجود پر کالری بودن هنوز محبوب هستند.
وی افزود: این تغییر در فرهنگ و ذائقه غذایی باعث شده خیلی از مردم به مصرف سالادهای مختلف روی بیاورند. اگر قبلا در منو غذا تعداد محدودی از سالادها بود، اما امروزه بیش از دهها مدل سالاد در منوها آورده میشود و این نشان میدهد که مردم ذائقه شان به سمت تغذیه و سبک زندگی سالم تغییر کرده و در مورد سالم بودن غذاهایی که بیرون از منزل صرف میشود، دقت نظر دارند.
دهقان در ادامه درباره علت این تغییر ذائقه غذایی بیان کرد: این تغییر فرهنگ غذایی به خاطر افزایش اطلاعات عمومی و افزایش علم مردم در مورد سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای سالم رخ داده است و نشان میدهد که مردم به سالم بودن غذایی که بیرون از منزل در رستورانها و فست فودها صرف میکنند، اهمیت میدهند. این آگاهی باعث شده که میل به خوردن غذاهای سالم بیشتر شود.
وی ادامه داد: این تغییر ذائقه مردم بر روی عملکرد و غذاهای واحدهای صنفی هم تاثیر گذاشته است. چرا که امروزه همراه با افزایش دانایی مردم، صنوف مرتبط با تغذیه مردم میدانند که اگر میخواهند همراه با جریان بازار حرکت کنند و پا به پای این تغییرات پیشرفت کرده و متضرر نشوند، باید طبق سلیقه مشتری قدم بردارند.
وی بیان کرد: تغییر ذائقه و سلیقه غذایی مردم یک فرایند طبیعی اما یک موج فراگیر است و واحد صنفی که تمام جوانب کسب و کار را در نظر میگیرد، همراه این تغییر شده و از آن به نفع کسب و کار خود و ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده میکند. به هر حال با گذشت زمان برخی از غذاها و مواد غذایی از رده مصرف و سلیقه غذایی خارج شده و انواع جدیدتری وارد بازار میشود. کماکان که این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت و در سالهای بعد ممکن است غذاهای سادهتر و به روزتر جای غذاهای فعلی را بگیرد.
انتهای پیام