زنجیره دست و پا گیر بیکاری و اقتصاد بر ازدواج جوانان

مگر همه از کجا شروع کردند از یک خانه ۱۰ متری! شاید شما این جمله را از زبان پدر و مادرها برای قانع کردن فرزند خود که چندان وضعیت مالی مناسبی هم ندارند اما قصد ازدواج دارند شنیدید اما به راستی مشکلات جوانان این دوره بسیار متفاوت با نسل‌های قبل است.

امروز مسئله ازدواج و تشکیل خانواده به یکی از مشکل‌ترین مسائل اجتماعی تبدیل شده است زیرا کوهی از مشکلات در برابر این مسئله قد علم کرده و آن را به شکل مسئله‌ای ترسناک درآورده است به همین دلیل جوانان ما چه دختر و چه پسر در حسرت و سودای تشکیل خانواده مانده‌اند و آن را به صورت مسیر غیرقابل عبور می‌بینند و همین تأخیر در ازدواج سبب ایرادات واهی در امر ازدواج شده است.

یکی از جوانانی که بیش از دوسال منتظر پرداخت وام ازدواج است که زندگی متاهلی خود را آغاز کند به ایسنا، گفت: هر خبری را که باز می‌کنی صحبت از قانون جوانی جمعیت است، کدام قانون و حمایتی که بعد از دو سال هنوز وام ازدواج را پرداخت نکرده است؟

وی افزود: در حال حاضر برای زندگی ساده و با پرداخت اجاره خانه نیاز به حقوق ماهانه میلیونی داری اما حقوق کارمندان در بهترین حالت که کمتر از ۱۵میلیون است، پیداست که این امر سبب مشکلاتی در زندگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اجاره یک خانه با متراژ کم و در پایین‌ترین منطقه تهران بیش هفت میلیون تومان است، اظهار کرد: جوانی که شغل ندارد، حقوق او بسیار کم و یا حتی طبق قانون کار است چطور می‌تواند از پس هزینه اقساط وام ازدواج، اجاره بها، هزینه سرسام آور زندگی بربیاد؟ بسیاری از زوجین از صبح تا شب کار می‌کنند تا بتوانند از پس هزینه زندگی بربیایند.

ازدواج و یا عدم ازدواج به موقع معلولی از عوامل مختلف است

پدر انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز با بیان اینکه ازدواج و یا عدم ازدواج به موقع معلولی از عوامل مختلف است، تصریح کرد: در واقع ازدواج علت نیست عوامل مختلفی باعث می‌شود که فرد ازدواج کند یا تصمیم بگیرد تا آخر عمر مجرد بماند.

مصطفی اقلیما با بیان اینکه تحقیقات حاکی از آن است که همه افراد مجرد جوان قصد ازدواج داشته و تمایل دارند که این اتفاق رخ دهد اما شرایط جامعه اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد، به ایسنا گفت: خیلی از جوانها حتی بدون مهریه، جهزیه و عروسی مایل به ازدواج هستند اما چون شاغل نبوده و نسبت به آینده نامعلوم خود نگران هستند تن به ازدواج نمی‌دهند.

نویسنده کتاب مددکاری فردی با بیان اینکه نمی‌توان با دادن تنها وام ازدواج بدون در نظر گرفتن چالش‌هایی که جوانان با آن درگیر هستند توقع داشت که آمار ازدواج افزایش پیدا کند و یا قانون جوانی جمعیت به درستی محقق شود، تأکید کرد: برخی از جوانان حتی توانایی پرداخت اقساط وام ازدواج خود را ندارند و پدر و مادرهایشان باید اقساط آنها را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اجاره یک خانه با متراژ کم و در پایین‌ترین منطقه تهران بیش هفت میلیون تومان است، اظهار کرد: جوانی که شغل ندارد، حقوق او بسیار کم و یا حتی طبق قانون کار است چطور می‌تواند از پس هزینه اقساط وام ازدواج،اجاره بهت،هزینه سرسام آور زندگی بربیاد؟ بسیاری از زوجین از صبح تا شب کار می کنند تا بتوانند از پس هزینه زندگی بربیایند.

پدر مددکاری  اجتماعی ایران با بیان اینکه وام ازدواج نه تنها مشکل جوانان حل نمی‌کند بلکه هزینه مضاعف بر زندگی آنها محسوب خواهد شد، تصریح کرد: افزایش نرخ وام بدون داشتن شغل مناسب، امنیت شغلی و اجتماعی نمی تواند معضل ازدواج را حل کند.

اقلیما گفت: در حال حاضر اکثر مردم به دلیل تورم بیش از اندازه امید خود را برای یک زندگی عادی از دست دادند پس چطور می‌تواند با دادن تسهیلاتی که سالانه از آن سود دریافت می‌کنند می‌توان انتظار معجزه داشت؟

وی با بیان اینکه زوجین که توانایی تامین مخارج خود را ندارند به رغم میل باطنی خود به فرزندآوری حتی فکر هم نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: سیاست غیر کارشناسی و فقط تکیه بر افزایش نرخ وام ازدواج و فرزندآوری هیچ‌گاه نمی‌تواند مشوق مناسبی برای جوانان باشد.

این جامعه شناس با بیان اینکه بسیاری از بنگاه‌ها و صاحبخانه‌ها به زوجین که بچه دارند خانه اجاره نمی‌دهند، تصریح کرد: در حال حاضر تمام درآمد قانون کار یک مرد خرج هزینه اجاره خانه می‌شود بنابراین زن و شوهر مجبور می‌شوند که هر دو باهم کار کنند و در آخر شب خسته به خانه برگردند که در این صورت به دلیل خستگی، نداشتن روابط عاطفی و غیره آمار طلاق به شدت بالا می‌رود که متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که از هر دو ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403050201061
  • خبرنگار : 50980