به گزارش ایسنا، روح اله باقرزاده در گردهمایی دانشجویان بین المللی دانشگاهای تهران و همچنین کانون های فرهنگی و مذهبی تاکید کرد: تشکیل این جلسات گردهمایی موجب خواهد شد حس مشترکی بین دانشجویان خارجی که در ایران حضور دارند شکل بگیرد. امیدواریم در مدتی که در خدمت دانشجویان بینالمللی هستیم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا هر یک از این افراد تجربه مثبتی را از حضور در این کشور داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی در مورد نام و پیام عاشورا صحبت می شود می بایست از جنایات فجیعی که در بخشهای از دنیا از جمله در فلسطین روی میدهد یاد کنیم . مقام معظم رهبری نیز در صحبت های خود اشاره کردند پیام عاشورا که ۱۴۰۰ سال از وقوع آن میگذرد به تبیین موضوع در راستای پیام مهم آن که همان مخابره آزادی خواهی برای همه انساهاست، پرداخت.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: حمایتهایی که به صورت خودجوش از غزه و محور مقاومت در دانشگاههای کشورهای غربی و آمریکا صورت میگیرد، نتیجه برگزاری این مراسمات و زنده نگه داشتن پیام عاشورا در طول سالهای مختلف است. بر این اساس پیام عاشورا در دل کشورهایی که حامیان و پشتیبانان اصلی استکبار جهانی و به طور خاص صهیونیست هستند تاثیرگذار بود. همچنان که مقام معظم رهبری نیز اشاره دارند این پیام مهمی است که نام فلسطین و مقاومت در مکانهایی جاری شد که تصور نمی شد در این کشورها این پیام تاثیرگذار شود و با وجود تلاشهای زیاد صهیونیستها و پشتیبانان آنها مسئله غزه همچنان مسئله اول دنیا باشد که اعتراضها به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاههای آمریکا و گسترش آن به دانشگاههای اروپا از نشانههای استمرار حساسیت افکار عمومی جهان به مسئله غزه است.
وی با بیان اینکه لقب مادر دانشگاههای صنعتی کشور به دانشگاه صنعتی امیرکبیر داده شد، گفت: این تعبیری است که مقام معظم رهبری در بازدید خود از دانشگاه ما دادهاند، صفتی که متناسب با آن وظایف و رسالت هایی را برای همکاران ما ایجاد کرده است به طوریکه تربیت نیروی انسانی توانمند، کارا و پرپتانسیل برای حل مسائل کشور از وظایف مهم دانشگاه به شمار میرود.
مدیر همکاریهای علمی و بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: اگر بخواهیم مخرج مشترکی از پیام عاشورا، مسائلی که در غزه، فلسطین، یمن و سوریه بگیریم، این پیام همان توجه به توانمندسازی است که مهم ترین بخش آن ایجاد توانمندی علمی برای دانشجویانی که به واسطه موقعیتی که در حال حاضر برایشان اتفاق افتاده و در این کشور در حال تحصیل هستند، میباشد.
باقرزاده همچنین خاطرنشان کرد: باید هم به ارتقای جنبه کمی و هم جبنه کیفی تحصیل دانشجویان خارجی که در ایران مستقر هستند، بپردازیم چرا که ما معتقدیم دانشجویانی که از کشورهای مختلف در ایران حضور دارند بالاخره به کشور خود برگشته و در مسئولیت های مختلف قرار می گیرند، تجربه مناسب و عمق علمی که از دانشگاههای ما کسب می کنند به حل مشکلات آن جامعه و صنعت کمک میکند.
وی اظهار کرد: باید دانشجویان خارجی توانمندی فوق را به خوبی کسب کنند تا بتوانند پس از بازگشت به کشور خود آن توانمندی، مزیت مهم و بخیه علمی را در حوزه آموزش و پژوهش، تحصیل و تربیت دانشجو در کشور خود و یا رفع نیازهای جامعه و صنایع کشور خود بکار بگیرند.
مدیر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان تاکید کرد: بر این اساس باید کیفیت را در بحث های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری در تحصیل دانشجویان بین الملل دانشگاه امیرکبیر مورد توجه قرار بدهیم، در این راستا نیز لازم است مشوق هایی را در نظر بگیریم تا علی رغم همه محدودیتهایی که به واسطه حضور در کشور دیگر دارند، بتوانند از منابع موجود برای ایجاد توانمندی بهره بگیرند و آن توانمندی را به کشور خود به ارمغان ببرند.
وی همچنین تصریح کرد: تمرکز اصلی همکاران ما در معاونت بین الملل در ایجاد زمینه های تحقیقاتی مشترک و پروژه های کلان در سطح چالش های اساسی جدی مشترک بین کشورهای همکار میباشد.
انتهای پیام