«فرشاد دوستی» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: اعتبارات استان ایلام در حوزه راه ( راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) در مجموع ملی و استانی ۴۳۱۵ میلیارد تومان است.
وی گفت: در حوزه راهسازی در استان ایلام میتوان به پروژههای راهسازی محور ایلام به مهران اشاره کرد و در سایر مسیرهای استان نیز پروژههای کلانی در مراحل اجرا و بهرهبرداری است.
دوستی با اشاره به عملیاتهای انجام شده در۱۰ پروژه راهسازی محور ایلام به مهران در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تونل اول محور ایلام به مهران (کیلومتر ۵) که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد، ۸۴۴ متر است و ۱۲۰۰ متر نیز عملیات راهسازی طرفین آن نیز به انجام رسید و زیر بار ترافیک قرار گرفت و نزدیک به ۸۰ درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، ۷۱۳ متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا که به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد و به بهرهبرداری رسید.
وی افزود: ساخت و تکمیل چهار دهنه پل در راههای طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن ریزی (شمعزنی) قطعه رانشی در محور ایلام به مهران که تا کنون ۱۳۵ عدد شمع اجرا شده است ضمناً پروژه چهارخطه نمودن ایلام به صالحآباد به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهرهبرداری قرار گرفت، ادامه عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالحآباد (عملیات بتن ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی آغاز شده است)، ادامه عملیات تکمیلی اتصال پلهای بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه ۱۵ متری بدوله در محور مهران مرز جهت شش خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم شش خطه مهران به مرز و عملیات تکمیلی این طرح که در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: یکی دیگر از پروژههای راهسازی استان که میتوان آن را مهمترین پروژه راهسازی استان و حتی کشور قلمداد نمود پروژه تونل عظیم کبیرکوه است، این تونل و راههای طرفین آن در حال حاضر در حال آخرین مراحل اجرایی است، تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر بزرگترین تونل جادهای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است و هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲.۵ کیلومتر که بیشتر آنها به صورت سه خطه انجام شدهاند عملیات لاینینگ آنها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن در حال انجام است و در آستانه بهرهبرداری قرار دارد. با بهرهبرداری از تونل کبیر کوه پیچهای سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیر کوه حذف خواهد شد و ارتباط استانهای جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.
دوستی خاطر نشان کرد: جهت احداث تونل کبیرکوه از شروع پروژه (سال ۱۳۸۹) تا کنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۱۰۰ میلیارد این مبلغ در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است، و پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی آن در حال حاضر ۹۶ درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در ادامه گفت: در محور مهران – دهلران- اندیمشک اصلاح و چهار خطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان، با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در حال اجرا است و چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه پیشرفت فیزیکی این طرحها تا پایان مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی به محور ایلام- حمیل - کرمانشاه اشاره و خاطرنشان کرد: در محور ایلام- سرابله- حمیل که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام است چهار پروژه راهسازی در حال اجرا است. که مهمترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است، این تونل به طول ۳۳۰۰ متر در قالب دو قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از مهر ماه ۱۴۰۰ تا کنون ۹۰۰متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است. این محور ۹۷۰ میلیارد تومان اعتبار داشته که ۵۴۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.
دوستی از دیگر محورهای راهسازی استان به محور ایلام- دره شهر - پل گاومیشان اشاره و اظهار کرد: طول این محور ۱۴۶ کیلومتر است در این محور دو پروژه راهسازی فعال است در مجموع این پروژهها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. اعتبار این محور ۱۸۵ میلیارد تومان میباشد که در دولت سیزدهم ۱۰۹ میلیارد تومان آن محقق شده است.
انتهای پیام