مدیر کارگروه اشتغال قرارگاه امام حسن مجتبی(ع):

روند مهاجرت از روستاها نگران‌کننده است

مدیر کارگروه اشتغال قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)گفت: بیش از ۹۹.۵ درصد روستاها از نعمت برق برخوردار بوده و ۷۰ درصد گازرسانی شده و بیش از ۴۳ درصد همه امکانات زیرساختی را دارند، اما باز روند مهاجرت نگران‌کننده است.

رضا تازیکی امروز ۲۱ تیرماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع و راهکارهای توسعه روستاهای کانونی اظهار کرد: پروژه‌هایی برای اشتغال در روستاهای کشور آغاز شده و یکی از مهم‌ترین استان‌هایی که با حمایت بخش خصوصی و استانداری کار آن آغاز شد، استان کرمان است و یکی از پایلوت‌های پیاده سازی توسعه روستایی است.

وی با اشاره به مهم ترین چالش‌های توسعه روستایی در ایران از جمله فقر، نبود مکانیزاسیون و ... در ادامه افزود: در برنامه‌های توسعه کشور توجه خاصی به پروژه‌های زیرساختی شده اما در برنامه‌های پنج ساله توسعه سهم عمده اعتبارات در حوزه عمرانی بوده و عمده توفیقات نیز در این حوزه است و در بخش نرم افزاری مثل توسعه اشتغال، اقتصاد روستا و کاهش مهاجرت کامل به نتیجه نرسیده است.

تازیکی با اشاره به اینکه تولید، محور همه روستاهاست و اکنون روند خدمات در حال افزایش است، افزود: ادغام روستاهای نزدیک به شهر، موجب کاهش تولید در این روستاها شده و میزان مطالبات بانکی و معوقات در روستاها زیاد شده و نابرابری اقتصادی بین شهر و روستا از جمله مشکلات است.

مدیر کارگروه اشتغال قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با بیان اینکه بهره‌وری آب در روستاها بسیار پایین است، در ادامه گفت: ایجاد کسب و کارهای مکمل، توسعه زنجیره ارزش، افزایش مهارت، اتصال به بازار، تولید محلی و خانگی، کاهش هزینه‌ها، افزایش دسترسی به بیمه، خدمات اجتماعی، بازار و خدمات مالی از جمله چارچوب‌های الگوی توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در روستاهاست.

وی با اشاره به تفاوت میزان راندمان بخش کشاورزی به عنوان مثال در باغات پسته اظهار کرد: تفاوت در خدمات تخصصی است؛ ما متخصص کشاورزی زیاد داریم اما متخصص گیاهان دارویی و یا پسته نداریم.

تازیکی بیان کرد: به تکثیر کردن متخصصان کشاورزی و متخصص بازاریابی محصولات کشاورزی نیاز داریم زیرا غنای تخصصی به توسعه کمک زیادی می‌کند.

وی اظهار کرد: توانمندسازی روستائیان، مشارکت مردم و توسعه بسته‌های کسب و کار در اولویت محورهای مداخلات ما برای توسعه روستایی و رویکرد از پایین به بالا(مشارکت محور) است.

مدیر کارگروه اشتغال قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در بخش دیگری از سخنانش گفت: پیشنهاد این است ۱۰۰ روستا در استان کرمان انتخاب و از طریق مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ در زمینه آموزش و تربیت متخصصان استفاده شود و توسط ۱۰۰ عامل توسعه روستایی، کار دنبال شود.

وی با بیان این‌که افزایش بهره‌وری اشتغال و درآمد در روستا را دنبال می‌کنیم، گفت: ۵۵ نفر با حمایت اتاق بازرگانی استان کرمان تربیت شده و شورای راهبری در استان تشکیل و برنامه‌های توسعه روستایی را کنترل و پایش می‌کنند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403042114616
  • خبرنگار : 50187