معاون اداره کل بهزیستی استان:

ایجاد مرکز نگهداری موقت از بیماران اتیسم در خراسان شمالی نیاز است

معاون اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: یکی از نیازهای اصلی بیماران اتیسم در این استان، مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت است.

هاجر آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: گاهی برخی خانواده‌ها مجبور به رفتن به مسافرت هستند یا با مشکلاتی مانند بیماری مواجه می‌شوند که نیاز دارند فرزند مبتلا به اتیسم خود را چند روزی برای نگهداری بسپارند؛ اما از آنجا که افراد مبتلا به اتیسم وابستگی زیادی به افراد خانواده دارند و نمی‌توانند چند روز در کنار افرادی غیر از خانواده خود زندگی کنند یا سایر افراد برای چند روزی مسئولیت آن‌ها را قبول نمی‌کنند، به دنبال ایجاد مرکز موقت نگهداری شبانه‌روزی بیماران اتیسم در استان هستیم.

وی ادامه داد: مجوز راه‌اندازی این مرکز گرفته و موافقت اصولی آن صادر شده است و این مرکز امسال در استان راه‌اندازی می‌شود. علاوه بر آن، کودکان اتیسم در استان نیاز به خدمات آموزشی و توانبخشی دارند. مراکز توانبخشی برای این بیماران و حتی مدرسه مخصوص اتیسم در شهر بجنورد راه‌اندازی شده است، اما شهرستان‌هایی مانند راز و جرگلان از این امکان محروم هستند و دوری راه تا مرکز استان سبب می‌شود تا خانواده‌ها نتوانند فرزندان خود را از این امکانات بهره‌مند کنند.

آزاد تاکید کرد: از خانواده‌ها درخواست می‌شود تا نسبت به رفتار کودکان خود، نحوه برقراری ارتباطات اجتماعی و مسائلی مانند دیر صحبت کردن و ... حساس باشند و اگر اختلالی مشاهده کردند نسبت به حل آن اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید نسبت به جدول رشد کودکان خود حساس باشند، بیان کرد: دوره طلایی درمان اتیسم از سه سالگی آغاز می‌شود و اگر خانواده در کودک خود علائم اتیسم را مشاهده کرد به مراکز مربوط در سریع‌ترین زمان ممکن مراجعه کند.

صادق جعفری، سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تعداد بیماران اتیسم در این استان، گفت: بیماران اتیسم را به راحتی نمی‌توان از بیماران ذهنی جدا کرد، اما با توجه به مراجعه‌هایی که به این اداره کل انجام می‌شود، حدود ۸۰۰ نفر بیمار اتیسم در این استان زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403050100250
  • خبرنگار : 50046