به گزارش ایسنا، مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ که طی هفتههای اخیر برگزار شد و به شکل زنده و با پخش ویژهبرنامههایی در شبکههای سه و ورزش سیما روی آنتن رفت، به عنوان یکی از مهمترین و پربینندهترین رویدادهای فوتبالی، از نظر رسانهای، توجهات فراوانی را جلب کرد و مخاطبان بسیاری در سراسر جهان از جمله کشورمان یافت.
پوشش تلویزیونی این مسابقات نیز به گواه خیل فوتبالدوستان ایرانی که آن را از طریق تلویزیون یا پلتفرمها دنبال کردند، باکیفیت، شکیل و جذاب بود و به همین دلیل میتواند به الگویی برای پوشش تلویزیونی مسابقات فوتبال داخلی ایران از جمله لیگ برتر یا مسابقات تیم ملی ایران تبدیل شود.
این در حالی است که پوشش تلویزیونی لیگ برتر ایران، با نقایص فراوانی همراه است و اگرچه در سالهای اخیر از بعضی جهات رشد داشته، ولی همچنان مورد انتقاد تماشاگران و دوستداران فوتبال قرار دارد.
یورو ۲۰۲۴ به استناد دادههای منتشرشده توسط اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به عنوان برگزارکننده، بعد از دو دوره پخش با کیفیت Ultra HD، بار دیگر به وضوح HD بازگشت، ولی این بار با استفاده از فناوری HDR به پخش رسید که رنگها را واقعیتر و زیباتر نمایش میدهد. یوفا اعلام کرد این تصمیم بر اساس پایشهایی بوده که نشان میدهد مخاطبان شبکههای تلویزیونی اروپایی، بیش از آن که به وضوح بالاتر تصویر -مثل UHD- اهمیت دهند، به تماشای فوتبال با رنگهای واقعیتر -مثل فناوری HDR- علاقهمندند.
مسابقات یورو ۲۰۲۴ از نظر دوربینهای تصویربرداری نیز تحولاتی را نسبت به دورههای گذشته تجربه کرد. از جمله آن که برنامه پایه یوفا برای این دوره، استفاده از حداقل ۴۶ دوربین برای هر مسابقه بود، در حالی که در یورو ۲۰۲۰، برای هر مسابقه از ۳۶ دوربین استفاده شده بود.
استفاده از فناوری HDR نیز نیازمند دوربینهایی است که امکان تصویربرداری با این فناوری را داشته باشند.
در این دوره همچنین اعلام شد یوفا از دوربینهای Cine-Style نیز استفاده میکند. این دوربینها با ثبت نماهای سینمایی، تجربه جدیدی را به مخاطبان هدیه میدهند که به ادعای یوفا، پیش از این در مسابقات ورزشی دیده نشده است.
این در حالی است که به رغم درخواستهای فراوان مخاطبان فوتبال طی سالهای اخیر، کیفیت تصاویر ورزشی پخششده از اغلب شبکههای استانی صداوسیما همچنان پایین است.
از سوی دیگر در مسابقات یورو ۲۰۲۴ مانند بسیاری از رویدادهای ورزشی اروپا، حواشی مفصلی از مسابقه مثل ورود تیمها به ورزشگاه، واکنشهای هواداران و تصاویر هوایی متعدد پخش شد. شماری از ۴۶ دوربین یادشده، وظیفه پوشش این حواشی را داشتند یا به شکل اختصاصی برای تصاویر آهسته استفاده میشدند تا تصاویر آهسته را با کمیت کافی و کیفیت بالا، به مخاطبان برسانند.
حواشی ابتدا و انتهای مسابقه که ـ چه در لیگ برتر ایران و چه در مسابقات خارجی ـ معمولا توسط رسانه ملی از پخش حذف شده و گاه با آگهیهای بازرگانی جایگزین میشود، از جمله بخشهای جذاب و جالب حاشیه هر مسابقه فوتبال است. این در حالی است که یوفا این تصاویر را تهیه کرده و بسیاری از شبکههای تلویزیونی در سراسر جهان آنها را روی آنتن میبرند.
اتحادیه فوتبال اروپا همچنین در هر ورزشگاه ۸۶ باکس مخصوص گزارشگر طراحی کرده بود که در مراحل بالاتر مسابقات بیشتر شد و در مسابقه فینال به حدود ۱۵۰ باکس مخصوص گزارشگر رسید.
این در حالی است که بیتردید یکی از مسائل مهم پخش تلویزیونی فوتبال در ایران را میتوان مسئله گزارشگران دانست. اگرچه از سال گذشته با افزایش شمار گزارشگران بعضی مسابقات فوتبال به دو نفر و ایجاد قابلیت استفاده از صدای گزارشگر دوم، پیشرفتی حاصل شده، ولی همچنان گزارشگران ضعیف، گزارشهای جانبدارانه استانی و البته غیبت بعضی گزارشگران شاخص فوتبال از جمله مشکلات پوشش زنده این مسابقات در تلویزیون است.
انتهای پیام