آغاز اجرای طرح دوشنبه‌های پاک در اراک

ادامه اجرای طرح پیاده راه‌سازی هسته مرکزی شهر اراک با عنوان دوشنبه‌های پاک از امروز آغاز شد.

حسین زندیه وکیلی، معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در این رابطه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان جهت اجرای پیاده راه در هسته مرکزی شهر اراک و با توجه به مصوبه‌ای که شهرداری را مکلف کرده دوشنبه‌ها به صورت آزمایشی مسیر تردد ماشین‌ها را در قسمتی از شهر متوقف کرده و اقداماتی جهت انسان محور کردن شهر انجام دهد، امروز برای نخستین بار طرح دوشنبه‌های پاک را اجرایی کردیم.

وی افزود: مطابق این طرح روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ ظهر مسیر حرکت خودروها در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی(ره) حدفاصل تقاطع خیابان محسنی تا ابتدای خیابان دستگردی(شهربانی) مسدود و این مسیر مختص تردد عابران پیاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه همچنان تردد وسایل نقلیه از ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) امکانپذیر است، گفت: طبق این طرح وسایل نقلیه باید از چهارراه دکتر حسابی تعیین مسیر کنند و آنهایی که می‌خواهند به سمت میدان شورا و خیابان محسنی بروند باید لاین شمالی خیابان امام(ره) را انتخاب کنند و آنهایی که می‌خواهند به سمت میدان شهدا و خیابان شهید رجایی بروند باید لاین جنوبی را انتخاب کنند.

زندیه وکیلی در رابطه با مزیت‌های این طرح اظهار کرد: علاوه بر انسان محور کردن شهر و فرهنگ سازی جهت دوچرخه سواری، با اجرای این طرح اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خطوط کرهرود، سنجان و شهدای صفری از زیر پل خیبر دور می‌زنند و دیگر وارد خیابان امام نمی‌شوند و ترافیک مرکز شهر کاهش پیدا می‌کند. این مهم منجر به کاهش هفت دقیقه‌ای مسیر اتوبوس‌ها می‌شود و گویی ۲۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شده است. این مهم‌ترین دستاوردی برای سیستم حمل و نقل شهری است. 

وی با بیان اینکه در روز اول اجرای طرح، مردم کمال همکاری را داشتند و تعداد نارضایتی‌ها بسیار کم بوده است افزود: تمام کلانشهرها طرح پیاده راه سازی را انجام داده‌اند و ما نسبت به باقی کلانشهرها مقداری عقب هستیم. با همراهی شهروندان بلافاصله نسبت به اجرای زیرساخت‌ها و سنگ فرش کردن محدوده حدفاصل خیابان امیرکبیر تا خیابان شهربانی اقدام خواهیم کرد تا یک گام در جهت توسعه ابعاد فرهنگی و اجتماعی شهر اراک برداریم.

معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک تصریح کرد: فعلا اجرای فاز دوشنبه‌های پاک را به همین گونه ادامه می‌دهیم تا هم طرح نهایی به لحاظ جزئیات نهایی شود و هم پیمانکار طرح اخذ شود. به محض مشخص شدن پیمانکار، شروع به اجرای عملیات زیرساخت خواهیم کرد.

زندیه وکیلی اضافه کرد: فاز نهایی طرح، بسته‌شدن کامل خیابان امام خمینی(ره) در حدفاصل خیابان محسنی تا میدان شوراست که به سال‌های آینده موکول می‌شود. فعلا فاز یک را شروع کرده‌ایم تا بازخورد مردم را بگیریم و احتمالا این فاز یکسال زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه در افق نهایی طرح، پل خیبر در خیابان محسنی برچیده خواهد شد گفت: پل خیبر مانعی برای ثبت جهانی بازار تاریخی اراک است و این پل در سال‌های آینده برچیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی گسترده و صحیح برای جلوگیری از ترافیک و ازدحام در اجرای طرح‌های پیاده راه‌سازی بسیار مهم است افزود: از همشهریان درخواست می‌کنیم از تردد بی‌مورد خودروهای تک سرنشین و ترددهای غیرضروری با ماشین‌های شخصی به مرکز شهر خودداری کنند تا ترافیک و ازدحام به حداقل برسد.

زندیه وکیلی در رابطه با انتقادات شهروندان مبنی بر سخت شدن عبور و مرور از عرض خیابان به دلیل وجود نوارهای زرد و عبور بعضی از ماشین‌ها از قسمت پیاده راه گفت: امروز اولین روز اجرای طرح است و طبیعی است بعضی مشکلات وجود داشته باشد. خودمان در حال شناسایی کاستی‌ها هستیم و در هفته‌های آینده این کاستی‌ها را مرتفع خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403041812737
  • خبرنگار : 50598